Busch: Streichquartett op.57

Adolf Busch was niet alleen de belangrijkste Duitse violist tussen de twee wereldoorlogen, maar liet ook meer dan 100 werken na als componist. Na onze eerste succesvolle CD met zijn trio’s en het pianokwartet wijdt het Sarastro Quartet zich nu aan nog meer kamermuziek van de sympathieke componist. Uitgangspunt qua harmonische taal was voor hem de muziek van Max Reger, met wie hij in de laatste jaren van zijn leven bevriend was, maar tot op zekere hoogte gezuiverd en uitgebalanceerd dankzij Buschs levenslange betrokkenheid bij kamermuziek van Mozart tot Brahms. Sommige thema’s en motieven zouden net zo goed in Dvorak gevonden kunnen worden, mysterieus dwarrelende klankbeelden in Mendelssohn, ritmische impulsen in Beethoven en lyrische intensiteit in Schubert of Schumann. Hedendaagse critici hebben Busch al verweten dat hij stilistische retrospectie niet schuwt, maar wat uiteindelijk bepalend blijft is de wijze van Buschs syntheses, de soevereine beschikking over het muzikale materiaal en tenslotte de persoonlijke diepte van expressie en humor in zijn muziek.

*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: