• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Carl Maria von Weber – Complete Piano Sonates

door: Redactie
28 juni 2012
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Carl Maria von Weber, Complete Piano Sonates, Garrick Ohlsson, Hyperion
Share on FacebookShare on Twitter

Gouden Label Als we de geboorte- en de sterfjaren van Joseph Haydn (1732-1809),  Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Carl Maria von Weber (1786-1826) en Ludwig van Beethoven (1770-1827) naast elkaar leggen, zien we dat Weber dan wel zestien later geboren is dan Beethoven maar nog een jaar vroeger stierf. 

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Gouden Label Als we de geboorte- en de sterfjaren van Joseph Haydn (1732-1809),  Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Carl Maria von Weber (1786-1826) en Ludwig van Beethoven (1770-1827) naast elkaar leggen, zien we dat Weber dan wel zestien later geboren is dan Beethoven maar nog een jaar vroeger stierf. Als componist was Weber weliswaar klassiek – in een traditie waarvan de wortels in Duitsland vooral reiken tot bij Haydn – maar hij proefde toch ook al van de prille romantiek, waarvan Beethoven de grote initiator zou worden.

Weber tussen twee stoelen? Dat zou hem oneer aandoen want hij heeft wel degelijk zijn eigen plaats in de muziekgeschiedenis. We doen hier niet zijn hele leven uit de doeken, maar stellen vast dat Weber een ‘laatbloeier’ was in het genre pianosonate. Toen hij zijn Sonate nr. 1 schreef (1812) hadden zijn ‘voorgangers’ er al heel wat op papier gezet: Clementi 70, Dussek 35, Beethoven toch al 27 (van de 32) en Hummel een stuk of 4.

Zeer belangrijk is het feit dat de pianomuziek van Weber lang in de schaduw is gebleven door het succes van zijn opera’s: Der Freischütz, Euryanthe, Oberon. De critici uit die tijd verloren zijn symfonisch werk, cantates, missen en uiteraard ook zijn stukken voor piano solo uit het oog.

Het is nota bene wel moeilijke muziek. Niet om te beluisteren, in tegendeel, maar wie de pianosonates van Weber wil spelen kan beter relatief grote handen en lange vingers hebben waarmee je vlotjes méér dan een octaaf kunt overbruggen op de meest onverwachte momenten. Bovenmaatse techniek is dus vereist en, op het muzikale vlak, ook zin voor passie en dramatiek.

We zullen uw genot van het gradueel ontdekken van deze muziek niet vergallen door alles van naaldje tot draadje uit de spinnen, maar u zult wel vaststellen dat tussen de Sonate nr. 1 (1812) en de Sonate nr. 4 (1822) een heel verfijningsproces heeft plaatsgevonden. In 1822 dacht Weber niet meer in termen van pianistieke overvloed – zijn werk was nog steeds moeilijk uit te voeren – maar het was vooral de complexiteit in contrapunt en een quasi orkestrale textuur die de grootste uitdaging vormden (en nog vormen).

Voordien hadden zijn Konzertstück in f voor piano en orkest (1821) (hier niet aan de orde), zijn Momento capriccioso (1808), het Rondo brillante (1810) en vanzelfsprekend de Aufforderung zum Tanz (1819) een schare keurpianisten (waaronder Franz Liszt, na de dood van Weber) en het publiek veroverd.

Wie kun je vandaag ‘loslaten’ op een dubbelalbum met alle vier de pianosonates, de Aufforderung, het Rondo brillante én het Momento capriccioso? Geen jonge wolf die zichzelf voorbij holt in de supersnelle passages – en zo zijn er nogal wat – maar een rijpe en ervaren pianist die nog voldoende souplesse heeft om een en ander tot een goed (lees: schitterend, want je moet hoog mikken) einde te brengen? Zo iemand is de Amerikaanse pianist Garrick Ohlsson (°1948). Hij was leerling van de befaamde Claudio Arrau, verwierf naam en faam met zijn vertolking van Mozart, Beethoven en Schubert, kreeg de reputatie van een eminent Chopin-specialist… Say no more. De man heeft een onvoorstelbaar uitgebreid repertoire in de vingers, met niet minder dan 80 concerto’s.

Zijn trillers, arpeggio’s, fluisterstille en subtiele piano-passages en meticuleus afgewogen forte’s blijven verbazen… de volle 2 cd’s lang. Hij klopt niet op de piano om die luider te doen klinken maar drukt de toetsen sneller naar beneden. Miraculeus!

Zowel in de ‘klassieke‘ passages (grofweg de eerste twee sonates) als in de meer romantische pagina’s (o.a. de Aufforderung) durft  hij rubato’s aan die grote bewondering afdwingen. De rechterhand ‘fladdert’ over de hoge noten terwijl de linkerhand alles strikt afbakent. De structuur die Weber in zijn partituur gelegd heeft, komt ten volle tot haar recht. Ik kom, Mahler indachtig, woorden te kort. Dit kun je niet meer beschrijven.

Gelukkig werd gekozen voor een onvoorstelbaar goed afgestelde Bösendorfer-vleugel. Elke noot, van zeer hoog tot zeer laag, klinkt even goed, even zuiver. Dat is wel eens anders…

Die muziek mag in de 21e eeuw niet omfloerst klinken, zoals op een pianoforte, maar evenmin percutoir, zoals dat vaak op een Steinway het geval is.

Een dubbel-cd die je moet hebben of aan elke pianoliefhebber cadeau doen. Zijn gewicht in goud waard.

Tags: Carl Maria von Weber (1786-1826)HyperionPianoRomantiek
Vorig artikel

Beyond all mortal dreams

Volgend artikel

Vlad Weverbergh wekt Vlaams classisisme

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Volgend artikel
Henri Joseph De Croes, Concerto for Clarinet en Partias, Vlas Weverberg, Aliud

Vlad Weverbergh wekt Vlaams classisisme

Beghinae, Psallentes Dames, Plainchant

Psallentes Plainchant

Jacob Van Eyck, Pleasure Garden,  Eloqeuntia

Jacob Van Eyck ‘Der Fluyten Lusthof’ gezongen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.