Beethoven Violin Sonatas – 3

Beethoven Violin Sonatas 3

**** Als je op 17-jarige leeftijd de eerste prijs behaalt aan het conservatorium van Parijs, je wint vervolgens belangrijke wedstrijden in Bremen, Dublin, Tel Aviv, Genève, Parijs  en Milaan, en je gaat dan samen spelen en cd’s opnemen met een oud-leerlinge van het  Moskouse Gnessin Conservatorium en het Royal College of Music in Londen, dan heb je de luisteraar heel wat te bieden. 

**** Als je op 17-jarige leeftijd de eerste prijs behaalt aan het conservatorium van Parijs, je wint vervolgens belangrijke wedstrijden in Bremen, Dublin, Tel Aviv, Genève, Parijs  en Milaan, en je gaat dan samen spelen en cd’s opnemen met een oud-leerlinge van het  Moskouse Gnessin Conservatorium en het Royal College of Music in Londen, dan heb je de luisteraar heel wat te bieden. Over wie ik het heb? Ze zijn met z’n tweeën. Zij heet Alina en hij Cédric. Hij won al die wedstrijden en zij genoot haar opleiding aan die prestigieuze instituten. Zij speelt viool en hij piano.

Na de eerste twee cd’s met vioolsonaten van Ludwig van Beethoven, heeft het label Wigmore Hall  nu de reeks vervolledigd met de uitgave van cd nr. 3 waarop de  Sonate in A, op. 30/1, de Sonate in Es, op. 12/3 en de 'Kreutzer' Sonate in A, op. 47. Dit betekent dat we voortaan de integrale tien vioolsonaten van Beethoven kunnen beluisteren, gespeeld door pianist Cédric Tiberghien en violiste Alina Ibragimova. Hij is Frans, zij is Russische en zij bespeelt  een Guarneri uit  1738. De uitvoeringen zijn alle Live opgenomen. Niet niks. Verdeeld over drie cd’s gaat het dus over Beethovens Drie Sonaten voor Salieri op. 12 (1798),  zijn Vioolsonate nr.. 4 in a klein op. 23 (1801), en zijn Vioolsonate nr.. 5 in F groot op. 24 ("Frühling") (1801), (beide laatste voor von Fries), zijn Drie Vioolsonaten op. 30 voor de tsaar (1803),  de Vioolsonate nr.. 9 in A groot ("Kreutzer") op. 47 (1803) en zijn Vioolsonate nr. 10 in G groot  op. 96 voor Aartshertog Rudolf (1812).

Reeds bij het verschijnen van de eerste twee cd’s spraken de collega’s van o.a. Gramophone, BBC Music Magazine, The Observer en International Record Revieuw,  de meest lovende woorden. Als we het hebben over hun Beethoven- cd nr. 3 kan ik mij alleen maar aansluiten bij hun eerder gemaakte beoordelingen. Bijzonder.

De opnamen werden gemaakt in de Londense Wigmore Hall (City of Westminster,  West End) die haar eigen, gelijknamig Label heeft voor de uitgaven van (Live-)concerten die er worden opgenomen (Wigmore Hall Live label). De mooie zaal heette aanvankelijk Bechstein Hall, naar de Duitse pianofabrikant die er ooit  naast de deur zijn showroom had,  en werd in 1901 geopend en ingespeeld door Ferruccio Busoni en… onze eigenste Eugène Ysaÿe.

Alina (°1985) studeerde aan de prestigieuze, bijna elitaire Gnessin Staats Academie voor Muziek in Moskou, een muziekschool die in 1895 werd opgericht door de gezusters Eugenia, Helena en Maria Gnessin, alle drie briljante pianistes van het  Conservatorium van Moskou. Haar vader werd (eerste) contrabassist van het  London Symphony Orchestra en zo belandde Alina bij Natasha Boyarski aan de Yehudi Menuhin School in Londen, waaraan Alina’s moeder ook lesgeeft, en vervolgens aan de Guildhall School of Music and Drama en het  RCM, waar ze leerlinge werd van, Gordan Nikolitch en Christian Tetzlaff. Kwaliteit verzekerd dus. Als lid van de BBC Radio 3 New Generation Artists scheme 2005-7 speelde ze met de beste orkesten en dirigenten, en ontmoette ze Cédric (°1975), met wie ze besloot om op het Cheltenham International Music Festival, de Sonate van Elgar te spelen, en vervolgens Beethoven. Een juiste beslissing zo blijkt  want het resultaat mag gehoord worden.

Alina’s eerste cd (voor Hyperion Records) was het Concerto funèbre en de sonaten en suiten van Karl Amadeus Hartmann (1905-1963).in 2007, gevolgd door de twee vioolconcerti van Nikolai Roslavets (1881-1944) in 2008,  en  de opname van de Sonaten en Partitas van Bach  in 2009. Samen met Cédric nam ze het oeuvre voor viool op van Ravel (met de Sonate van onze Guillaume Lekeu erbij) en van Karol Szymanowski (1882-1937).

Cédric, leerling van Frédéric Aguessy en van de legendarische Gérard Frémy die zelf leerling is geweest van Yves Nat, won in 1998 de prestigieuze 1er Prix op het Concours Marguerite Long – Jacques Thibaud, alsook le Prix du Public en de Prix de l’Orchestre. Er toch nog even aan toevoegen dat de laatste cd van Cédric – Variations Symphoniques en « Les Djinns » van César Franck, met ons eigenste Orchestre Philharmonqiue de Liège o.l.v. François-Xavier Roth, verschenen is in april 2011, op het label Cyprès. Een aanrader.

Volgens Geoff Brown, die de tekst van het cd -boekje schreef, missen we bij het beluisteren van de Beethoven- cd’s slechts één iets, “The visual dimension”,  nl. “the hands of Cédric” en het “shedding, increasing hair” van Alina. Ik kan het mij voorstellen.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

[bsa_pro_ad_space id=3]

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC