Kan je met donkere muziek een schitterend concert spelen? Het symfonieorkest Continuo heeft het bewezen, op 24 juni in concertzaal De Bijloke in Gent. Continuo is het alumni- en personeelsorkest van de Universiteit Gent, onder leiding van dirigent Kevin Hendrickx.
Hongaars
De opera Blauwbaard van Béla Bartók is een korte opera met slechts twee zangers die vaak ook concertant worden uitgevoerd, waarbij het orkest op het podium zit en de twee zangers voor het orkest acteren en zingen. Blauwbaard wordt vertolkt door de Nederlandse bas-baryton Marc Pantus, de rol van Judith wordt gezongen door mezzosopraan Frauke Elsen. Ze zingen in de taal van Bartok, het Hongaars. In hun repertoire zijn zangers vertrouwd heel wat Europese talen, vaak ook met Russisch, maar een uur lang in het Hongaars zingen is geen sinecure. Het publiek volgt het verhaal via de boventiteling.
Omwille van de korte duur wordt dit werk niet vaak uitgevoerd. Het is een eclectisch werk met laat-romantische en impressionistische invloeden waarin je Bartók zijn weg hoort zoeken naar zijn eigen idioom. Hertog Blauwbaards burcht, heet de opera eigenlijk. Blauwbaard neemt Judith mee naar zijn kasteel, waar de nieuwsgierige Judith alle deuren wil openen. Een nieuwgierige vrouw die in al je kamers wil neuzen, dat kan spanningen geven. Een symbolistische opera die hier wordt geënsceneerd in een gesublimeerde choreografie van de Spaanse choreograaf German Jauregui. Niet alleen gesublimeerd, de manier waarop de choreograaf de twee zangers voor het orkest laat bewegen en zingen is werkelijk subliem. Geen theatrale gestiek, maar symbolische gebaren die de kern van deze symbolistische opera uitdrukken. Ook de sobere kledij is speciaal voor deze uitvoering ontworpen.
Pantus
De stem van Blauwbaard, van Marc Pantus, is zo volumineus, dat hij met één woord de hele zaal vult. Naast de indrukwekkende Blauwbaard is Frauke Elsens stem minder krachtig, maar past perfect bij de onderdanige rol van Judith tegenover Blauwbaard. Achteraf hoor ik dat Pantus eigenlijk een invaller was. Drie weken voor het concert viel de oorspronkelijke zanger uit. Hoe vind je in godsnaam een baryton die beschikbaar is en een Hongaarse opera kan zingen? Gelukkig had Marc Pantus het op zijn repertoire. Bovendien speelt en zingt de nog jonge Pantus met grote autoriteit op het podium. De hertog Blauwbaard lijkt wel een oude bultenaar, denk ik wanneer we Pantus in profiel op zijn knieën gebogen zien zitten. Alsof er een hoek in zijn rug zit.
Eind februari ging ik al eens luisteren naar dit orkest, dat zich ten onrechte als amateurorkest omschrijft. Ze worden bij de blazers hier en daar aangevuld met professionals, maar vooral de strijkers klinken degelijk, een ronde warme sound. Voor mijn part mag je dat professioneel noemen. Daar zit de slagkracht van de dirigent zeker voor iets tussen. De jonge dirigent Kevin Hendrickx heeft al een indrukwekkend palmares, lezen we in het programma. Dat programmaboekje verdient zeker ook een vermelding. Tegenwoordig krijg je voor een concert niet vaak meer een uitgebreid programmaboekje, soms niet meer dan een gevouwen A4-tje met een qr-code in. Hier lezen we over het werk, orkest, zangers, dirigent, concertmeester, mooie foto’s, prachtige lay-out. Heerlijk om naar een uitvoering te gaan waar alles top was, de uitvoerders, de choreografie en het boekje