• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zaterdag, juni 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Brahms‘ vioolconcerto…

Redactie by Redactie
8 februari 2013
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
Johannes Brahms Violinkonzert, Clara Schumann Romanzen, Lisa Batiashvili, Alice Sara Ott, Staatskapelle Dresden, Christian Thielemann, Deutsche Grammophon
Share on FacebookShare on Twitter

**** Alweer een opname van dit concerto van Brahms, hoor ik u al denken. Inderdaad, maar deze is alweer bijzonder. Meer nog want, dit keer gaat het om, hoe een uitzonderlijk, muzikaal talent, als vrouw,  Duitse muziek aanvoelt.

**** Alweer een opname van dit concerto van Brahms, hoor ik u al denken. Inderdaad, maar deze is alweer bijzonder. Meer nog want, dit keer gaat het om, hoe een uitzonderlijk, muzikaal talent, als vrouw,  Duitse muziek aanvoelt.

„Eine Liebeserklärung an das Violinkonzert von Johannes Brahms“, zo klinkt  de nieuwe  cd van violiste Lisa Batiashvili op Deutsche Grammophon, met de Staatskapelle Dresden o.l.v.  Christian Thielemann. Samen met de pianiste Alice Sara Ott speelt ze ook de drei Romanzen van Clara Schumann. Beide werken werden gecomponeerd voor de violist Joseph Joachim (1831-1907).

Na haar eerste cd voor DG “Echoes of Time”, met pianiste Hélène Grimaud en het Symfonieorkest van de Beierse Omroep o.l.v. Esa-Pekka Salonen, waarop Sjostakovitsj’ 1ste vioolconcerto en zijn  Lyrische wals, Giya Kancheli’s “V & V”, Arvo Pärts  “Spiegel im Spiegel” en  Rachmaninovs “Vocalise” op.34 nr.14, is het  nu de beurt aan het magistrale Vioolconcerto van Johannes Brahms en de drie subtiele romancen uit 1853-1855 van Clara Wieck-Schumann (1819-1896).

Het orkest o.l.v. Thielemann (°1959) klinkt minder zwaar dan we gewoon zijn in dat concerto. Omdat de dirigent duidelijk kiest voor een eerder afstandelijke terughoudendheid t.o.v. de solopartij, klinkt het orkest dit keer niet overweldigend krachtig. Dit gaat soms ten koste van een volle, dramatische klank, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de subtiele solo’s van de houtblazers die Thielemann in dialoog brengt met de soliste. Ook de strijkers laat hij, zowel gestreken als getokkeld,  licht en transparant klinken, om niet te veel, en geen te zwaar contrast te vormen, met de gevoelige solopartij. Dit is niet echt een virtuoze uitvoering, maar wel een interpretatie waarin het samenspel tussen de solist(e) en het orkest,  o.a. door verrassende fraseringen, duidelijk een ander licht werpt op de anders vaak zo duistere, donkere en sombere orkestpartijen van de meester uit de Hanzestad.

Lisa Batiashvili (°1979) is een verfijnde violiste die eerder musicus wil zijn, dan wel virtuoze. Dat ze een all round musicus is, bewees ze met haar vorige cd’s. Weet dat ze bvb. op haar Sony cd, niet alleen Beethovens Vioolconcerto en de zes Miniaturen van de  Georgische  componist Sulkhan Tsintsadze (1925-1991) speelt, maar dat ze op deze cd ook de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en het  Georgian Chamber Orchestra, …dirigeert!.

Ze heeft als violiste eerder een ietwat frêle klank. Ze is niet echt een grootmeesteres van de krachtige strijkstok, ze mist af en toe technische virtuositeit om de snelle loopjes in de finale naar behoren te laten klinken, maar ze speelt verfijnd, kristalhelder en beminnelijk. En, wellicht het belangrijkste, ze geeft sonoor gestalte aan wat ze zelf in het bijhorend boekje omschrijft als de “Geige die hier erscheint als Frauenstimme”. En die Frauenstimme klinkt ook  in de romancen van Clara Schumann, gecomponeerd door een vrouw, en uitgevoerd door twee vrouwen. Samen met de al even verfijnde Duits-Japanse pianiste Alice Sara Ott (° 1988), speelt Lisa de romancen,  daar waar de muziek dat vraagt, met intieme tederheid, dartele speelsheid of innemende, romantische gloed.

Heel bijzonder is dat  Lisa  op de Stradivari "ex Joachim“ speelt, één van de Stradivariusviolen ooit in het bezit van Joseph Joachim. Ze speelt dus op het instrument waarop Joachim zelf, het speciaal voor hem gecomponeerde concerto,  heeft gespeeld! Dit instrument uit 1715, is eigendom van de Nippon Music Foundation. De cadens is deze van Busoni. Een heel mooie cd.

Tags: Christian ThielemannClara Schumann (1819-1856)ConcertoDeutsche GrammophonJohannes Brahms (1833-1897)Lisa BatiashviliRomantiekVioolVioolconcerto
Previous Post

Wagner Stolpersteine: Richard Wagner für Unkundige

Next Post

Joyce DiDonato laat niet los

Related Posts

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends
Concerten

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends

6 juni 2023
Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé
Concerten

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Concerten

Spoiled to madness: the Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Next Post
Joyce DiDonato, Drama Queens

Joyce DiDonato laat niet los

Logo BP.jpg

Portretreeks concertmeesters - deel 2

Dalibor JENIS (Nabucco): een krachtige autoritaire, maar ongenuanceerde baritonklank.

Geforceerde actualisering

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (879)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (595)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.015)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.