Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Bewegen tussen gespleten persoonlijkheden

Met het Opera Forward Festival 2021 brengt de Nationale Opera & Ballet vier avonden met muziek en kunst. De openingsavond bestond uit de “ballet chanté” The Seven Deadly Sins van Kurt Weill en Bertold Brecht. Dit maatschappijkritisch werk waarin satire, cabaret en moraliteit elkaars pad kruisen, beleefde donderdag zijn première onder leiding van Erik Nielsen, met een regie van Ola Mafaalani.

Kurt Weill en Bertold Brecht – een iconische combinatie in de Duitse culturele wereld van de jaren dertig – zouden met deze opera uit 1933 hun laatste grote samenwerking aangaan. De diverse benamingen, waaronder het Duitse Die sieben Todsünden en het Franse Les sept péchés capitaux, verwijst naar het internationale karakter van de toenmalige werken van Weill en Brecht. Met de achtergrond van het opkomende Nazisme vluchtte de Joodse componist en zijn artistieke partner om elkaar uiteindelijk weer tegen te komen in Parijs. Daar startten zij de samenwerking voor deze satirische compositie.

Het resultaat is een korte tableau-opera over een jonge vrouw Anna II en haar zuster Anna I die in Amerika rondreizen om faam en fortuin te vinden. Per Amerikaanse stad die zij aandoen is er een ontdekking van een zonde, een verleiding en een morele kracht. Uiteindelijk keren zij terug naar hun huis in Louisiana, terug naar huis en haard.

Gespleten visie

De vraag die in Weill’s werk zweeft is of Anna I en Anna II niet uiteindelijk dezelfde persoon zijn. Hier wordt in het libretto met woorden als “but we’re really one divided being, even though you see two of us. And both of us are Anna” wel naar verwezen. De gespleten persoonlijkheid van een zondaar die de moraliteit zoekt, zo lijkt het. Aan de andere kant was het ook het resultaat van een mecenas die vroeg om een dansante rol te schrijven voor zijn vrouw. Wat er uiteindelijk uit groeide was een dubbelrol waarin een Anna zingt, en de andere danst in een mooie synchronisatie. Anna is een persoon, ze is gespleten, ze is een morele ziel, ze is een zondaar, ze is iedereen die beweegt in deze wereld vol verleiding, zonde en zoektochten naar zichzelf.

 Eerste avond vol emotie en hoofdzondes   

Een poëtische lezing van de Nederlandse schrijfster Marieke Lucas Rijneveld leidde de opera in. Hiermee zette het Opera Forward Festival een alternatieve toon, inclusief een live-schildering. Haar gedicht vloeit over in de aanvang van de reis van Anna I (sopraan Eva-Maria Westbroek) en Anna II (actrice Anna Drijver). In haar zoektocht naar ambitie en glorie worden haar tekortkomingen en karaktertrekken bezongen door haar moeder (bas Peter Arink), vader (tenor Marcel Reijans), en haar broers (tenor Erik Slik en bariton Michael Wilmering). Zij kijken uit naar haar terugkeer, maar beklagen tevens haar gedrag in functie van de zeven hoofdzonden – als een Grieks tragediekoor.

En daarmee vertrekt een productie waarin een cinematografische productie van kunst, satire en cabaret zich ontwikkelt. De grime is krachtig, bijna grotesk op de gezichten van de Anna’s. De moeder wordt gezongen door een mannelijke bas en zo komt dichtbij een avondrol in een cabaretshow, waarin komedie en farce elkaar vinden. Alles is glitter en zoekt de rand op van het onaanvaardbare – een zondige productie van een zondige opera.

Beiden Anna’s zijn in elkaars rollen aan elkaar gewaagd in zang, beweging en emotie. De muziek, trouw aan de maatschappelijk-satirische klanken van Weill, heeft sterke jazz- en cabaretinvloeden. Het wisselt af tussen uitvergrote walsklanken, barbershopstijl-gezang (harmonisch dicht bijeen liggende a capella), ballades en een klassiek orkest losgelaten op alle moderne klanken uit de vroege twintigste eeuw. Weills muziek is niets minder dan wild, kritisch en overweldigend. En dit, samen met de symbiotische uitvoering van de twee hoofdrolspeelsters, is iets wat sterk naar voren komt in de bewegelijke regie van Mafaalani.

Met dit werk als premièrestuk belooft het Nederlandse Opera Forward Festival interessante avonden met muziek die de oren zal prikkelen. Het kan alvast geen kwaad om soms los te breken van de canon en het publiek onder te dompelen in nieuwe, misschien ongekende muzikale werelden.


  • WAT: Opera Forward Festival 2021 OFF Night #1: Kurt Weill’s The Seven Deadly Sins
  • WIE: Nationale Opera & Ballet (NL)
  • WANNEER: 18 maart 2021, het Opera Forward Festival loopt van 18 maart t.e.m. 21 maart 2021; Extra: Kurt Weill’s The Seven Deadly Sins zal nogmaals te zien zijn op de site van de Nationale Opera & Ballet (NL) op 21 maart 2021 om 17u
  • PRODUCTIE: Opera Forward Festival/Nationale Opera & Ballet, gezien 18 maart 2021
  • FOTO’S: © Opera Forward Festival/ © Sanne Peper/ © De Nationale Opera

 

 

Details:

Titel:

  • Bewegen tussen gespleten persoonlijkheden

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –