• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, september 26, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Bloemen voor Luc Brewaeys

door: Redactie
28 juni 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Luc Brewaeys
Share on FacebookShare on Twitter

Auteur Milo Derdeyn

ookinteressant

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Onlangs brachten we de ‘wedergeboorte’ van deFilharmonie (Royal Flemish Philharmonic voor de wereld buiten Vlaanderen…) onder de aandacht. Niet dat dit respectabel Vlaams orkest ‘dood’ was… maar een frisse opknapbeurt doet iedereen wel deugd.

Met Philippe Herreweghe als hoofddirigent, Martyn Brabbins als eerste gastdirigent en, zoals beloofd, af en toe een gereputeerde maestro van wereldformaat aan de lessenaar… onderstreept dit orkest in de eerste plaats zijn grote flexibiliteit. Het wordt uitgenodigd in belangrijke huizen zoals het Festspielhaus in Salzburg, het Konzerthaus in Wenen, in Tokio en in Peking…

Samen met de komst van Edo de Waart als nieuwe chef-dirigent, die dit beschouwt als de laatste grote uitdaging in zijn carrière en daarvoor naar Vlaanderen kwam wonen, werd ook een nieuwe cd-reeks boven de doopvont gehouden met A-, B- en C-labels. A staat voor het grote repertoire, B voor Belgian Boutique en C voor Cutting Edge (grosso modo muziek van na 1950).

De flexibiliteit konden we met eigen oren bewonderen op drie cd’s en bij die gelegenheid lieten we de naam Brewaeys vallen als kandidaat voor de C-reeks. Hoe een mens soms op zijn wenken bediend wordt. Nog niet op cd, maar live – in een afgeladen volle Blauwe Zaal van deSingel – konden we muziek van Luc Brewaeys bewonderen door deFilharmonie onder leiding van de Nederlander Otto Tausk (°1970). Laatstgenoemde is de nieuwe dirigent van Holland Symfonia en assistent van Valery Gergiev.

Twee uitgesproken spectralisten tijdens het eerste deel van het programma: Jonathan Harvey (°1939), de meest uitgesproken adept van deze strekking en zijn leerling/vriend Luc Brewaeys (°1959), de man van de fenomenale symfonische fresco’s waarin inderdaad de spectrale sleutel gehanteerd wordt om klankmassa’s transparant te laten klinken.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat iemand als Brewaeys zich aangetrokken voelt tot de klankwereld van Claude Debussy (1862-1918). Tussen 1909 en 1912 schreef Debussy een aantal Préludes voor piano: 24 stuks, netjes ingedeeld in 2 boeken. Geen unicum in de muziekgeschiedenis: Bach, Chopin, Rachmaninov en Sjostakovitsj leverden ook hun bijdrage in dit genre, elk op zijn typische manier. Een pragmatische reden om die van Debussy te orkestreren is allicht het feit dat beide boeken elk 35 à 40 minuten duren… en laat dat nu de perfecte lengte zijn van één concertdeel.

Meer musicologische uitleg besparen we u hier, maar dit werk van Brewaeys – dat we overigens niet voor het eerst hoorden – is een sprankelende portie muziek die ook mensen met een soort allergie voor eigentijdse klanken praktisch van bij het begin bekoort. Ondanks zijn zwakke gezondheid kon Luc Brewaeys aanwezig zijn en met zichtbaar genoegen de bloemen en een daverend applaus, ook vanwege de muzikanten, in ontvangst nemen.

Aansluitend: Jonathan Harvey met Body Mandala. Het werk van deze minzame Brit staat nu al als een monument in het pantheon van de 20e en de 21e eeuw. Body Mandala is de weerslag van een bezoek aan Tibetaanse kloosters in het noorden van India. Het is als het ware een boeddhistisch ritueel waarin we Tibetaanse hoorns, hobo’s en slagwerk (klokken en cimbalen) herkennen. Ook dit werk spreekt meteen aan, zodanig zelfs dat we dit zeer geconcentreerd kwartiertje zuivere muziek… te kort vonden. Dit is dan ook een ‘klassieker’ in het werk van de Engelse grootmeester.

