• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
vrijdag, september 22, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Nieuws Interviews

Carlo Rizzi emotioneel over Wagner en Berlioz

door: Ludwig Van Mechelen
7 november 2019
in Interviews, Nieuws
Leestijd:4 minuten
A A
Carlo Rizzi emotioneel over Wagner en Berlioz
Share on FacebookShare on Twitter

De bekende Italiaanse dirigent Carlo Rizzi, geboren in Milaan, wordt emotioneel wanneer hij over de volmaakte schoonheid praat die Wagner wist toon te zetten in Tristan und Isolde. Haast even gegrepen is hij door Wagners amper bekende ouverture Faust én de jonge Berlioz zijn Symphonie Fantastique…

ookinteressant

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

Boesmans: On purge bébé !

Zaterdag 9 november 2019 dirigeert Carlo Rizze het Antwerp Symphony Orchestra (waarom toch die vermaledijde Engelse naam?) om 15 uur in de nieuwe Koningin Elisabethzaal aan het Astridplein 26 (net naast de ingang van de Zoo) te Antwerpen.

Een meer dan aantrekkelijk programma met een haast onbekend werk van Richard Wagner: Eine Faust-Ouvertüre gevolgd door het veel bekendere Vorspiel und Liebestod (Tristan und Isolde) eveneens van Wagner. Het concert sluit af met de ‘meest Duitse’ der Franse componisten, Hector Berlioz zijn Symphonie Fantastique. Die te onbekende Wagner ouverture was de aanleiding om met Carlo Rizzi te gaan praten.

“He, ken ik u niet?”, zo opende Carlo Rizzi de deur voor mij van de dirigentenloge in de nieuwbouw waar het Antwerp Symphony Orchestra huist. Ja, we kennen ons. Vier jaar geleden en dat weet hij nog! Deze man heeft een geheugen om ‘u’ tegen te zeggen. Zijn geheugen is nog veel scherper als het gaat om muziekpartituren. De nadruk legt hij echter niet op het technische vlak noch wordt hij fel analytisch. “Ik ben geen musicoloog”, benadrukt de gedreven dirigent.

Wagner versus Berlioz?

Wagner, tien jaar jonger dan Berlioz, kan de Fransman niet geïnspireerd hebben om de Symphonie Fantastique te componeren. Berlioz was 27, Wagner, die trouwens een laatbloeier was (nu ja) was pas 17… Zou Berlioz dan een inspirator van Wagner geweest zijn? Een echt antwoord op deze vraag blijft open. Carlo Rizzi wijst er op dat beide componisten theatraal zijn en daarom op elkaar aansluiten. Bij Wagner is dat theatrale de opera, bij Berlioz de theatrale symfonie.

Rizzi ziet de Symphonie Fantastique als programmamuziek, geïnspireerd door visie. Deze beide elementen koppelen, maakt het interessant. Ze leveren drama. En dat maakt Berlioz meteen vergelijkbaar met Wagner.

Carlo Rizzi: Goethe’s Faust is het meest dramatische verhaal dat je je kan indenken. Duivels tot en met, je moet maar je ziel willen verkopen! Faust zelf is een diabolische figuur. Het thema was voor Wagner zeer interessant, je voelt zijn zoektocht in het drama, ook al bleef het maar bij een ouverture. Die zoektocht vind je evenzeer terug in Tristan und Isolde. De muziek van deze opera is niet langer juist maar ‘muziek’. Maar dat voel je ook in Berlioz. Wagner en Berlioz, zeker in de geprogrammeerde werken van het komende concert, kijken door een caleidoscoop die hun emoties weerspiegelt, uitdrukking geeft en resulteert in de mooiste muziek.

Boeiend aan de Berlioz is dat deze symfonie zeer excentriek is. Ze bestaat uit wel vijf delen en kent een ongewone instrumentatie, zeker voor die tijd. Berlioz is experimenteel. En dan gaat het niet alleen over het klokkenspel, maar bijvoorbeeld ook het ‘plat’ geluid van de klarinet, het altijd weerkerend thema – een leidmotief – en zoveel meer.

Grappig is ook dat Berlioz, net als Wagner trouwens bij tijd en wijlen, de indicaties voor de dirigent duidelijk heeft genoteerd. “Het orkest moet langzaam herhalen bij de repetities”, aldus Berlioz. Tja, in zijn tijd waren dirigenten en orkesten niet altijd zo professioneel als nu. Welke dirigent van vandaag houdt nog rekening met die richtlijnen van de componist? Ze vinden dat nu betuttelend.

Carlo Rizzi betoogt verder: Faust, de opening van deze ouverture is het interessantste. Wagner zocht mysterie en schreef een donkere toonzetting. Daarentegen is Tristan und Isolde van een andere orde. ‘Gewoon’ een meesterwerk. 4 à 5 lijnen vloeien in en door elkaar. Doe het maar.

En dan laat de dirigent zich gaan, hij kan met niet voldoende superlatieven het geniale van Wagners Tristan und Isolde beschrijven en wordt emotioneel. Hij verlegt dan de aandacht in het gesprek en rondt af.

Zag ik deze gedreven man bijna een traan wegpinken, sprekend vol passie over deze opera over de zuiverste liefde? Ik denk het wel. Ach, mannen toch… wenen mag. Wie weet worden er tijdens het concert van zaterdag aanstaande ook traantjes weggepinkt bij het publiek…


  • WAT: Carlo Rizzi, interview door Ludwig Van Mechelen
  • CONCERT: zaterdag 9 november 2019, 15 uur, Kon. Elisabethzaal Antwerpen
  • PROGRAMMA: Wagner: Eine Faust-Ouvertüre & Vorspiel und Liebestod (Tristan und Isolde) – Berlioz Symphonie Fantastique, opus 14 (épisode de la vie d’un artiste)
  • WIE: Carlo Rizzi, dirigent – Alwyn Mellor, sopraan – Antwerp Symphony Orchestra
  • FOTO: © Klassiek Centraal – LVM

     

    1 of 1
    - +

    1.

Tags: Carlo RizziHector Berlioz (1803-1869)Richard Wagner (1813-1883)Romantiek
Vorig artikel

Jeanne d’Arc au bûcher … op cd

Volgend artikel

Wat valt er eigenlijk te begrijpen? Een vraag van auteur Pieter Bergé

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Kurpinski / Moniuszko / Noskowski
New Releases

Kurpinski / Moniuszko / Noskowski

11 juli 2023
Nixon: Orkestwerken Vol.3
New Releases

Nixon: Orkestwerken Vol.3

6 juli 2023
Tragiek met een boodschap van vrede
Concerten

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Volgend artikel
Wat valt er eigenlijk te begrijpen? Een vraag van auteur Pieter Bergé

Wat valt er eigenlijk te begrijpen? Een vraag van auteur Pieter Bergé

Pianorecital Lester Van Loock

Pianorecital Lester Van Loock

Eindejaarsrecital Academisch Cultureel Forum met Hans Ryckelynck

Eindejaarsrecital Academisch Cultureel Forum met Hans Ryckelynck

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.