• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor

Spitante farce wordt spetterend muziektheater

door: Roger Creyf
21 februari 2021
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Brusselse Troika brengt lockdown versie van Mozarts Der Schauspieldirektor
Share on FacebookShare on Twitter

Muntintendant Peter de Caluwe is op sociale media en elders constant in de weer om aan te tonen dat zijn theater mét de “protocollen” in deze tijden perfect coronaproof kan draaien. Maar tevergeefs. Ook nu weer moest de nieuwe productie gestreamd zijn première beleven. We zijn het ondertussen gewoon geraakt en een nieuwe beleving rijker geworden. Denk maar aan die fenomenale seizoensopener “Is this the end?” Het leek wel alsof opera écht het digitale tijdperk in gelanceerd werd. Hoe bitter-ironisch moet het zijn om Der Schauspieldirektor nu te beginnen met die fake uitspraak “We kunnen spelen!”

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Zo start dit stuk inderdaad, en hier in een geactualiseerde versie natuurlijk.  Twee uitgelaten muziekdirecteuren maken de ingedommelde derde met die boodschap wakker. “We hebben toelating om te spelen”. Het is waar roept de ene, een mirakel reageert de andere, maar we mogen de zaal niet vullen is het volgende antwoord. Het virus!  Musikdirektor Frank recht gewichtig de rug en schiet wakker. Het is actrice Mieke De Groote. Debuut bij de Munt staat er bij de rolverdeling. Maar ze blijkt meteen dé diva van de avond, zonder één noot te zingen.  Indrukwekkend. Haar tegenspelers-directeuren zijn de Franstalige acteur Achille Rudolfi en bariton Dietrich Henschel, een getrouwe uit het Munt team. Hun opdracht? In dat kluwen dat het theaterwezen was en is, met het gevecht en het gevlei om rollen tussen al die rivaliserende artiesten, te kiezen voor de besten.

Mozart was al lang geen wonderkind meer, 30 was hij, toen hij Der Schauspieldirektor schreef in opdracht van de keizer. Hij moest ermee, tijdens een staatsiebezoek in Schloss Schönbrunn,   wedijveren met Salieri’s Prima la Musica e poi le parole.   Geen wedijver tussen componisten nodig dit keer. Nee, Muntintendant Peter de Caluwe wou, samen met de twee andere Brusselse theaterdirecteurs, Michael De Cock van de KVS en Fabrice Murgia van het Théâtre National, de uitdaging aan om in coronatijden tóch te spelen. Die twee laatste zijn nu de regisseurs. Maar het moet, omwille dan de omstandigheden, streaming worden. En eigenlijk is zo’n streaming best een feestelijke thuisvertoning, met alle details zo duidelijk in beeld en dat alles met een ticket van 10€!   Ook al krijgt het publiek van op de Muntscène een sneer: “Spelen voor een publiek dat te lui is om uit hun zetel te komen? ”.  Die zin stond toen niet in het libretto, dat leuk en vrolijk is geactualiseerd. Ook het orkest op scène zit er coronaproof bij: gemaskerde strijkers, ongemaskerde blazers. En als de dirigent even een kuchje moet, duiken de muzikanten verschrikt weg achter hun plexiglazen. Eén van de vele covidgrapjes in het stuk. Alain Altinoglu geniet uitgebreid van zijn Mozart.  Oorspronkelijk gaat dit stuk over het gekonkelfoes achter de schermen tussen intendanten, zangers en impresario’s onderling om hun favorieten te slijten aan theaterhuizen. In coronatijden wordt dat nu: proberen om artiesten die door de lockdown aan de grond zitten toch aan een job te helpen.

Er zijn trouwens niet alleen muzikanten, zangers en acteurs aan het werk maar ook dansers. Tijdens sommige  muzikale fragmenten kunnen we genieten van Nadine Baboy en haar vaste danspartner  en choreograaf Hervé Loka Sombo. Alles uitgevoerd in de ondergrondse spelonken en coulissen van de schouwburg, op het voorplein en de trappen van de Munt en in het foyer. Daar verschenen ook even de drie échte Brusselse directeurs en mengden zich in de discussie over hedendaagse bewerkingen van opera’s die uit de mode zijn. Elk heeft er zijn zeg over. Waarom spelen we Mozart niet zoals het er staat, in plaats van die “meta-mise-en-scène”. “Omdat Mozart zelf vond dat het libretto op niks trok”, antwoordt Peter de Caluwe.

