Naast de beroemde vrouwelijke componisten uit de 17e eeuw, zoals Francesca Caccini en Barbara Strozzi, en de leidende zangeressen (de “prime donne”) die hun stempel drukten op de podia van de operahuizen, zoals Anna Renzi en Giulia Masotti, moeten we ook het aanzienlijke aantal uitstekende maar grotendeels onbekende “virtuozen” erkennen. Hoewel ze meestal in de vergetelheid leefden, als hofdames van een koningin, prinses of edelvrouw, waren ze zeer bekwame muzikanten die vaak een belangrijke inspiratiebron vormden voor de beroemde componisten van hun tijd
Deze opname, het resultaat van een onderzoeksproject naar de virtuozen die actief waren in het 17e-eeuwse Rome, presenteert een selectie composities die heel goed deel zouden kunnen hebben uitgemaakt van hun repertoire. Onder deze stukken valt het beroemde Lamento d’Arianna op, dat bewaard is gebleven in een versie in een hedendaags Romeins manuscript dat Monteverdi hoogstwaarschijnlijk meebracht tijdens zijn bezoek aan de pauselijke stad in de herfst van 1610
Met haar solodebuut brengt Carlotta Colombo, een van de meest gewaardeerde zangeressen van de Italiaanse barok, hulde aan het werk van deze buitengewone vrouwen, plaatst ze hen terug in het centrum van hun artistieke omgeving en geeft hen de erkenning terug die hen tijdens hun leven vaak werd onthouden.