• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Beminde Beethoven

door: Redactie
28 juni 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Hannes Minnaar, Edo De Waart en deFilharmonie
Share on FacebookShare on Twitter

Het kan een beetje als een belachelijke woordspeling overkomen, alles wat met het woord minnen te maken heeft en de familienaam Minnaar. Maar als je Beethoven hoort uitgevoerd worden zoals Hannes Minnaar dat doet, dan kàn je gewoon niet anders want de muziek wordt onder zijn vingers beminnelijker dan bij wie ook.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Het kan een beetje als een belachelijke woordspeling overkomen, alles wat met het woord minnen te maken heeft en de familienaam Minnaar. Maar als je Beethoven hoort uitgevoerd worden zoals Hannes Minnaar dat doet, dan kàn je gewoon niet anders want de muziek wordt onder zijn vingers beminnelijker dan bij wie ook.

Het was lopen als gek want het openbaar vervoer… twee uur om 25 kilometer ver te geraken en dan zien dat het al 15.05 uur is als je bij de balie komt aangestormd. Er staan nog mensen? Er is nog niet begonnen? Oef… Hijg! Hijg! Hijg! terwijl ik op mijn stoel ga zitten. Gelukkig een kwartier te laat komen de orkestleden op het podium. Stemmen. Dirigent en pianist komen op het podium. Applaus. Ze nemen hun plaats in nadat ze zijn ingeleid door presentator Kurt Van Eeghem. Wat té veel ‘evenementachtig’ alsof een of andere bekendheid van een simpele TV-soap zwierend de zaal inkomt. Van zijn presentatie hou ik niet echt maar dit terzijde want het mag gezegd: inhoudelijk mag zijn tekst er zijn. We leren weer wat bij.

En dan is het aan Ludwig Van Beethoven. Hij en niemand anders zal deze zaterdagnamiddag de weinig akoestische ruimte van de Elisabethzaal in Antwerpen vullen. De zaal wordt volgend jaar – als de plannen tenminste echt worden uitgevoerd deze keer – afgebroken worden om plaats te maken voor een hypermoderne en miljoenen euro’s verslindende megalomane nieuwbouw. Dat in een tijd waar er voor cultuur en andere noodzakelijke dingen te weinig geld is… Waarom restaureert men de Roma niet grondig? Die zaal is niet alleen inspirerend mooi maar heeft een zeldzaam goede akoestiek. Daar is geen geld voor zogezegd? Wel voor een extreem dure nieuwe, bovendien niet echt nodige zaal? Hallo-o-o… Terug naar Beethoven die ook wel zijn wenkbrauwen zou fronsen bij al dat gegoochel met publiek geld…

Het Pianoconcerto nr. 1 in C opus 15 van Beethoven weerklinkt. Ach ja, je hoort er Mozart nog wel doorheen sluipen maar je hoort nog beter de jonge Ludwig zelf. Het Allegro con brio wordt in een rustig tempo ingezet door dirigent Edo De Waart. Hij laat het publiek niet alleen kennis maken met dit eerste concerto op zich maar ook met het orkest en de instrumenten die dit concerto helpen in een mooie schakering kleur te geven in een harmonisch geheel. Dan valt de piano in. Minnaar pikt perfect in op de visie van De Waart. Hij sluit aan in een lieve, lyrische zetting. Een grote boog wordt getrokken over dit Allegretto con brio en opnieuw krijgen we zo’n boog over het largo. Een wijdse, intimistische dialoog ontspant zich. Heel breekbaar mooi. Minnaar ontbloot Beethovens meeste verborgen plekjes van zijn liefhebbende ziel. De pianotoetsen strelen je oor, het orkest volgt de dirigent die op zijn beurt sterk contact houdt met de pianist. Het Largo wordt uitgesponnen langzaam neergelegd. Wat een finesse. Het Rondo leeft, het huppelt, het is sprankeled. Beethoven ziet het leven zitten en dat horen we. Alle instrumenten, strijkers, koper- en houtblazers en pauken vullen de zaal met een blije Beethoven, een Beethoven die grote bogen eist, een gebonden spel, ook in de staccato’s en zie, we krijgen die Beethoven. Dat hoor te weinig. Ik ben blij dat ik toch koos om dit concert bij te wonen in plaats van de Klaradag in deSingel te volgen. Een zeer moeilijke keuze, je mag het weten maar de kwaliteit van deze namiddag doet me het dilemma vergeten.

We vernemen van de presentator dat Beethovens zevende en achtste symfonie samen werden gecreëerd en dat zowel met de nummering van de pianoconcerto’s als van de symfonieën niet al te nauw is omgesprongen. Ach, het is een detail op zich dat geen afbreuk doet aan de muziek. Ook in zijn zevende symfonie bewijst Beethoven de keizer van het symfonisch werk te zijn. Voor en na hem krijg je niet meer die krachtige persoonlijkheid. Hij overheerst werkelijk alle anderen in dit oeuvre. We zijn er niet boos om, zeker niet als je een symfonie zo hoort uitvoeren. Edo De Waart heeft in zijn lange carrière veel lof gekregen. Wie hem aan het werk hoort weet waarom. Dit is Beethovens zevende, niet die van De Waart. Zoveel respect voor de partituur is klasse. Geen detail gaat verloren, integendeel, De Waart laat het door de instrumentalisten, al dat niet in de solo’s, benadrukken. Je ontdekt hierdoor nieuwe dingen in een werk dat je kan meezingen. Ergerlijk is echter het publiek. Talloze keelschrapers en hoesters antwoorden op elkaar, overal risten papiertjes van hoestpastilletjes of andere snoepjes, dames achter mij kunnen hun bebbel niet houden en herhalen hoe mooi het toch wel is. Ik zou ze een Beethoveniaanse schop onder hun zitvlak willen geven. Het meeste aandacht krijgen de musici van een groep tieners die in de zaal zit en waar elk lid van die groep met volle aandacht luistert. Beethoven spreekt nog steeds de jeugd aan, in een uitvoering als deze kan het moelijk anders.

Tags: ConcertoLudwig van Beethoven (1770-1827)Piano
Vorig artikel

Alexander Melnikov – Dmitri Sjostakovitsj : dubbel Gouden Label!

Volgend artikel

Ships Ahoy

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Beethoven: Violinsonaten Vol.2
New Releases

Beethoven: Violinsonaten Vol.2

7 augustus 2023
Volgend artikel
Ships Ahoy Songs of Winds Water en Tides, Quadriga Consort

Ships Ahoy

Anne Cambier en Jan Vermeulen, Haydn Lieder, een uitgave van Accent

Joseph Haydn - Lieder

Les Fantaisies de Josquin, Ensemble Leones, uitgave Christophorus Records

Les Fantaisies de Josquin

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.