• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Nieuws

Busseto, Terra Di Verdi

door: Michel Dutrieue
19 november 2013
in Nieuws
Leestijd:7 minuten
A A
Esterno Classica
Share on FacebookShare on Twitter

Busseto is een gemeente in de Italiaanse provincie Parma, regio Emilia-Romagna. Het was ooit het decor van de leefwereld van Don Camillo en Peppone en de woonplaats van Carlo Bergonzi. Bertolucci nam er gedeeltelijk zijn “Novecento” op, de componist  Merula werd er in 1695 geboren maar de stad is als geen ander verbonden aan … Giuseppe Verdi. En zeker nu! Want nu viert men er als nergens anders de “Bicentenario Verdiano”. Gelukkige verjaardag, Maestro!  E grazie mille! Bravo!

ookinteressant

Archief pianofabriek Bösendorfer verwoest door brand

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

In het nabij gelegen dorpje (frazione) Le Roncole werd Verdi tweehonderd jaar geleden geboren. Daar speelde de kleine Peppino onder het toeziend oog van pastoor Pietro Baistrocchi als kind op het orgel van de kerk San Michele Arcangelo. In Busseto zelf bevindt zich het huis van de imprenditore (koopman) en landeigenaar Antonio Barezzi, de man die de jonge Verdi door dik en dun steunde, hem onophoudelijk geld gaf en leende en uiteindelijk zijn broodheer en schoonvader werd. Op de bovenverdieping van de huidige Casa Barezzi gaf de 17-jarige Verdi in 1830 zijn eerste publiek concert. In het huis kan u het eerste portret van Verdi en een portret van Antonio Barezzi bewonderen en kan u brieven van Verdi zien. De Casa Barezzi is ook het hoofdkantoor van l’Associazione Culturale Artistica Amici di Verdi (de “Vrienden van Verdi”) die het gebouw in 1979 en 1998 lieten restaureren. Sedert 2001 is er een permanente tentoonstelling van objecten en documenten i.v.m. Verdi en zijn relatie tot de bijzondere familie Barezzi.

In de kerk Santa Maria degli Angeli speelde de jonge Verdi orgel en in de Collegiata di San Bartolomeo Apostolo huwde hij in 1836 met Margherita Barezzi. In 1845 kocht Verdi in Busseto het Palazzo Orlandi. Hij woonde er van 1849 tot 1851 als weduwnaar samen met de zangeres Giuseppina Strepponi, een ongehuwde moeder van drie kinderen uit twee relaties. Zij zong tot 1846 en werd in 1859 uiteindelijk Mevrouw Verdi. Verdi componeerde er de opera’s “Luisa Miller”, “Stiffelio” en “Rigoletto”.

“Teatro Giuseppe Verdi”

Busseto bezit ook een theater. Het “Teatro Giuseppe Verdi” is een prachtig, klein theater met 300 zitplaatsen, gebouwd door de gemeente met steun van Verdi, maar niet meteen met zijn toestemming. Uiteindelijk schonk hij wel geld voor de voltooiing ervan. Het Teatro Giuseppe Verdi  is gelegen in een vleugel van de Rocca dei Marchesi Pallavicino op de huidige Piazza Giuseppe Verdi. Het theater opende op 15 augustus 1868 haar deuren. Er stond reeds een theater op dezelfde locatie, maar terwijl de plannen voor de bouw van een nieuw theater reeds in 1845 bestonden, gebeurde er niets tot de gemeente het initiatief overnam. Ontworpen door Pier Luigi Montecchini uit Parma is het theater gelegen in de stadshal (Palazzo Municipale/Rocca Pallavicino), bereikbaar via een grote trap. Voor het theater werd een buste van Verdi van Giovanni Dupré (1817-1882) geplaatst. Het interieur is traditioneel hoefijzervormig met drie rijen balkons en een elegant ontworpen plafond met vier medaillons die komedie, drama, melodrama en romantisch drama voorstellen, de vier operagenres die Verdi’s specialiteit waren. Hoewel Verdi, bekend om zijn spaarzaamheid tot krenterigheid voor veel dingen, tegen de bouw gekant was, hij vond het te duur en nutteloos voor de toekomst en hij heeft er nooit een voet willen binnen zetten, schonk hij toch 10.000 lire voor de bouw en handhaafde hij zijn eigen loge. Op de openingsavond was iedereen ter ere van Verdi en geïnspireerd door de betekenis van zijn naam, gekleed in het groen. De heren droegen groene sjaals en dassen, de dames droegen groene japonnen. Er werden twee Verdi opera’s gepresenteerd, “Rigoletto” en “Un ballo in Maschera”. En toch was Verdi, koppig als hij was, niet aanwezig ook al woonde hij slechts op een kleine afstand in zijn huis, de Villa Verdi, in het dorpje Sant’Agata in Villanova sull’Arda.

