Pianist See Siang Wong voltooit zijn Beethoven-trilogie met “Unheard”. Het derde album bevat onvoltooide, nog niet eerder gehoorde werken van Beethoven. In zijn schetsboeken, die hij altijd bij zich droeg, noteerde Beethoven ideeën en muzikale experimenten die hij vaak nooit realiseerde en die vandaag de dag als fragmenten bewaard zijn gebleven in bibliotheken en privécollecties over de hele wereld. “Unheard” brengt reconstructies en zeldzaamheden samen die gebaseerd zijn op dergelijke schetsen. Ze tonen Beethovens ongelooflijke ideeënrijkdom en zijn creatieve kracht.
Het album bevat de Pianosonate op. 109 in E-groot, die werd gecomponeerd door de Zwitserse pianist en componist Jürg Wyttenbach op basis van Beethovens eigen schetsen; de “Compositie in D-groot”, lang verloren gewaand, waarover See Siang Wong zegt: “Je kunt uit het manuscript opmaken dat Beethoven intensief aan dit werk heeft gewerkt. Het bevat veel commentaar op zijn muzikale ideeën en talloze correcties en variaties. Naar mijn mening is dit onvoltooide werk van de jonge Beethoven een van de meest baanbrekende en opwindende uit deze creatieve periode.” Op het album staat ook het “Concerto in D major for pianoforte” met orkest, dat de invloedrijke musicoloog Guido Adler in 1888 ontdekte en toeschreef aan Beethoven. Tegenwoordig wordt er nog steeds gediscussieerd over wie de componist van dit levendige, vrolijke stuk was, Beethoven of misschien de nu bijna vergeten Boheemse componist Jan Joseph Rösler (1771-1812)?
Een hoogtepunt van het album is zeker het Concerto for Piano and Orchestra in D major No. 6, dat See Siang Wong in 2021 opnam met de Camerata Schweiz en dirigent Howard Griffiths.