• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Brockes-Passion van Reinhard Keiser

door: Redactie
1 april 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Les Muffatti, Vox Luminis, Brockes Passion, Amuz
Share on FacebookShare on Twitter

De wereldpremière van Reinhard Keisers (1674-1739) (zijn) Brockes-Passion was op 27 maart 1712, ten huize van de tekstdichter Brockes in Hamburg. In ons land was het wachten op de première tot 25 maart 2012, bijna op de dag 300 jaar na die wereldpremière uitgevoerd in besloten kring. Besloten was de kring niet die mocht luisteren in Amuz. 

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

De wereldpremière van Reinhard Keisers (1674-1739) Brockes-Passion was op 27 maart 1712, ten huize van de tekstdichter Brockes in Hamburg. In ons land was het wachten op de première tot 25 maart 2012, bijna op de dag 300 jaar na die wereldpremière uitgevoerd in besloten kring. Besloten was de kring niet die mocht luisteren in Amuz. Een goed gevulde voormalige Sint-Augustinuskerk zat muisstil iets meer dan twee uur met smaak een werk te proeven dat elkeen die er bij was zonder twijfel nog terug wil horen.

Expressief en dramatisch

We halen de woorden aan van Peter Van Heyghen. Hij schrijft: “Barthold Heinrich Brockes’ eerste grote dichtwerk, een bijzonder expressief en dramatisch libretto over het lijdensverhaal van Jezus, dat hem tevens een prominente plaats opleverde in de geschiedenis. De zogenaamde Brockes-Passion, geschreven en gepubliceerd in Hamburg in 1712, genoot de hele 18de eeuw lang een niet-aflatende populariteit; er bestaan toonzettingen van niet minder dan elf Duitse componisten, onder wie ook Händel en Telemann. Dankzij de vermenging van poëtische parafrasen op het Bijbelverhaal, gecompileerd uit de vier evangeliën, met nieuw geschreven contemplatieve teksten die de persoonlijke betrokkenheid van de gelovige weergeven, kan de Brockes-Passion worden beschouwd als het archetype van het Duitse passie-oratorium. In die hoedanigheid stond het model of vormde het tenminste een belangrijke inspiratiebron voor latere en veel beroemdere meesterwerken, zoals de grote passies van Bach en de Engelse oratoria van Händel.”

We leren uit de toelichting van Peter Van Heyghen dat Reinhard Keisers versie de allereerste is op de tekst van Brockes, maar dat ze ook degene is waarin de grote retorische kracht en rijke afwisselingen in affecten van de poëtische tekst het meest zorgvuldig gevolg wordt gegeven. Er zijn 22 dramatis personae in het oorspronkelijke libretto en die vinden we allemaal terug in deze zetting.

Het werk zoals Van Heyghen het kon uitvoeren is helaas niet helemaal zoals het oorspronkelijke. Het beschikbare bronnenmateriaal is ontoereikend om accuraat te reconstrueren. De Duitse uitgeverij Musica Poetica (Cosimo Stawiarski) publiceerde in 2010 een moderne editie, gebaseerd op een handschrift bewaard in de Universiteitsbibliotheek van Kopenhagen. Het is deze versie, die naar alle waarschijnlijkheid sterk aanleunt bij een uitvoering in Kopenhagen in 1712 of 1722, die Les Muffatti en Vox Luminis met de nodige trots voorstelden op deze première.

Bescheiden en uitbundig

Peter Van Heyghen deed niet alleen diepgravend onderzoek naar deze passie, hij leidde het geheel muzikaal in goede banen. Zijn muzikaal ensemble Les Muffatti kon een beroep doen op de zangers van Vox Luminis en enkele extra solisten: Peter Kooij (bas), Jan Van Elsacker (tenor) en Zsuzsi Tόth (sopraan). Klara nam het concert op voor uitzending in uitgesteld relais.

De Hongaarse  sopraan baant zich een weg naar het solistenleven. Daar is technisch nog werk aan, wat je vooral hoort in de recitatieven en enkele aria’s die een grote stembeheersing vragen in rijke vocalen.  Je verstaat haar Duits ook niet goed genoeg. Ze is op haar best, heel mooi verhalend en tekstbelevend, in de tragere, geladen delen waar droefenis het verhaal bepaalt. Haar stem is niet zo ver dragend maar dat stoort niet in dit gekrulde barokrepertoire. Jan Van Elsacker zong hier zeer fraai, zeer bewust van het passieverhaal. Hij legde een muzikale bescheidenheid aan de dag, een ‘kleinheid’ van de gewone mens tegenover de lijdende Jezus. Een vertolking uit duizenden. Peter Kooij moest er even ‘in’ komen maar toen hij zich in de teksten gooide, hoorden we de grote Peter Kooij zoals we hem al jaren kennen als bas, geknipt en geplakt om de waardevolste barokmuziek te zingen over de hele wereld. Jezus’ afzien, beschimpen, kreunen en uiteindelijk sterven weet Peter Kooij altijd waardevol te plaatsen.

De sterkte van Vox Luminis is dat alle koorzangers ook solistisch zingen zonder afbreuk te doen aan het een of het ander. In koor zingen ze zeer geladen en evenwichtig (soms hoor je wel een stem er bovenuit komen maar dat wordt in de toekomst zeker weggewerkt) maar wel te uitbundig. Jonge mensen van vandaag worden minder geconfronteerd met de dood en de pijn die ze meebrengt voor de nabestaanden. Allicht daardoor zingen de jonge zangers van het ensemble recht uit de buik gericht op de muziek maar iets te weinig op de tekst. Als aan dit punt en het vorige nog geschaafd wordt – en dat zal – dan is Vox Luminis een ensemble dat nog vele jaren een dankbaar publiek mag verwachten. Het publiek in Amuz was al zeer dankbaar en niet alleen voor de zingende stemmen maar ook voor het barokorkest, waar niemand minder dan Kris Verhelst de klaveciniste van dienst is en dat François Fernandez als concertmeester heeft. Niet in het minst was het terecht langdurige applaus voor Peter Van Heyghen zelf, de man die zich bescheiden naast het podium opstelt om het handgeklap aan de mensen die hij kneedde te gunnen. De musici die dankzij hun dirigent deze passie zo helder, zo vertellend, zo volgbaar, zo begrijpelijk, zo doorzichtig, zo eerlijk en trouw maakten dat je er wel stil moest van worden. Ook al snijdt deze passie niet zoals die van Bach door merg en been, toch heeft ze een indringende kracht die devotie en religiositeit verhelderend overbrengt. Je voelde bij het naar buiten gaan dat het voltallige publiek op een of ander wijze gefascineerd, aangesproken, verblijd (ondanks het lijden), bekoord en gepakt was. Heel, heel mooi. O zo mooie muziek. Jazeker, zo sluit je een weekeinde met een gevoel van algemeen geluk af. Dank aan iedereen die dit mogelijk maakte: Brockes, Keiser en de musici.

Tags: BarokDuitse barokmuziekoratoriumPassiemuziekReinhard Keiser (1674-1739)Vocaal
Vorig artikel

Onbekende pianopartituur van Mozart ontdekt in Tirol

Volgend artikel

Podium Jonge Musici

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Volgend artikel
Atrium Quartet, Podium Jonge Musici, deSingel

Podium Jonge Musici

Alexander Borodin, Conductor Yevgeny Svetlanov, MELCD

Historische opnames - Yevgeny Svetlanov

Leif Ove Andsnes

Recital Leif Ove Andsnes

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.