In 1913 dirigeerde Arturo Toscanini er Verdi’s “Falstaff” voor de viering van de honderdste geboortedag van Verdi en verwierf op die manier fondsen voor een groot monument van de zittende componist als “contadino” op het plein van Busseto, ontworpen door Luig Secchi (1853-1921). Het theater werd uitgebreid en gerenoveerd in de jaren 1990, het werd een opnamelocatie van Franco Zeffirelli en het presenteert vandaag een regulier seizoen van operavoorstellingen.

Villa Verdi

In het ander nabijgelegen dorp Sant’Agata, in de provincie Piacenza, op drie kilometer van Busseto,  aan de overkant van de rivier Ongina, staat de Villa Verdi, de boerderij die Verdi in 1848 aankocht toen hij nog in Busseto woonde. Zijn voorouders waren afkomstig uit dat dorp. Zij waren er sinds de 16de eeuw kleine landeigenaren, pachters en herbergiers en zijn ouders woonden er tot 1851. Daarna liet Verdi het verbouwen en uitbreiden met twee vleugels, werd het zijn eigen boerderij en het woongedeelte werd met uitzondering van een verblijf in Parijs en de winters die hij doorbracht in het Palazzo Doria in Genua, voor de rest van zijn leven zijn luxueuze woonst. Na het overlijden van zijn (tweede) vrouw Giuseppina in 1897 verbleef Verdi er weliswaar almaar minder en minder. De maestro overleed overigens in een hotelsuite van het Grand Hotel in Milaan. De villa met de originele meubels in “Louis Philippe” stijl is omgeven door een romantisch park met bomen van exotische herkomst. Onder de relieken zijn de piano’s, het portret van de jonge Giuseppina uitgevoerd in stucwerk uit Tenerani, handschriften van Manzoni, foto’s, de muziekbibliotheek van Verdi en vele andere suggestieve herinneringen. Opvallend tussen alle meesterwerken van de Italiaanse beeldhouwkunst van de negentiende eeuw is de buste gemodelleerd in terracotta in 1872 door de Napolitaanse beeldhouwer Vincenzo Gemito (1852-1929). Grenzend aan de kleedkamer is de ruimte waarin het bed uit het Grand Hotel in Milaan staat waarin Verdi op 27 januari 1901 overleed.

Herontdekking van de mens, zijn werken, de mythe!

In Busseto is er nu ook het Verdi Museum. Het is prachtig. Een prestigieus paleis uit de 16de eeuw, de Villa Pallavicino, ondergedompeld in een grote tuin, omgeven door een oude sloot, in de stilte van Busseto’s platteland. Dit is wat u aantreft bij een bezoek aan het nieuw Giuseppe Verdi Nationaal Museum in zijn woonplaats Busseto. Het is de viering van Verdi’s genie. Het is de herontdekking van de mens, zijn werken, de mythe!

Alle  opera’s van de “Zwaan van Busseto” worden voorgesteld langs een historisch pad met de originele decors van de Casa Ricordi, de 18de eeuwse omgeving met de schilderijen van de Venetiaanse schilder Francesco Hayez (1791-1882), de theaterverlichting en de eeuwige muziek die de bezoeker in een intense romantische sfeer brengt. Het pad werd gecreëerd door de niet meer zo jonge maar wereldberoemde decorontwerper en regisseur Pier Luigi Pizzi (°1930). Van Nabucco tot Il Trovatore en Rigoletto, van Traviata tot Aida en Otello, van Macbeth tot Falstaff, wordt u ondergedompeld in het leven en werk van de Maestro. De kostuums van Verdi’s heldinnen, Verdi’s lounge, de muziekkamer en de ruimte rond het  Requiem ter ere van Rossini en Alessandro Manzoni, completeren het pad. De muziek speelt en de audio-gidsen in vier talen met de woorden van kunstcriticus Philippe Daverio, geven een historisch beeld van  mensen en feiten die Verdi hebben beïnvloed. De ruime kamers van het museum zijn ook de perfecte plek voor bezoeken door groepen, scholen en muziekverenigingen.

