• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, juni 8, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Casella, een temperamentloze italiaan?

Jasper Croonen by Jasper Croonen
15 april 2018
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
Casella, een temperamentloze italiaan?
Share on FacebookShare on Twitter

De naam Alfredo Casella doet waarschijnlijk niet meteen een belletje rinkelen. Het oeuvre van de Italiaanse componist is eerder onderbelicht. De man moet vaak de duimen leggen voor zijn tijdsgenoten: Stravinsky, Mahler en Debussy en zijn avant-gardistische landgenoten zoals Berio en Nono. Toen het Sinfonieorchester Münster zijn werk live uitvoerde, was dat dus de ideale gelegenheid om zijn composities op te waarderen, en op CD uit te brengen. Jammer genoeg laat de opname te wensen over.

Het orkest begint bijzonder slordig aan de symfonie in do klein. In de eerste maten, met dreigende pedaaltonen voor de kopersectie kan je dit nog goedpraten. Eens het volledige orkest invalt, vervalt de muziek echter in een vreselijke wanorde. Vooral de strijkers golven onsamenhangend door het eerste deel. De verhoopte dreiging die van deze chaos moet uitstralen, kan slechts af en toe door de kopers tot uiting gebracht worden. Over het algemeen is het vooral een rommeltje. Het orkest, interpreteert zijn muziek misschien wat te impressionistisch. De verschillende orkestgroepen lijken erop uit elk zo veel mogelijk emotie in hun eigen partijen te leggen, maar net daardoor komt die niet ten volle tot uiting in het samenspel van het orkest. Een strakkere uitvoering, waarbij je bepaalde instrumenten muzikale accenten laat versterken, zou dit orkestwerk ten goede komen.

Toch lijkt de warboel niet uitsluitend een fout van de musici. De opname mag dan wel gemaakt zijn in het ‘super audio cd’ formaat, maar te vaak klinkt het allemaal nogal vlak. Zeker de gevarieerde percussiebezetting lijdt hieronder. Al te vaak zit het slagwerk weggemoffeld achter de rest van het orkestblok. Dat is bijzonder jammer, want net door de percussie krijgt het werk soms de allures van andere laatromantische meesterwerken als de 1812 Ouverture van Tsjaikovski. Zo krijgen we aan het einde van het Allegro molto vivace een glimp van de expressieve kracht die uit het werk had kunnen stralen. Bovendien is niet alleen de balans tussen de orkestgroepen ondermaats, ook de dynamiek komt niet ten volle tot haar recht. De muziek lijkt te veel genormaliseerd, waardoor de uitersten te begrensd zijn. Vooral in de passages die luid moeten klinken, gaat hierdoor veel energie verloren.

Dat laatste is bijzonder jammer. Het orkest doet in de latere delen nog zijn uiterste best om de boel recht te zetten. Aan het einde van het derde deel, spelen ze met stilte. Juist in die enkele tellen rust, drijven ze op fantastische wijze de spanning op. Ze razen door het finaledeel maar hier gaat in de opname jammer genoeg veel van de expressiviteit verloren. De epiloog komt uiteindelijk nog het beste naar voren. Het Sinfonieorchester sleept je mee door het geheimzinnige begin van het Adagio mistico. Al hebben ze natuurlijk wel wat geluk dat dit deel het juist niet moet hebben van grote expressie. In de slotmaten van het werk, die echt bombastisch door le luidsprekers hadden moeten galmen, is het allemaal weer te braaf.

Ook de suite uit Casella’s opera La donna serpente  is in hetzelfde bedje ziek. Het eerste Andante-deel is waarschijnlijk het beste stuk dat op deze CD staat. Hier wekt het orkest opnieuw een mysterieus sfeertje op en doet het dat vooral door de spanning uit de rust en stilte. Zodra in het Allegro moderato en de oorlogsmars de volumeknop opnieuw opengedraaid zou moeten worden,  steken de dynamiekproblemen opnieuw de kop op. Je zou je eigenlijk bijna letterlijk naast de volumeknop moeten zetten om voortdurend bij te sturen.

Hoewel het sinfonieorkester Münster, weliswaar na een valse start, zijn uiterste best gedaan heeft om het werk van Casella op te waarden, zijn ze een uur lang beteugeld door een overijverige geluidstechnicus. Jammer, want de enige mensen die je gelukkig maakt met dit soort afgevlakte opnames zijn je buren.


  • WIE: Sinfonieorchester Münster o.l.v. Fabrizio Ventura
  • WAT: Casella – Sinfonie nr. 2 in c, La donna serpente (suite)
  • UITGAVE: Ars produktion
  • FOTO: Albumhoes, Boccioni – Dinamismo di un corpo umano
Tags: Alfredo Casella (1883-1947)Ars® ProduktionFabrizio VenturaItaliaans repertoireNO-TEsinfonieorchester Münster
Previous Post

Jong pianotalent Ariel Lanyi in Amuz

Next Post

Requiem als apotheose van de Verdi Happening in deSingel

Related Posts

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends
Concerten

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends

6 juni 2023
Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé
Concerten

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Concerten

Spoiled to madness: the Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Next Post
Requiem als apotheose van de Verdi Happening in deSingel

Requiem als apotheose van de Verdi Happening in deSingel

Sereniteit én tumult in Leut

Sereniteit én tumult in Leut

Lunalia – Openingsfeest

Lunalia - Openingsfeest

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (879)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (595)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.015)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.