Bejubelde Futur Proche van Jan Martens eindelijk in België samen met Tempus Fugit van Johan Inger

Na het enorme succes op de cour d’honneur op het Festival van Avignon kan nu ook het grote publiek in België en Nederland eindelijk kennis maken met de nieuwste creatie van Jan Martens: FUTUR PROCHE.

In tegenstelling tot Avignon presenteren we FUTUR PROCHE in dialoog met Tempus Fugit van de Zweedse choreograaf Johan Inger van wie we in 2018 al B.R.I.S.A. brachten.

Voor OBV maakt Johan Inger een geupdate versie van Tempus Fugitmet nieuwe kostuums en nieuwe muziek

Terwijl in FUTUR PROCHE hedendaagse composities op een klavecimbel worden gespeeld, staat in Tempus Fugit de chaconne van Johann Sebastian Bach centraal maar dan in een bewerking voor piano. 

Tempus Fugit ging in 2013 in wereldpremière in Theater Basel maar voor OBV maakt Inger een geüpdatete versie met nieuwe kostuums en nieuwe muziek.

In Tempus Fugit zien we een man en een vrouw aan het einde van een relatie. Terwijl de vrouw een punt wil zetten achter de relatie, wil de man haar nog niet opgeven en maakt verschillende stadia van rouw door. ‘Ook al gebeurt dit alles op een groot podium, toch is het mijn streven om de intimiteit van hun relatie weer te geven,’ zegt Inger over zijn choreografie. ‘Tempus Fugit gaat over leven en dood, over iets wat ons allemaal aangaat.’

© OBV/Filip van Roe
in FUTUR PROCHE van Jan Martens – die vanaf dit seizoen associate artist is bij OBV – zien we vijftien dansers, twee kinderen en klaveciniste Goska Isphording. Net als zijn twee vorige, succesvolle voorstellingen – any attempt will end in crushed bodies and shattered bones (2021) en ELISABETH GETS HER WAY (2021)  bouwt Jan Martens ook zijn nieuwe creatie FUTUR PROCHE op rond hedendaagse klavecimbelmuziek. Voor Jan Martens staat het barokke instrument symbool voor een positieve evolutie. Door de piano weggedrukt naar de coulissen kreeg het instrument een stoffig imago maar hedendaagse composities maken het opnieuw spannend. 
 
‘FUTUR PROCHE gaat over de grote uitdagingen die ons te wachten staan, zoals klimaatverandering, epidemieën en oorlog, en hoe we daar niet echt actie voor ondernemen,’ zegt Martens. ‘Pas als we buiten onze vaste kaders gaan denken en daar zoeken naar oplossingen, kunnen we ons handhaven. De parallel met het klavecimbel is duidelijk: vanuit de marge kunnen we onszelf heruitvinden.’
© OBV/Filip van Roe

"Jan Martens fascineert en ontwapent"

Le Monde

FUTUR PROCHE zegevierde in Avignon met lovende recensies in de (inter)nationale pers. ‘Jan Martens fascine et désarçonne,’ kopte Le Monde, terwijl Le Soir titelde: ‘Un FUTUR PROCHE séduisant et inquiétant.’ De Morgen gaf vier sterren en zag ‘een voorstelling van contrasten, waarin elke danser zijn eigen stijl en identiteit viert, en tegelijk het belang van de groep wordt benadrukt.’ ook La Libre Belgique was vol lof over onze dansers: ‘Il faut saluer dans cette entreprise la bravoure et la plasticité des interprètes, plaçant leur virtuosité au service d’un langage chorégraphique aussi précis que déconstruit.’ En Radio France ten slotte noemde de voorstelling: ‘Une tempête chorégraphique d’une minutie millimétrée et d’une délicatesse inouïes.’ 

 Kortom, met Tempus Fugit en FUTUR PROCHE presenteren we het publiek een fascinerende, ontroerende, intelligente en virtuoze productie waarmee het balletseizoen geopend wordt.

Deze productie is later ook te zien Turnhout, Brugge, Amsterdam, Den Haag, Parijs en Sankt-Pölten.

DE SINGEL ANTWERPEN

vr 23, za 24, wo 28, do 29, vr 30 sep, za 1 okt om 20:00u 

zo 25 sep om 15:00u

OPERA GENT

vr 18, za 19, di 22, do 24, vr 25, za 26 nov om 20:00u

zo 20 nov om 15:00u

ITA AMsterdam*

wo 21, do 22 dec

FESTSPIELHAUS SANKT-PÖLTEN

zat 25 maart

WARANDE TURNHOUT

vrij 21 april

Klik op de links om kaarten te bestellen voor deze voorstelling.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: