Bozar: 3 muziekfestivals in de kortste maand

BOZAR

Dat februari maar 28 dagen telt, houdt Bozar niet tegen om ook deze maand een sterk muziekprogramma neer te zetten! Zo weerklinken talloze instrumenten in de zalen van het Paleis voor Schone Kunsten tijdens het Rachmaninov Festival en het Bach Heritage Festival, waar musici het beste van zichzelf geven in navolging van de twee beroemde componisten. Naast deze portie klassieke muziek laat het Bruselas Flamenco Festival de Spaanse zon schijnen over Brussel met verschillende boeiende uitvoeringen die de flamenco in de bloemetjes zetten.

2.02.2023 – 5.02.2023

Sergei Rachmaninov is een van de meest geliefde Russische componisten van de 20ste eeuw. Bozar en het Belgian National Orchestra laten de diversiteit van de componist zien aan de hand van zijn vier virtuoze pianoconcerti, kamermuziek en ontroerende Vespers.


De man die door Gramophone werd omschreven als ‘de meest innoverende en geniale performer’ is een van de beste vertolkers van Rachmaninov. Nikolai Lugansky beheerst de muziek volledig dankzij zijn briljante techniciteit, die hij altijd koppelt aan gevoeligheid en diepgang. In 1990 haalde hij de tweede prijs op het Rachmaninov Concours. Hij tekende onder andere voor een opname van de Études-Tableaux op. 33 en op. 39, die sindsdien als referentie wordt gezien. In Bozar brengt hij Opus 33, een veelzijdig technisch hoogstandje, dat hij combineert met de eerste Sonate op. 28, een programmatisch werk, geïnspireerd op Faust van Goethe. Ook de beroemde en sublieme Variaties op een thema van Chopin, op. 22 kennen voor hem geen geheimen. Een niet te missen recital tijdens het Rachmaninov Festival, waarvoor u zeker een zitje moet reserveren!

Het Belgian National Orchestra voert in twee titanische concerten alle pianoconcerti van Rachmaninov uit. Voor deze mammoetonderneming worden twee pianisten van wereldformaat geëngageerd: de Oezbeek Behzod Abduraimov en de Rus Denis Kozhukhin.

Als Rachmaninov op de Bozaraffiche staat, kan je je verwachten aan de halsbrekende klavierslierten van een van zijn pianoconcerti. In zijn Vespers, een van de indrukwekkendste a capella koorwerken van de 20e eeuw, zal je eerder de contemplatieve kant van de Russische componist ontdekken. Rachmaninov puurde inspiratie uit oude Russische orthodoxe melodieën en bracht ze samen tot een kleurrijke caleidoscoop waarin vooral de lage mannenstemmen het oor frapperen. Het Latvian Radio Choir, een van de beste koren van Europa, vult aan met werk van Ēriks Ešenvalds and Pēteris Vasks en zal met zijn bijzonder pure, warme en harmonieuze klank onze grote zaal omtoveren tot een verstilde en vredevolle plek.

Pianoduo’s kom je niet zo vaak tegen, en dus is dit concert een buitenkans om een bijzonder repertoire te horen. Kanako Ninomiya en Sara Vujadinović hebben Japanse en Servische roots en vonden elkaar in Brussel. Ze vinden het fijn om samen te spelen, aan één of elk aan een eigen piano. Voor hun concert in het hart van het Rachmaninov festival kiezen ze uiteraard voor een Russisch programma: sprankelend vierhandig werk van Skriabin, en Stravinsky’s pianobewerking van zijn balletmuziek Petroesjka, hier in een arrangement voor twee piano’s. Van Rachmaninov zelf brengen ze Suite No. 1, opgedragen aan Tsjaikovski, en zijn Russische Rapsodie, die de pianovirtuoos schreef toen hij amper 18 was.

9.02.2023 – 12.02.2023

Sinds 2015 zet het Bach Heritage Festival de schijnwerpers op de veelvormige en onuitputtelijke invloed die Johann Sebastian Bach uitoefent op zijn opvolgers. De nieuwe editie biedt een waaier aan concerten en optredens die de Duitse meester combineren met andere artistieke disciplines, andere muzikale werelden, of gewoon met de verfrissende energie van creatieve musici. In het multidisciplinaire luik brengt Bozar je enerzijds J.S. Bach: das Kapital: een voorstelling die dans, scenografie, muziek en voordracht verweeft om vragen te stellen over de relatie van onze maatschappij tot economie en ecologie. En anderzijds is er de unieke ontmoeting tussen de cello van Fabrice Bihan en het artistiek jongleerwerk van Vincent de Lavenère.

De geniale improvisatoren – opnieuw in navolging van Bach – Tord Gustavsen en Trygve Seim uit Noorwegen verkennen de intieme wereld van de koraalmuziek, terwijl de Belgische pianist Julien Libeer Das Wohltemperierte Klavier combineert met koormeesterwerken van alle tijden, hier gezongen door Cappella Amsterdam. Nog meer frisse geesten: bariton Benjamin snuift het delicieuze aroma op van Bachs aria’s, en het jonge kamermuziekensemble L’Apothéose brengt de illustere Brandenburgse Concerten weer tot leven. Uitkijken dus naar prachtige momenten van muzikale inventiviteit! 


In 1729 componeerde Johann Sebastian Bach de kerkcantate Was frag ich nach der Welt (Wat moet ik van de wereld vragen). Vandaag hult Zamus, het Keuls centrum voor oude muziek, het werk in een eigentijds jasje. Een creatief team onder leiding van componist Leonhard Bartussek en choreografe Alexandra Waierstall creëert een wilde mix van muziek, dans en visuele elementen, waarin verleden en heden worden verweven en maatschappijkritiek niet wordt gespaard. De Belgische Griet de Geyter, een gevestigde naam in de internationale muziekscene en gespecialiseerd in vocale barok, schittert overigens als sopraan.

De Noorse jazzpianist Tord Gustavsen is naar eigen zeggen ‘blijvend op zoek naar frisse en radicaal gestripte schoonheid in muziek’. Dat doet hij met verve: nadat Gustavsen er eerder al in slaagde om zijn melancholische jazz te verweven met gospel, Scandinavische folk en Caraïbische muziek, neemt hij ditmaal enkele Bachkoralen als vertrekpunt. In duet met saxofonist Trygve Seim wordt authentieke lyrische schoonheid versmolten met eigentijdse improvisatie waarbij elke noot met de grootste behoedzaamheid wordt benaderd. De muziek straalt zinderende rust uit: stilte klinkt zelden zo aanwezig. Een pure, intrigerende stem in de hedendaagse muziekscene.

Benjamin Appl moeten we je waarschijnlijk niet meer voorstellen: de prijzenkast van de bariton puilt stilaan uit en door Financial Times werd hij onlangs nog ‘de meest veelbelovende liedrecitalist van vandaag’ genoemd. Appl maakt gewoonlijk vooral furore binnen het klassiek-romantische oeuvre, maar keert hier terug naar een oude liefde: het liedrepertoire van Johann Sebastian Bach. Samen met het Ensemble Masques, onder de muzikale leiding van Olivier Fortin, brengt hij een gevarieerde selectie van Bach’s intiemere werken: van fragmenten uit de iconische Mattheuspassie tot enkele van zijn minder bekende maar prachtige cantates.

Bach door nieuwe ogen en in jonge handen: dat is uiteraard de kern van het Bach Heritage Festival. Dit concert wordt op dat gebied alvast een hoogtepunt. In eigen land ging het voor dit jonge ensemble werkelijk pijlsnel: van het klaslokaal in het conservatorium tot residenties in de grootste muzikale instellingen van Spanje op enkele jaren tijd – met een reeks prestigieuze prijzen onderweg. En nu breken ze internationaal helemaal door met bijzonder uitgekiende interpretaties, die werkelijk elke retorische en emotionele laag van een werk weten bloot te leggen. Hun kleurrijke en authentieke historische benadering passen ze niet alleen toe om het Spaanse barokrepertoire te ontsluiten, maar ook op de Duitse meesters als Händel en Telemann. En tijdens ons festival natuurlijk op de grootste van allemaal: Bach.

28.02.2023 – 05.03.2023

Deze nieuwe editie van het Bruselas Flamenco Festival zet een van de belangrijkste artistieke expressievormen van de Spaanse cultuur opnieuw in de bloemetjes. Met gitarist Vicente Amigo, de familie Los Sordera en Irene Álvarez, die haar nieuwste dansproject voorstelt, zakken drie sterren van de flamencowereld af naar Brussel. Daarnaast wil het festival ook spannende kruisbestuivingen met andere kunstvormen als klassieke muziek, jazz en dans naar voren halen. Het Belgian National Orchestra presenteert zo een flamenconacht met enkele werken van Manuel de Falla, of het spektakel ¡Viva! waarin zes mannen zich verkleden als bailaoras. Ten slotte is er ook Belgisch flamencotalent met Marisol Valderrama. Maak je klaar voor vijf dagen Spaanse pracht. 

Marisol Valderrama werd in Brussel geboren, maar heeft roots in het Andalusische Cádiz, de mythische havenstad en bakermat van de flamenco. Al op vijfjarige leeftijd begon ze te dansen, en haar talent werd snel opgemerkt. Ze ging in de leer bij meesters als Joaquin Grilo, Alejandro Granados en Javier Latorre en creëerde zo een eigenzinnige stijl. Vandaag omringt ze zich met enkel Spaanse vrienden en zet ze de band tussen beide landen in de verf.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: