• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Beleggingsinstrumenten versterken Brussels Philharmonic

door: Redactie
18 december 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Brussels Philharmonic
Share on FacebookShare on Twitter

In een andere bijdrage (rubriek mededelingen) kunt u lezen dat het Brussels Philharmonic een fonds in het leven riep om instrumenten aan te kopen. Dit feit werd gevierd met een concert in Flagey, volgend op de persvoorstelling van het fonds.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

In een andere bijdrage (rubriek mededelingen) kunt u lezen dat het Brussels Philharmonic een fonds in het leven riep om instrumenten aan te kopen. Dit feit werd gevierd met een concert in Flagey, volgend op de persvoorstelling van het fonds.

In de jaren ’20 na WO I was er in Parijs en heel Europa trouwens, heel wat te doen om zich van het leed af te keren van die eerste enorm vernielende en massaal dodende algemene oorlog. Meteen wilde men zich ook afkeren van de zware romantiek en de avant-garde en andere uitspattingen die in voornamelijk de kunst welig begonnen te tieren. Onder hen vond je ‘Les Six’ eerst geleid door Eric Satie, later door de sluwe Jean Cocteau (jawel, de filmregisseur al was hij veel meer dan dat). Twee van Les Six waren Francis Poulenc (1899-1963) en Arthur Honegger (1892-1955). Wie er niet bij hoorde maar er bij kan aansluiten is Maurice Ravel (1875-1937). Het was een goede keuze deze drie samen op een concertprogramma te plaatsen met werken die elkaar opvolgen en waar je een evolutie in ziet die, mogelijk zonder dat de componisten het beseften, duidelijk maakt dat ze de kinderschoenen waren uitgegroeid en toch ook teruggrepen naar de ernst.

Les Biches van Poulenc is een gekend werk dat verwijst naar de losbandigheid in Parijs toen het werk werd gecreëerd, we schrijven 1923. Het is mogelijk Poulencs beste compositie, een sterk orkestraal geheel waar de vijf delen knap op elkaar aansluiten.

Dirigent Giancarlo Guerrero (een bij ons nog onbekende Nicaraguaan waarvan we hopen hem nog meer aan het werk te mogen zien en vooral horen!) walste met het orkest doorheen dit werk waardoorheen je de onzedelijke lichtekooien ziet zwaaien met de benen. Je moest je ‘les Ballets Russes‘ van Sergei Diaghilev er bij fantaseren want dans – buiten de heftige bewegingen van de dirigent – was er niet. Wel kreeg iedereen de smaak te pakken met de interpretatie van Guerroro die een rijke orkestkleur toverde wat een krachtig applaus opleverde.

Minder gediend werd Maurice Ravel zijn Concerto voor piano in G. Invaller pianosolist Eric Le Sage heeft het werk op zijn repertorium staan, kent het van achter naar voor maar hij kon de ziel van dit werk helemaal niet vertolken. Het werd nogal slordig gespeeld en bekoring was afwezig. Het orkest moest matigen, het enthousiasme was ver te zoeken en zo ook bij het publiek dat van verveling, zeker in het Adagio, begon te kuchen. Jammer want een gemiste kans.

Veel beter verging het de 3de symfonie, de ‘liturgische’ van Honegger. Het enige dat de orkestklank en uitvoering nog beter kon maken, zouden de nog niet aangekochte nieuwe waardevolle strijkinstrumenten zijn. Sterke solo’s van viool en cello, bijna pakkende trage delen. Geen instrument ging verloren in de soms breed uitgesmeerde tutti’s waar de kopers misschien toch naar Wagner verwezen ook al is het onder meer dat wat Les Six net niet wilden doen. Zo zie je maar. Het Brussels Philharmonic bewees met deze uitvoering op gelijke voet te staan met de grote orkesten in Europa. Duimen op nog meer gezonde na-ijver van de collega symfonische orkesten in ons land (ook bij hen wordt de kwaliteit gestaag opgedreven) en ons kleine land bewijst alweer dat het groot kan zijn. Goed zo!

Tags: Arthur Honegger (1892-1955)Brussels PhilharmonicFrancis Poulenc (1899-1963)Frans repertoireMaurice Ravel (1875-1937)Symfonisch repertoire
Vorig artikel

Orgelpunt ‘Flagey 75’ met Wiener Sängerknaben

Volgend artikel

Drama, wanhoop en passie

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Martijn Dendievel dirigeert Symfonieorkest Vlaanderen in Kosmopolitische Flair
Concerten

Martijn Dendievel dirigeert Symfonieorkest Vlaanderen in Kosmopolitische Flair

11 oktober 2023
Kunst, klank en caractère : Salon Satie
Concerten

Kunst, klank en caractère : Salon Satie

10 oktober 2023
Erik Satie: de mysterieuze ironie van een buitenbeentje
Concerten

Erik Satie: de mysterieuze ironie van een buitenbeentje

9 oktober 2023
Evil Penguin TV trekt naar het witte doek
Nieuws

Evil Penguin TV trekt naar het witte doek

7 oktober 2023
Jong West-Vlaams dirigent opent concertseizoen 2023-24 Symfonieorkest Vlaanderen
Nieuws

Jong West-Vlaams dirigent opent concertseizoen 2023-24 Symfonieorkest Vlaanderen

30 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Volgend artikel
Allesbehalve harteloos: het Cuarteto Casals leverde met Shostakovich' vierde kwartet een beklijvende prestatie af.

Drama, wanhoop en passie

Griekse Meisjes, Leighton

Désirs et Volupté

Dansen met Bach, Wim Faas

Dansen met Bach

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.