Voor het tweede deel van de avond zitten we nog steeds in volle 20e eeuw: Benjamin Britten (1913-1976). Omstreden figuur om allerlei redenen maar bij het grote publiek zijn alleen ‘A Young Person’s Guide to the Orchestra’, de ‘Simple Symphony’, de opera ‘Peter Grimes’ en in het beste geval ook nog zijn ‘War Requiem’ bekend. En dan nog, wat is bekend…

Eén van die onbekende werken is de nochtans indrukwekkende Symfonie voor cello en orkest (uit 1963) die buiten Groot-Brittannië nauwelijks geprogrammeerd wordt. Misschien zijn de redenen van die onbekendheid niet eens zo ver te zoeken. In de eerste plaats is er vanaf pakweg 1960 een grote kloof ontstaan tussen de ‘klassieke’ muziek en het ‘grote’ publiek. U weet intussen dat ik de term ‘kunstmuziek’ verkies boven de te nauwe term ‘klassiek’ die aan slechts één periode uit de geschiedenis refereert. Maar dit doet hier weinig terzake. Twee aan elkaar tegengestelde, maar effectversterkende krachtlijnen liggen aan de basis van die kloof: het obscurantisme van de kunstmuziek uit die tijd en het logisch daaruit volgende gebrek aan belangstelling, tot zelfs afkeer, van het publiek voor die kunst. De algehele oppervlakkigheid van Cultuur (met grote C) na mei ’68 doet daar nog een schepje bovenop.

Verdere filosofische beschouwingen zouden ons hier te ver leiden, maar de Symfonie voor cello en orkest van Britten is zo’n werk op het randje. Hoewel het door de componist zelf bewust niet als concerto voor cello en orkest behandeld werd, speelt de cello wel de hoofdrol. Maar die moet optornen tegen een ‘voltallig’ orkest dat, thematisch bekeken, een even grote rol speelt als het solo-instrument.

Nu is Alban Gerhardt geen dilettant in het vak. Zijn palmares liegt er niet om. Hoewel hij met groot enthousiasme speelt (de hele partituur met virtuoze passages uit het hoofd) komt hij vanavond maar matig over op het nochtans aandachtige publiek. Ik heb daar twee verklaringen voor: ten eerste vergt dit werk relatief veel inspanning, zowel van uitvoerders als van toehoorders – en in het tweede deel van een avond zoals deze is dat allicht wat te veel gevraagd – en ten tweede ‘harmoniseert’ het niet echt met de eerste helft van het overigens nochtans evenwichtig samengesteld programma. De cellosymfonie dwingt bewondering af en de uitvoering ervan was meer dan gemiddeld goed, tot zeer sterk zelfs, maar het klikte niet. Iemand fluisterde in mijn oor: geef mij dan maar Harvey en Brewaeys. En dat is pas een compliment voor beide nog levende componisten.

Tags: Luc Brewaeys (1959-2015)Muziek van eigen bodem
Vorig artikel

Alexander Melnikov – Dmitri Sjostakovitsj : dubbel Gouden Label!

Volgend artikel

Ships Ahoy

Redactie

Redactie

Ook interessant:

François Glorieux blaast 90 kaarsjes uit
Nieuws

In Memoriam François Glorieux

24 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”
New Releases

Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”

7 juli 2023
Les Festivals de Wallonie 2023
Nieuws

Belgische primeurs tijdens Les Festivals de Wallonie

24 mei 2023
Ysaÿe: 6 Sonatas for Violin solo Op. 27
New Releases

Ysaÿe: 6 Sonatas for Violin solo Op. 27

9 mei 2023
Karel Goeyvaerts: de beminnelijke vernieuwer
Concerten

Karel Goeyvaerts: van radicale vernieuwer tot frisse laatbloeier

29 april 2023
Volgend artikel
Ships Ahoy Songs of Winds Water en Tides, Quadriga Consort

Ships Ahoy

Anne Cambier en Jan Vermeulen, Haydn Lieder, een uitgave van Accent

Joseph Haydn - Lieder

Les Fantaisies de Josquin, Ensemble Leones, uitgave Christophorus Records

Les Fantaisies de Josquin

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.