De Litouws-Amerikaanse componist Zibuokle Martinaityte richt zich op dit album op muziek voor onbegeleid koor, uitgevoerd door het bekroonde Letse Radiokoor onder leiding van Sigvards Klava. Martinaityte groeide op in de Sovjet-Unie, in een tijd waarin mensen vaak bang waren om openlijk te spreken. Ze besefte al vroeg in haar leven dat muziek een medium was waarin ze zich vrij en zonder zelfcensuur kon uiten. Hoewel ze taal of tekst vermijdt, zijn de vier koorwerken die hier worden gepresenteerd allemaal extreem expressief en diep emotioneel – met de nadruk op de enorme sonische mogelijkheden van de menselijke stem. Martinaityte begon met het componeren van het eerste werk op dit album, “Aletheia” (2022), net toen Russische troepen Oekraïne binnenvielen. Haar “Ululations” (2023) is een al even hoorbare, rituele uiting van verdriet, op dezelfde manier geschreven. “Chant des Voyelles” is de naam van een van de iconische bronzen sculpturen van de in Litouwen geboren Frans-Amerikaanse kubistische beeldhouwer Jacques Lipchitz in de kunstcollectie van het John D. Rockefeller Estate. Martinaityte schreef haar “Chants de Voyelles” gebaseerd op klinkers terwijl ze een artist-in-residence was in het Pocantico Centre van het landgoed. Het laatste werk op het album, “The Blue of Distance”, is een veel eerder werk uit 2010, en ook hier bevat de vocale partij geen gezongen teksten, hoewel het werk oorspronkelijk geïnspireerd was door een geschreven tekst. Het Letse Radio Koor is een van de beste professionele kamerkoren in Europa en heeft naam gemaakt op de wereldkaart met zijn fijne gevoel voor muzikaal materiaal, zijn expressieve kracht en zijn ongelooflijk brede vocale bereik.
