• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Nieuws

Brussels Philharmonic gooit partituren overboord…

door: Redactie
8 november 2012
in Nieuws
Leestijd:4 minuten
A A
Brussels Philharmonic en Samsung Galaxy Note 10.1
Share on FacebookShare on Twitter

Een uitnodiging van Samsung en het Brussels Philharmonic om iets voor te stellen dat in de muziekwereld revolutionair is? Daar fronste ik even de wenkbrauwen bij, maar het was een reden om toch maar eens naar die persbijeenkomst in het ooit zo revolutionaire Flagey te gaan. Na de Oscar voor het orkest iets nieuws dat opzienbarend is, kan dat dan nog? Jazeker.

ookinteressant

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR

Mechelen in de ban van drie jonge wolven

In Memoriam François Glorieux

Een uitnodiging van Samsung en het Brussels Philharmonic om iets voor te stellen dat in de muziekwereld revolutionair is? Daar fronste ik even de wenkbrauwen bij, maar het was een reden om toch maar eens naar die persbijeenkomst in het ooit zo revolutionaire Flagey te gaan. Na de Oscar voor het orkest iets nieuws dat opzienbarend is, kan dat dan nog? Jazeker.

Van inktveer tot …

Het gregoriaanse handschrift van bijvoorbeeld Hildegard von Bingen is van onschatbare waarde. In de abdij van Dendermonde wordt één van de drie kopijen bewaard. Met engelengeduld werd boek per boek overgeschreven. Een paar eeuwen later wist men hoe te drukken en nog veel later veroorzaakte de computer met de tekstwerking en haar eindeloze mogelijkheden een revolutie zonder voorgaande. In de wereld van de musici bleef het vooral bij gedrukte kopijen en veel gekribbel met potlood of pen op partituren. Nergens waren kopiisten zo lang ijverig aan de slag met originele handschriften over te schrijven dan in de muziek. Partituur na partituur werd grondig overgeschreven al slopen er onderhand fouten in die op den duur deel van de compositie gingen uitmaken.  Vandaag wordt een bladzijde niet omgeslagen maar wordt het papier van de pupiter geweerd. Het digitale scherm neemt de taak van het papier over en siert nu de pupiter. In shock dit te vernemen? Geen vrees, integendeel want er verandert op zich immers totaal niet aan de muzikale inhoud. Het is alleen ‘maar’ de wijze waarop de partituur voor je neus verschijnt die anders is. Ze is vooral eenvoudiger, ecologischer en, eens de kleine kinderziekten weggewerkt, o zo veel praktischer.

… digitale partituur

Woensdag 7 november was het dan zover. Samsung en het Brussels Philharmonic riepen de internationale pers bij elkaar voor een wereldpremière. Om de zichtbaarheid van het gebeuren krachtig te duiden, werden de perslui en andere genodigden, waaronder minister van cultuur Joke Schauvliege (eindelijk was ze eens op een klassiek concert!), tussen de orkestmusici geplaatst. Zittend tussen de tweede violen herleefde even de sfeer van de orkestklas, o zoete herinnering. Wat ook opviel is dat de klank van het orkest je nog meer in de greep heeft dan wanneer je in de zaal zit. Bovendien zie je de dirigent helemaal anders dan wanneer je hem ik de rug kijkt als je in een zaal zit. Alleen al daarom was voor mij het experiment de moeite waard. Echter samen met Gunter Broucke, intendant van het Brussels Philharmonic en Serge Vandriessche van Samsung Benelux kon ik niet anders dan vaststellen dat met de Samsung Galaxy Note 10.1 – de tablet dus – iets werd gepresenteerd dat de muziekwereld in de meest brede denkbare zin kan en zal veroveren. Het zal het bedrijf Samsung geen windeieren leggen. Om het met de woorden van de CEO van Samsung te zeggen: er is een harmonie geschapen tussen oude traditie en hedendaagse vooruitstrevende technologie zonder dat een van beiden aan eigenheid moet inboeten. Integendeel, ze versterken elkaar. Er kan dus van een revolutionaire stap voorwaarts gesproken worden.

Geen muzikale toegevingen

Wie vreest dat de compositie aan waarde zal inboeten omdat de noten niet meer van een blad papier worden gelezen maar wel van een elektronisch scherm, heeft het mis. Om elke mogelijke twijfel ter zake meteen van de baan te vegen, speelde het orkest een van de pakkende bladzijden uit  het enorme oeuvre van Richard Wagner (ouverture uit Tristan & Isolde) en de overbekende Bolero van Maurice Ravel. Alleen de dirigent, Michel Tabachnik werkte niet met een digitale partituur. Hij werkte zoals zeer dikwijls, uit het hoofd…

Gezien het mogelijk is dat zowel de dirigent als andere musici aantekeningen kunnen maken in de digitale partituur ofwel voor zichzelf ofwel voor alle collega’s van het orkest, maakt het werken efficiënter. Je moet immers niet meer over en weer telefoneren, e-mailen of wachten tot een repetitie om je collega’s je nota’s mee te delen of vragen over hun nota’s te stellen. Het zou dus kunnen dat door de vrijgekomen tijd, er meer gestudeerd kan worden en de kwaliteit van een opvoering nog opgedreven kan worden omdat er geen geprul meer mogelijk is met vergeten partituren, foute partituren of wat maar denkbaar is. Er zijn geen toegevingen in verband met eender welke compositie. De originele zetting van de componist behoudt voor de volle 100% haar ziel.

Deze digitale werkwijze is eigenlijk niet meer of niet minder dan een logische stap in de evolutie van muzieknotering. 1.000 jaar geleden kopieerde men blad per blad. Muziekboeken en –partituren waren toen goud waard en dat zijn ze nog steeds niet alleen omdat ze meestal erg fraai verlucht zijn maar omwille van de enorme arbeid er aan te pas kwam. Nu gaat men digitaal voor x-aantal jaren. Wat zal de verdere toekomst bieden?…

( meer foto's vind je hier: http://www.flickr.com/photos/samsungbelgium/8164507856/in/set-72157631951663195 )

Tags: Brussels PhilharmonicFlagey
Vorig artikel

Duitsland Muziekland

Volgend artikel

Elina Garanča – mezzo-sopraan

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”
New Releases

Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”

7 juli 2023
Brussels Philharmonic: Donder en bliksem in de Alpen
Nieuws

Brussels Philharmonic: Donder en bliksem in de Alpen

25 januari 2023
“Beeld met muziek nooit af wat je op het scherm ziet”
Interviews

“Beeld met muziek nooit af wat je op het scherm ziet”

26 oktober 2022
Koreaanse componisten op Film Fest Gent
Concerten

Koreaanse componisten op Film Fest Gent

22 oktober 2022
Nieuws

Kursaal Classics 2022 – 2023 roert de trom

11 oktober 2022
Bijoux perdus | Jodie Devos
New Releases

Bijoux perdus | Jodie Devos

6 oktober 2022
Volgend artikel
Elina Garanca, Romantique, DG 479 0071

Elina Garanča - mezzo-sopraan

Marie Nicole Lemieux, Les Violons du Roy, Bernard Labadie, Opera Aria’s, Naïve

Marie-Nicole Lemieux, contra-alt

Lucrezia Borgia, Bongiovanni

Lucrezia Borgia van Gaetano Donizetti

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.