Evenementen van groot artistiek en cultureel belang

Sinds de 19de eeuw zijn Verdi’s meesterwerken opgevoerd in grote theaters over de hele wereld (van Milaan tot Londen, van Sidney tot Peking, van New York tot Tokyo). Ze blijven opgevoerd omwille van de schoonheid en charme van de theatrale handelingen, voorzien van zijn sublieme en universele muziek die de harten veroverde en gelukkig blijft veroveren, van veel mensen in de vijf continenten. Het wetenschappelijk comité van het Museum organiseert jaarlijks verschillende evenementen van groot artistiek en cultureel belang: live-uitzendingen van opera’s vanuit de belangrijkste theaters ter wereld, recitals met bekende artiesten en grote concerten in de tuin van Verdi zijn onderdeel van het programma. De Villa Pallavicino is een Renaissance gebouw buiten de stadsmuren van Busseto. De villa heeft een bijzonder schaakbord plan dat het wapenschild van de  heren van het marchesato Busseto symboliseert. Dit had een schaakbord op de borst van de keizerlijke adelaar. De villa is onderverdeeld in vijf ruimten, verbonden door een uniek centraal gedeelte dat een grote entree hal overkoepeld, genaamd “Boffalora”.

In het jaar 1543 was de Villa Pallavicino overigens gastheer voor de historische ontmoeting tussen Keizer Karel V en de Farnese paus Paulus III. Het museum  biedt een info-punt, garderobe, audiogidsen in vier talen, rondleidingen na reservering, een winkel en een boekhandel met een breed scala aan souvenirs, muziekproducten en didactisch wetenschappelijke boeken, een café met bediening, een muziekkamer die gebruikt wordt voor evenementen, conferenties, seminaries en workshops en er is de Verdi tuin, een prachtige omgeving, geschikt voor mijmering en ontspanning onder de mooie bomen.

Tags: Giuseppe Verdi (1813-1901)
Vorig artikel

Emanual Gat & Emanuel Gat Dance

Volgend artikel

‘Festina Lente’

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue (°Oostende, 1960) studeerde aan de Koninklijk Muziekconservatoria van Brussel en Gent. Is sinds 1987 docent/cursusbegeleider literatuur, muziekgeschiedenis en muziek beluisteren. Tussen 1985 en 2005 was hij medewerker bij BRT 3, Radio 3 en Klara. In 1990 verscheen zijn boek "Eros & Thanatos in het fin-de-siècle-Wenen (BRT-uitgave). Hij leidde gedurende een periode van tien jaar het vierstemmig gemengd koor "De Profundis" en werd als componist opgenomen in het "Lexicon van Vlaamse componisten". In Gent had hij 10 jaar zijn eigen operaclub waarvoor hij avondvullende besprekingen van de producties van de Vlaamse Opera gaf. Sedert november 2012 is hij lid van de beoordelingscommissie muziek van de minister van cultuur.

Ook interessant:

Tragiek met een boodschap van vrede
Concerten

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Intimiteit en bijtende tragiek
Concerten

Intimiteit en bijtende tragiek

22 maart 2023
Beschikbaar in de reeks ‘Operatheek’ ism Opera Ballet Vlaanderen | ‘Giuseppe Verdi. Ernani’, Annelies Andries
Boeken

Beschikbaar in de reeks ‘Operatheek’ ism Opera Ballet Vlaanderen | ‘Giuseppe Verdi. Ernani’, Annelies Andries

10 februari 2023
Fairy Tales | Regula Mühlemann
New Releases

Fairy Tales | Regula Mühlemann

14 december 2022
Hart voor Ernani
Nieuws

Hart voor Ernani

13 december 2022
Alzira, een verhaal uit de Spaanse koloniale periode
Concerten

Alzira, een verhaal uit de Spaanse koloniale periode

1 december 2022
Volgend artikel
Kamerkoor Pantarhei

‘Festina Lente’

Antonio Vivaldi, Estro Armonico, Libro secondo,  Café Zimmerman

L' Estro Armonico

Heart's Delight: Beczala slaagt erin de smachtende toon van de romantische operette op te wekken en zijn stem te kleuren in “sehnsuchtsvolle” jaren dertig-stijl.

Heart’s Delight

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.