Bruckner Spectrum | The Zurich Chamber Singers

Renaissance polyfonie en hedendaagse klankwolken cirkelen als satellieten rond vocale laatromantici. De Zurich Chamber Singers, onder leiding van Christian Erny, leggen een bijzonder verhalend drama bloot. Beginnend bij Anton Bruckner richten ze hun aandacht op Palestrina als referentiepunt. Tegelijkertijd werpen ze met drie hedendaagse werken een nieuw licht op het werk van de Oostenrijkse vocale vernieuwer. Een uitgebreide selectie van Bruckners Latijnse motetten in combinatie met gekozen werken van Palestrina en drie wereldpremière-opnamen van de opdrachtwerken van de Stuttgartse componist Burkhard Kinzler.

Giovanni Pierluigi da Palestrina kan inderdaad een van Bruckners muzikale inspiraties en historische referenties zijn geweest, aangezien hij, zij het zo’n driehonderd jaar ouder dan Bruckner, nog eeuwen na zijn dood in de muziekgeschiedenis werd opgenomen. Bruckners katholieke geloof – uiterst diepgaand, en soms ongelukkig – is inherent aan bijna al zijn composities; echt, er wordt soms gezegd dat de componist er niet in geslaagd is ook maar één seculier stuk te schrijven, met inbegrip van zijn symfonieën.

In dit album concentreren de Zurich Chamber Singers zich op Bruckners Latijnse motetten en kiezen ervoor ze te beschouwen als een soort muzikaal gebedenboek en persoonlijk dagboek van de componist. Bruckner, die zijn hele leven last had van ernstige zelftwijfel, componeerde bijna zijn hele leven motetten. Hoewel met wisselende tussenpozen en met aanzienlijk minder publieke aandacht dan andere van zijn werken (met name de symfonieën, die hij veel later dan de motetten begon te componeren), wijdde Bruckner zich met een bewonderenswaardige regelmaat aan het componeren van motetten. Daarom bieden deze stukken een unieke toegang tot Bruckners muzikale ontwikkeling en persoonlijkheid, maar ook tot zijn religieuze psyche.

In dit programma worden de motetten van Anton Bruckner gepresenteerd in een zorgvuldige volgorde, gecombineerd met werken van Palestrina en Burkhard Kinzler. Deze laatste werken vormen een commentaar dat zowel ‘ad fontes’ als naar het eenentwintigste-eeuwse heden verwijst. In de loop van deze sequentie worden verschillende theologische concepten onderzocht die centraal stonden in het geloof van Anton Bruckner, waardoor ook inzicht wordt verkregen in de muzikale geest van de componist.

De intelligente conceptualisering van het album in combinatie met de jonge, uitstekende en transparante interpretatie van de Zurich Chamber Singers onder hun directeur Christian Erny staan in directe opvolging van de vorige uitgave “O Nata Lux”. Het vocale ensemble, waarvan het stilistisch vertrouwen op hun tweede album voor Berlin Classics, “Bruckner Spectrum”, tot uiting komt in hun vaardige interpretatie van a capella werken uit bijna vier eeuwen, is nu een van de meest innovatieve Europese koren. Onder leiding van dirigent en pianist Christian Erny zingt het Zwitserse ensemble zich een weg naar de top van de Europese koorwereld met discografisch uitstekende concepten en in a capella en koorsymfonische concerten binnen en buiten Zwitserland.

*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: