• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Belcea Quartet legt ziel bloot

door: Lezersbijdrage
5 november 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Het Belcea Quartet: hun spel naderde de moeilijk te bereiken perfectie.
Share on FacebookShare on Twitter

Auteur Nathalie Hamaekers

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Je zou denken dat op 31 oktober alles in het teken staat van Halloween, maar in het idyllische Maastricht diende donderdag de Sint-Janskerk als decor voor het gerenommeerde Belcea Quartet uit Londen. Op het programma stonden werken van Haydn, Britten en Sjostakovitsj. 

Het Belcea Quartet vond zijn oorsprong aan de Royal College of Music in Londen. De vier strijkers vormen nu een volwaardig strijkkwartet dat al vele prijzen in de wacht sleepte. Ze speelden reeds in verscheidene grote zalen waaronder Carnegie Hall in New York en Wigmore Hall in Londen. Tussendoor vonden zij nog een gaatje in hun agenda om ook ons te laten genieten van hun prachtige opvoering.

Na het voorprogramma van het Maastrichtse Jekersaxofoonkwartet nam het Belcea Quartet plaats op het podium. Daarbij viel de indeling op. Normaliter zit de cello aan de buitenkant en de altviool in het midden. Nu waren de rollen omgedraaid om de klank van de altviool beter uit te laten komen. 

Tjoeke, tjoeke, tuut tuut

De musici zetten in met het strijkkwartet in Es van Haydn. Je hoorde meteen hoe de ziel van de muzikanten werd blootgelegd. Ze kenden elkaars partituur uit het hoofd, waardoor de interactie optimaal was. De zangerige noten gleden vanuit de partituur toen het allegro geopend werd. De tweede violist deed plots een trein na die over de sporen tjoekte. De andere strijkers volgden hem. Het allegro werd nog eens herhaald en mooi afgewerkt met een triller van de cello.

Het andante verliep rustig, maar de cello onderbrak de rust met donkere noten. Het thema werd enkele keren herhaald waarbij de cello nooit aan aandacht inboette. Het volgende thema bracht dramatiek met zich mee. Het leek wel alsof achter elk hoekje de dood schuilde. Om daar zover mogelijk vandaan te komen, werd die nervositeit omgezet in een prachtig ritmisch schouwspel. In het derde deel, het menuetto, speelde de eerste viool knarsende noten die pijn deden aan de oren, maar uitstekend werden opgevoerd. In het laatste deel, Presto, barstte het feest los en vloeide als het ware de drank over de toog. Terwijl het tempo werd opgedreven, bleven de strijkers echter bloednuchter.

Eerbetoon aan Britten

Het is exact honderd jaar geleden dat Benjamin Britten werd geboren. Om dat te vieren, bracht het Belcea Quartet een eerbetoon aan de Engelsman door een mooie opvoering van het strijkkwartet nr. 1 in D. Toen de strijkers hun wapens in aanslag namen, wisten de kerkklokken geen blijf met hun euforie. Nadat deze goed geluid hadden, raakten de strijkers een lichte snaar in het tedere andante sostenuto. Terwijl de schrale klanken van de violen en de altviool door de ruimte klonken, schonk de cello ons een schriel pizzicati. Dat thema werd nog twee keer herhaald, maar in het allegro vivo besloot Britten er telkens een andere draai aan te geven.

Het tweede deel, het allegretto con slancio, waar vooral de triolen overheersten, contrasteerde sterk met het derde deel. De altviolist draaide zich met de solo meteen naar het publiek toe. In het andante calmo kwam je in een gemoedelijke sfeer terecht, waarbij de cello soms de rust doorbrak. Dat thema werd enkele keren herhaald waarna het telkens weer overvloeide op fragiele noten. Knap was de overgang tussen de strijkers in het andante calmo waarbij het moeilijk was om te horen wie nu eigenlijk wie opvolgde. In het laatste deel, het molto vivace, gingen de muzikanten volledig in mekaar op. Je werd gewoon weggeblazen door de ongelooflijke kracht van hun spel. Ze hebben Benjamin Britten op een briljante wijze geëerd.

Vrijheid wordt geroken

Na de pauze speelden de musici het strijkkwartet nr. 3 in F van Sjostakovitsj. Het werk werd geschreven in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Dat was duidelijk te merken in het allegretto, waarin een ontspannen sfeer heerste. In het moderato con moto zette de altviool een sterk staaltje solowerk neer waarin verrassende elementen overheersten. De altviool raakte even van haar pad af, maar herstelde zich al snel in het allegro non troppo. Het marsthema deed denken aan een militaire parade waarbij de macht ervan werd voortgezet in het adagio.

De cello speelde een sublieme solo, geheel met zijn ogen gesloten. Dat maakt nog maar eens duidelijk dat het uitzonderlijke muzikanten zijn. Ik stond perplex van de schoonheid van het instrument, van de emotie dat het teweeg kan brengen, maar vooral van de muzikanten die elkaar tot het uiterste dreven. In het laatste deel, het moderato, werden nog enkele fragmenten uit de vorige passages herhaald. De spanning werd opgebouwd en losgelaten op het einde.

Van begin tot einde liet de muziek je niet los. Je werd aan je stoel gekluisterd door de spanning die de musici bij elk muziekstuk creëerden. Ze legden hun ziel bloot en gaven zich volledig over aan hun onvoorwaardelijke passie. Viool spelen, leek plots eenvoudig. Het komt niet vaak voor dat de fluistertonen zo perfect onder controle worden gehouden. Hun spel naderde de moeilijk te bereiken perfectie. 

Tags: Belcea QuartetKamermuziekStrijkkwartet
Vorig artikel

Desplat plaatst orgelpunt op 40ste Film Fest Gent

Volgend artikel

Für Marianne: charme van een Weens salon

Lezersbijdrage

Lezersbijdrage

Wil jij graag ook een tekst inzenden zodat deze op onze website kan verschijnen? Stuur een mailtje naar redactie@klassiek-centraal.be

Ook interessant:

Leuvense Twintigers programmeren een eigen concertreeks
Interviews

Leuvense Twintigers programmeren een eigen concertreeks

31 oktober 2023
Een indrukwekkend ‘In Memoriam’ voor Weinberg en Sjostakovitsj
Concerten

Een indrukwekkend ‘In Memoriam’ voor Weinberg en Sjostakovitsj

29 oktober 2023
Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble
New Releases

Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble

20 oktober 2023
Bach: SONATAE a Viola da Gamba & Cembalo Obligato
New Releases

Bach: SONATAE a Viola da Gamba & Cembalo Obligato

18 oktober 2023
Het Festival 20·21 brengt een hommage aan een allegaartje van componisten
Concerten

Het Festival 20·21 brengt een hommage aan een allegaartje van componisten

17 oktober 2023
Brahms en Ligeti met Verre echo’s uit de 19e en de 20e eeuw
Concerten

Brahms en Ligeti met Verre echo’s uit de 19e en de 20e eeuw

4 oktober 2023
Volgend artikel
Liesbeth Devos en Lucas Blondeel

Für Marianne: charme van een Weens salon

Timotheus oder die Gewalt der Musik

Timotheus oder die Gewalt der Musik

Erwin Schrott als Procida: een schitterend acteur die met zijn diepe bas de voorstelling draagt.

Les Vêpres Siciliennes in de Royal Opera

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.