In 2015 initieerde pianist Jonathan Biss het Beethoven/5-opdrachtproject in samenwerking met het Saint Paul Chamber Orchestra en meer dan vijftien andere orkesten. Dit leidde tot een baanbrekende samenwerking over een periode van negen jaar, waarin vijf buitengewone nieuwe pianowerken werden gecreëerd door enkele van de belangrijkste hedendaagse componisten, als reactie op Beethovens eigen concerten. Volume Two bevat “City Stanzas”, een werk van de Britse componiste Sally Beamish, geschreven als reactie op Beethovens eerste pianoconcert. Het stuk vormt een thematische breuk met Beamishs eerdere werken, die vaak door de natuur geïnspireerd waren, en verschuift de focus naar stedelijke landschappen. Hoewel het oorspronkelijk bedoeld was als een viering van menselijke creativiteit, veranderde de toon van het stuk door de politieke onrust in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten in 2015. Beamish reageerde in haar compositie op de overheersende hebzucht en ongelijkheid in machtscentra, evenals op thema’s zoals winstgedreven technologie, efficiënte bewapening en sociale ongelijkheid. Hoewel al het materiaal in “City Stanzas” op de een of andere manier teruggrijpt op Beethovens concert, en Beamish zich liet inspireren door Jonathan Biss’ expressieve en virtuoze spel, wordt het werk ook sterk beïnvloed door de gedeelde angst voor de toekomst van zowel de componist als de artiest.