***** Ludwig Van Beethoven componeerde talloze mooie werken waaronder een sterk aandeel sonates en variaties voor cello en piano(forte). Celliste France Springuel en pianoforte speler Jan Vermeulen namen voor het label Et’Cetera het volledige oeuvre voor piano van cello van Van Beethoven op. Wij luisterden mee op het presentatieconcert in de Academiezaal in Sint-Truiden en naar de cd’s.
***** Ludwig Van Beethoven componeerde talloze mooie werken waaronder een sterk aandeel sonates en variaties voor cello en piano(forte). Celliste France Springuel en pianoforte speler Jan Vermeulen namen voor het label Et’Cetera het volledige oeuvre voor piano van cello van Van Beethoven op. Wij luisterden mee op het presentatieconcert in de Academiezaal in Sint-Truiden en naar de cd’s.
Concert en cd klinken om 1001 redenen nooit hetzelfde. Bij een cd kan je blijven opnemen en knippen en plakken om een optimaal product te krijgen maar het kan ook iets kunstmatig hebben. Een concert is altijd weer een momentbeleving waar zovele factoren je kunnen beïnvloeden en waar de akoestiek van een zaal telkens een rol heeft te spelen. De zeshoekige Academiezaal in Sint-Truiden is een zaal met een heel mooie akoestiek. Het is niet zomaar dat er al meer dan 200 cd’s werden opgenomen. Vele musici zijn er graag te gast precies omdat het er zo fijn muziek maken is. Om die reden kozen we met Klassiek Centraal de zaal in 2010 uit om er onze Gouden Labels uit te reiken.
Zaterdag 4 mei zaten we opnieuw tussen het publiek – slechts een 40-tal mensen, hoe is dit mogelijk? Iedereen zat allicht na die veel te lange koude wintermaanden op een terrasje van de eerste warme avondzon te genieten. Je zag bij het betreden van het podium de celliste echt een beetje schrikken en naar links en rechts kijken met verbazend ongeloof: zo weinig luisteraars?
Mozartiaanse Beethoven en Beethovense Beethoven
Beethoven stond ervoor: één grote boog, ook bij staccato. Hij vond dat Mozart de noten al te los van elkaar speelde. Kan zijn, wij hebben Mozart noch Beethoven ooit aan het werk gehoord maar het is goed om weten én er rekening mee te houden. Die boog hoorden we vooral in de sonates opus 5 nr. 2 en opus 69. In de Mozartvariaties ‘Bei Männern welche Liebe fühlen’ en ‘Ein Mädchen oder Weibchen’ uit Mozarts Zauberflöte (de Toverfluit) was die boog minder. Beethoven wist de stijl van Mozart op zijn wijze te respecteren en zo gebeurde het ook op dit concert.
Zowel op het concert als op de cd komt ons de cello redelijk gespierd over. France Springuel zet alles kracht bij met sterke accenten. Ze voelt Van Beethoven anders aan dan Jan Vermeulen die meer de fijne kantjes van de componist weet te verduidelijken. Dit geeft een ongewone samensmelting die anders dan vele andere goede opnames overtuigt. Door die verweving van twee andere wijzen van Ludwig Van Beethoven aan te voelen en te vertolken, krijgt het geheel op de cd’s als op het concert een invulling die even vraagt om eraan te wennen maar die er zeker mag zijn. Laten we ons verder concentreren op de driedubbele cd-box. Die kan je in huis halen, een concert niet, daar moet je naar toe en we raden je aan, beste lezers, als het duo Vermeulen/Springuel nog eens op de affiche staat te kiezen voor het concert en niet voor het terrasje…
Vlot verkeer
Nergens zijn er strubbelingen of haperingen, de muziek op de drie cd’s verloopt erg vlot en soepel. In mijn persoonlijke visie wat Ludwig Van Beethoven betreft, sta ik dichter bij Vermeulen maar het is soms zo moeilijk, objectief te zijn… Dit betekent niet dat ik niet open sta voor de visie van Springuel. Het is het aanvoelen van het karakter van de componist en het eigen karakter van de solist dat op dit niveau meer bepalend is dan de virtuositeit of theoretische en technische kennis van de muziek en het instrument. Zo gaat dat met doorwinterde musici die weten waar ze mee bezig zijn en of Springuel en Vermeulen dat weten! Ik mag herhalen dat een van de krachten in deze opnames wel degelijk het bijzondere samensmelten is van twee visies die één worden en jawel, Beethoven in Beethoven weten te vinden en ook Mozart in Beethoven ontbloten. Zo nemen om beurten de solisten in dit duo de leiding waar het moet en begeleiden ze punctueel volgens de richtlijnen van de componist.
Opnieuw krijgt Et’Cetera een cd-box in de catalogus die de al erg waardevolle verzameling aanvult. Een karaktervolle aanvulling die vijf sterren waard is en die bij elke Beethovenliefhebber thuishoort.