• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

BLAUBART in deSingel

door: Viviane Redant
21 december 2022
in Evenementen, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
BLAUBART in deSingel
© Uwe Stratmann

© Uwe Stratmann

Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Tanztheater Wuppertal, dat sinds september 2022 geleid wordt door de Franse choreograaf Boris Charmatz, herneemt een vroeg meesterwerk van Pina Bausch. Sinds 1994 kon haar choreografie Blaubart niet meer opgevoerd worden door het strikte auteursrecht op de muziek van Béla Bartók. Nochtans wordt het beschouwd als één van Bausch’ meest radicale en compromisloze werken. Haar oeuvre is baanbrekend. Ze stippelde rigoureus haar eigen pad uit. Met deze choreografe plaatste Bausch zich in het pantheon van de allergrootsten.

Als jonge vrouw en artieste had ze een onthutsend goede kijk op de psyche, de dualiteit van de mens. In Blaubart confronteert ze de kijker met zowel fysiek als psychologisch leed. 45 jaar na datum krijgt dit overweldigende stuk over seksuele obsessie, geweld en machtsmisbruik in het #MeToo-tijdperk een nieuwe relevantie. Een choreografie voor de eeuwigheid.

Decor

Het publiek kijkt op een afgeleefde, kale kamer met hoge ramen en deuren. Een plek in verval. De herfst/winter is doorgetrokken tot in de kamer waarvan de vloer vol dorre bladeren ligt.

Enscenering

Vooraan op de scène ligt een vrouw in een paarsrode jurk, de handen omhoog gestrekt om haar minnaar Blaubart te ontvangen. Hij zit op een stoel achter een tafeltje met een bandrecorder. De eerste noten van de opera weerklinken. Hij komt naar haar toe en gooit zich in foetushouding in haar armen. De vrouw wil onder hem uit, zet zich af met de schouders en voeten en trekt een spoor door de dorre bladeren. Als de stem van de mannelijke zanger te horen is, springt Blaubart recht en stopt de band. Spoelt terug en speelt de passage opnieuw, en opnieuw.

Het spel van ingrijpen, terugspoelen in een voortdurende manipulatie en hernemen van handelingen maakt de eigenheid uit van dit stuk. Blaubart, een man vol grillen die teruggrijpt naar beleefde momenten, zich erin wentelt en draait. Hij wil zijn lot herschrijven, uiteraard lukt dat niet. Bausch laat beide zijden van het spectrum zien: overheersing en onmacht, lijdzaamheid en verzet. Hij trekt zijn minnares als een ledenpop in zijn armen. Ze dansen surplace op een tegeltje. Dan sleurt hij haar brutaal mee in een tango. Ondertussen verschijnen de andere dansers op het podium, de donkere silhouetten van de mannen, de vrouwen met hun lange haren voor hun gezicht in een lange macabere mensenketting. Blaubarts’ minnares Judith pikt één voor één de vrouwen uit de ketting. Biedt ze Blaubart aan. De lange haren van de vrouwen zorgen voor wervelende dynamiek. Het lijkt hun enige tool. Er achter verdwijnen, er mee rondzwieren, er zelfs personen mee kastijden. Ze wentelen ermee door de dorre bladeren die in hun haren blijven kleven zodat ze op bosnimfen lijken.

© Carola Hoelting
© Carola Hoelting
© Evangelos Rodoulis
© Evangelos Rodoulis
© Uwe Stratmann
© Uwe Stratmann
© Maarten Vanden Abeele
© Maarten Vanden Abeele

Unheimlich

Het geheel getuigt van een donkere fantasie. Minimalisme om te focussen op details, maximalisme in het opblazen van details door herhaling. Zowel de mannen als de vrouwen worden over de grond gesleurd. Soms ontaardt het in een onvoorstelbare heksenketel en knallen ze tegen de muur. Blijven als vleermuizen vasthaken aan de wanden. Vrouwen worden door Blaubart in een doek gewikkeld, rondgezwierd en dan op een stoel gedumpt, de ene boven de andere, als een hoop lijken. Hij geeft Judith billenkoek, gaat bovenop haar zitten. Telkens opnieuw tuurt hij door het sleutelgat. Er is de hunker naar de wereld daarbuiten maar door de moorden heeft hij zichzelf klem gezet.

De mannen bulkend van het testosteron showen hun spierbundels aan het publiek, eerst gekleed, vervolgens met blote torso, uiteindelijk staan ze alleen nog in een fluwelen onderbroek. Een zielig en belachelijk spierengerol.

De wereld die Bausch oproept is niet waanzinniger dan de realiteit met familiaal geweld en oorlogsgruwel. De schuifelende mensenketting roept connotaties op. Bausch creëert meesterlijke beelden die door de donkerte en uitzichtloosheid onder je vel kruipen. Een grootse bloedstollende opbouw in een rollercoaster van emoties.

De vrouwen ontdoen zich in een laatste scène van hun bovenkleding. Blaubart verzamelt de jurken en kleedt er zijn minnares mee aan. Zeven stuks, symbool van de vermoorde vrouwen? Met al die jurken over elkaar is haar elfachtige figuurtje in een logge matrone veranderd. Ze verdwijnt van de scène en komt terug met een berg kussens in haar armen. Daarmee sjokt ze over de scène en laat bij elke vrouw die tegen de wand gehurkt zit een kussen vallen.

Bausch tempert de handeling niet, integendeel. In een rage beginnen de mannen te rennen, gooien zich tegen de muur, laten zich op de grond vallen. De vrouwen er telkens achteraan en proberen hun val te breken door er een kussen tussen te gooien.

In de slotscène ligt Blaubart op de grond met de levenloze Judith in zijn armen en krinkelt ermee over de scène. Met een handgeklap dirigeert hij ondertussen de dansers in een bepaalde vroegere fase en houding. Hij manipuleert niet alleen de muziek maar ook de mensen om hem heen. Deze scène is iets te lang uitgesponnen om boeiend te blijven. Voor de rest een intrigerend en adembenemend schouwspel. Een marathonvoorstelling boordevol complexe emoties, getuigend van een tomeloze energie, waarvoor de cast van 24 genereuze dansers heel diep moet gaan.

CHOREAGRAFIE: Pina Bausch

SPEL: Tanztheater Wuppertal

MUZIEK: Béla Bartók (1881-1945)

WAAR: DE SINGEL (Antwerpen)

WANNEER: Vrijdag 16.12.2022 – 20:00

Tags: 20e-eeuwse muziekBéla Bartók (1881-1945)DansDE SINGEL
Vorig artikel

Dubbelconcerto in de Antwerpse Elisabethzaal

Volgend artikel

Winterreise van Schubert en Zender, een aangrijpende muzikale tocht

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR
Interviews

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR

27 september 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Hans Gal: Concertinos
New Releases

Hans Gal: Concertinos

8 augustus 2023
Bauhaus Music Weekend 2023
Nieuws

Bauhaus Music Weekend 2023

2 augustus 2023
Volgend artikel
Winterreise van Schubert en Zender, een aangrijpende muzikale tocht

Winterreise van Schubert en Zender, een aangrijpende muzikale tocht

Wim Henderickx

En opeens… stilte: Wim Henderickx (In Memoriam)

Bach: Das Wohltemperierte Klavier 1

Bach: Das Wohltemperierte Klavier 1

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.