In de productie zijn er overigens niet enkel aanpassingen aan het libretto. Ook de oorspronkelijke partituur krijgt nog een paar extra’s mee. Dirigent Alain Altinoglu maakte een keuze uit een stel Mozart klassiekers. De ouverture van Le Nozze is zo’n extra.  Want Mozart schreef dit stuk als tussendoortje  toen hij ook met Le Nozze bezig was.  Aangevuld nog met de prachtige concert-aria “Vorrei spiegarvi, oh Dio”  en nog een stukje Toverfluit. Dat alles feestelijk gezongen door de heldere sopranen Simona Saturova en Lenneke Ruiten. Ondertussen gaan in de farce die dat Singspiel toch is, de audities door. Met de povere opmerkingen van de Musikdirektoren over de prestaties van hun respectieve kandidaten: “Niet slecht hé?”  Maar het is pas in de laatste samenzang, met ook de voldragen stem van tenor Yves Saelens erbij, dat de eigenlijke moraal van het verhaal vertolkt wordt.   Inderdaad, elke kunstenaar wil uniek zijn, wil de beste zijn, moet uitblinken. Toch is het de harmonie die de grootste deugd is, zingen ze samen tot slot.

De Troika – het partnerschap tussen de drie Brusselse theaterhuizen – maakte met deze productie een krachtig statement naar hun publiek én de overheid. Niettegenstaande alle beperkingen laten we jullie niet los en kunnen we tóch spelen. En hoe! Maar de vraag blijft nu nog pijnlijker hangen: wanneer krijgen we toelating van de overheid, wanneer kunnen we nu écht beginnen, coronaproof én met een volle zaal……?

Een gesprek met de drie directeuren genoteerd door Reinder Pols, vind je hier.


  • WAT: Der Schauspieldirektor, Wollfgang Amadeus Mozart (1786)
  • WAAR: livestream op website De Munt, Brussel
  • WANNEER: première 19 februari 2021 (nog te ontdekken tot 26/2)
  • REGIE: Michael De Cock (KVS) en Fabrice Murgia (Théâtre National)
  • WIE: Symfonieorkest De Munt o.l.v. Alain Altinoglu
  • STEMMEN: Mieke De Groote, (actrice), Achille Ridolfi (acteur), Dietrich Henschel (bariton), Lenneke Ruiten (sopraan), Simona Saturova (sopraan), Yves Saelens (tenor), Marie-Aurore d’Awans (actrice), Evelien Van Hamme (actrice).
  • DANS: Nadine Baboy en Hervé Loka Sombo
  • FOTO’S: © De Munt

 

1 of 8
- +

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Tags: Achille RidolfiAlain AltinogluDe MuntDietrich HenschelEvelien Van HammeFabrice MurgiaHervé Loka SomboKlassieke periodeLenneke RuitenMarie-Aurore d’AwansMichael De CockMieke De GrooteNadine BaboyOperaSimona SaturovaWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)Yves Saelens
Vorig artikel

Matthieu Idmtal getuige van fijnzinnigheid

Volgend artikel

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

Roger Creyf

Roger Creyf

Roger Creyf was jarenlang journalist bij het VRT TV-Journaal. Hij werkte er op de buitenlandredactie en was ook een tijd lang Chef Buitenland. Maar daarnaast maakte hij ook tal van journaalreportages over klassieke muziek, opera en jazz. Hij schreef tevens voor Cobra.be en Staalkaart. Hij is secretaris van de Belgische Vereniging van de Muziekpers.

Ook interessant:

Veel meer wijn dankzij klassieke muziek
Nieuws

Veel meer wijn dankzij klassieke muziek

2 oktober 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Muziektheater De Kolonie In Topvorm

Muziektheater De Kolonie In Topvorm

dansfestival Buitenkant Voetvolk

Met Schubert de weg des levens bewandeld…

Met Schubert de weg des levens bewandeld…

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.