Bewondering en verwondering bij concert Opera Ballet Vlaanderen

Met als titel “Eindelijk 2021” presenteerde Opera Ballet Vlaanderen op zaterdag 23 januari 2021 een concert dat “gestreamd” werd (jawel ook voor onze woordenschat heeft corona gevolgen!) vanuit de Opera in Gent. Het was wel degelijk een belevenis, ook al was het enkel online te zien en te beluisteren. Voor het eerst sinds de lockdown in maart 2020 brachten Symfonisch Orkest en Koor van Opera Ballet Vlaanderen een volwaardig concertprogramma onder leiding van hun chef-dirigent Alejo Pérez. Het was nog wel geen operavoorstelling, maar de aria’s werden met het hoogst mogelijke engagement door ensemble en solisten vertolkt. Beslist een geslaagde Ersatz in deze sombere theatertijden.

Jan Vandenhouwe, artistiek directeur van Opera Ballet Vlaanderen stelde als motto voor het programma Ihr werdet froh euch wiedersehn, een frase van Sarastro uit het tweede bedrijf van Mozarts DieZauberflöte. De betekenis van het concert was hoop bieden op een bevrijding uit dwingende beperkingen. Deze inhoud bepaalde voor het grootste deel de samenstelling van het programma, met als rode draad Beethovens Fidelio, tegelijk nog even aanknopend aan de 250ste verjaardag van de componist die vorig jaar gevierd werd. Het programma zette dan ook in met de ouverture tot deze opera en besloot met het slotkoor Heil sei dem Tag, de dag van de uiteindelijke vrijheid na de  wreedaardige onderdrukking van Florestan. Ook andere fragmenten uit het programma waren gekozen op basis van hun inhoudelijke verband met humane en ideologische bevrijding, zoals Patria oppressa uit Verdi’s Macbeth of het utopische In fernem Land uit Wagners Lohengrin. Behalve deze rode draad, leek het programma soms ook wel samenhang te missen en enkel bij elkaar vergaard om zowel uit het Franse, Duitse en Italiaanse repertoire iets te laten horen. Maar laat dit een detailkritiek zijn voor wat gewoonweg een fantastisch concert was.

Het was duidelijk dat zowel orkest als koor deze kans om eindelijk een programma te presenteren met ontzettend veel overtuiging en inzet gegrepen hebben. Onder leiding van hun chef-dirigent Alejo Pérez speelden ze met precisie en concentratie en gaven nooit het gevoel dat de vervelende maskers hen hinderden…Zelfs het koor zong met masker en dat zal zeker extra inspanning en oefening vereist hebben. Je keek en luisterde met verwondering! Een dikke proficiat!

Expressieve solisten in mooie setting

Er was ook een mooie schare solisten bij elkaar gebracht, met vooral opmerkelijke bijdragen van de Amerikaanse mezzo Raehan Bryce-Davis en de bas Goran Jurić. Raehan Bryce-Davis zong eerder al Eboli in Opera Vlaanderen en in het korte interview met Katelijne Boon in de pauze sprak ze haar vreugde uit over de genereuze ontvangst die ze ervaren heeft bij Opera Ballet Vlaanderen. Ze zong nu een zeer expressieve Lady Macbeth in La luce langue met niet alleen krachtige stem en gedoseerd vibrato maar ook met een mimiek die alle schakeringen van de kwaadaardige en vastberaden Lady Macbeth weergaf. Voor haar aria als Marguerite in La Damnation de Faust van Berlioz had ze zich in een gepast kostuum met kunstige hoed uitgedost. Goran Jurić zong met indrukwekkende basstem de aria van Banco Come dal ciel precipita uit Macbeth en In diesen heil’gen Hallen van Sarastro uit Mozarts Die Zauberflöte. De Argentijnse sopraan Carla Filipcic Holm slaagde vocaal beter in een fijnzinnige vertolking van Sieglinde (Die Walküre) dan in de aria van Leonore  (Fidelio). Ook Ich bin der Welt abhanden gekommen uit Mahlers Rückertlieder vertolkte ze heel gevoelig. Telkens viel wel haar gebrekkige uitspraak van het Duits op. Tenor Michael Weinius zong ondanks zijn mooie timbre spijtig genoeg met een ietwat genepen stem.

Het concert was bovendien zeer verzorgd en mooi in beeld gebracht. Om te beginnen al het zicht van de prachtige zaal van de Gentse opera, met de mooie hoefijzervorm en het rode pluche. Het komt aanvankelijk wel raar over het hele orkest inclusief dirigent met zwarte maskers op het podium te zien zitten (behalve de blazers – enkel als ze aan de beurt zijn!). Het koor was verdeeld over de parterre, balkons en loges, zodat de absolute “leegte” van de zaal ook wat gebroken werd. Het koor zorgde ook voor het applaus na de aria’s van de solisten en dat kwam zeker oprecht en als een beetje “echt publiek” over.  De camera’s zoomden geregeld in op solo-instrumenten wat voor de orkestleden een dankbaar aspect moet zijn in zo’n online concert. Zo kregen we mooie solo’s te zien van klarinet, Engelse hoorn, hobo, fluit, fagot, altviool en harp, waardoor de respectievelijke muzikale passages knap geaccentueerd werden.

Je zou natuurlijk liever niet zeggen: voor herhaling vatbaar, maar de prestatie van alle muzikanten en het hele team was zo indrukwekkend dat je het best nog wel  wil meemaken. En het geeft toch wel een beetje het gevoel van samen in vreugde musiceren. Gefeliciteerd en dank u aan alle OBV-medewerkers van dit concert.

P.S. ik verwijs ook graag naar het interview van mijn Klassiek Centraal collega met Jan Raes, één dezer dagen op deze pagina’s te lezen.


WAT: Eindelijk 2021, concert OBV

WIE: Solisten en Symfonisch Orkest en Koor Opera Ballet Vlaanderen

WAAR: online zaterdag 23-1-2021 vanuit Opera Gent

FOTO: Tom Cornille

 

 

 

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: