Bellisima ‘From Weill to Broadway’

Heel wat mensen hebben tijdens de lockdown hun spaarcenten in de verfraaiing van hun woning gestopt. Het Fakkeltheater heeft de gedwongen sluiting van méér dan een jaar benut om de zaal en het theatercafé van boven tot onder te renoveren. Het resultaat mag gezien worden. Het comfort is voor de bezoeker optimaal.

Het Fakkeltheater, een receptief theater, is misschien wel het drukst bespeelde theater van ons land met zo’n 300 voorstellingen per jaar. Het introduceerde enkele jaren geleden sessies voor fijnproevers van het lied: gaande van populaire schlagers, chanson, cabaret, musical tot opera. Daar komt een trouw en uitgebreid publiek op af.

Kurt Weill

Kurt Weill, de componist die de turbulente tijden van het Duitse interbellum van een rauwe soundtrack voorzag. Samen met Bertolt Brecht staan hun namen synoniem voor de radicale politiek en culturele innovatie van de Weimerrepubliek, een existentiële keuze. Componeren was voor hem gelinkt aan waarnemen: luisteren, voelen, kijken, confronteren. Hij zocht niet de schoonheid, maar reflecteerde over de lelijke, ingewikkelde realiteit. Hij verhaalde wat er zich in de onderbuik van de maatschappij afspeelde: de donkere wereld van pooiers en prostituees. Schilderde het idyllische en het tragische. Hij verhaalt over het idyllische en het tragische. Hij nam geen blad voor de mond, een eigenschap die hem door de totalitaire dictatuur van het naziregime niet in dank werd afgenomen. Zijn werk belandde op de zwarte lijst. Toen hij vernam dat zijn vrouw Lotte Lenya gearresteerd dreigde te worden vluchtten ze in 1933 naar Frankrijk. Later zou hij naar Amerika emigreren.

Bariton Hans Peter Janssens – His Masters Choice

Deze productie stond gepland voor april 2020. Covid besliste er anders over. Maar uitstel is geen afstel. Volgt nu ‘de revanche!’. Het Fakkeltheater gaat met zijn eigen producties weer voluit voor het muzikale avontuur en haalt daarvoor unieke stemmen binnen. Voor deze zomerse productie koos Hans Peter Janssens een selectie uit het rijke Weill-songboek. Van opera over lied naar musical. Een mooi gevarieerd programma met solo’s, duetten en trio’s.

Prachtige liederen vol dramatische uitbarstingen, een gedroomde vocale kluif voor de expressieve sopranen Lies Vandewege en Lissa Meyvis. Ze leven zich sober maar toch passievol in met veel variatie aan klankkleur, articulatie en fraseringen in een amalgaan van verzet en kwetsbaarheid. Getormenteerde zielsmuziek. Hans Peter Janssens koos voor composities die Weill in zijn thuisland Duitsland schreef. Zelf zingt hij Mack the Knife en zorgt daarmee voor kippenvelmomenten.

De vrouwen zingen onder meer Nana’s lied en Surabaya Johnny, nummers gecreëerd in Frankrijk: Je ne t’aime pas, Voici le Train du Ciel en dan uit zijn periode in Amerika waarmee Weill zich meer in het commerciële circuit positioneerde: Speak low, September Song, Und was bekamm des Soldaten Weib, The Saga of Jenny, Schickelgruber en Lost in the Stars.

Pol Vanfleteren, achter de piano, zorgde voor arrangementen en laat het instrument gloeien en broeien. Een uur Kurt Well met een hypnotiserende intensiteit. Wie dit concert nog wil meemaken krijgt nog een kans op zondag 14 november. Reserveer zonder dralen, het programma verkoopt snel uit!


  • WIE: Pol Vanfleteren, Hans Peter Janssens, Lissa Meyvis, Lies Vandewege
  • WAAR: Fakkeltheater Antwerpen
  • WANNEER: zondagmorgen 29 augustus ‘21

Gerelateerde Artikelen

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: