• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, september 26, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Beethoven con Brio in Bozar

door: Roger Creyf
30 oktober 2020
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Beethoven con Brio in Bozar
Share on FacebookShare on Twitter

Ook het nieuwe Hotel Beethoven in de Brusselse Ravensteinstraat 23 moest wegens de verstrengde corona maatregelen (hopelijk voorlopig) sluiten. Toch heeft het hotel niet zoveel kamers, maar ze waren wel allemaal volzet.  Ik kon er op de laatste dag wel nog de kamers bezoeken waar Beethoven zijn intrek had genomen. Ze waren telkens genummerd met een getal dat verwijst naar een belangrijk moment in zijn leven. En je vindt er interessantere dingen dan de 60 koffieboontjes die elke kop die hij dronk moest bevatten. Geen prullaria, wel kunst, klanken en ideeën. Van toen en nu.   

ookinteressant

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

De eerste  kamer draagt het nummer 1801, het jaar van zijn Mondscheinsonate. Je vindt er een hele resem Beethovens. Portretten natuurlijk. Een leerling van Rodin was er een meester in. Antoine Bourdelle  maakte 80 beelden van de componist. Misschien omdat hij op hem leek, zo vond hij zelf… In die portrettengalerij ook een Warhol pop-art Beethoven. Evenmin ontbreekt Beethovens dodenmasker, dat hij bij leven zelf liet maken. Maar je blik wordt toch het felst getrokken naar dé bekendste Beethovenkop, geschilderd door tijdgenoot Stieler. Maar bij nader toezien blijkt het een video te zijn van de Amerikaanse kunstenaar Terry Adkins. Langzaam evolueren de pixels van die iconische Beethoven kop naar een “Black beethoven”.  Een “black matters statement”, terwijl een automatische piano vrolijk die sonate uit 1801 tokkelt.

In de volgende kamer, nummer  1970, belanden we bij Maurizio Kagel. Die maakte in dat jaar ter gelegenheid van de toen 200ste verjaardag van Beethoven de documentaire “Ludwig van”. Met Joseph Beuys in een van de hoofdrollen. Je ziet hem in het Beethovenhuis in Bonn performen met Napoleons dodenmasker. Op verschillende plaatsen in de kamers kan je een oortje inpluggen en werk van hem horen. Terwijl je kijkt naar de uitgestalde partituur van zijn 5e symfonie, kan je er meteen ook naar luisteren, bv. in een  versie van Jos Van Immerseel. En er liggen veel partituren en handschriften.

Volgt een kamer over Beethoven en de politiek. Fidelio is gecomponeerd in 1805. Het is het nummer van de kamer waar een video loopt met een fragment er uit. Die opera gaat over vrijheid. De zangers die je hoort en ziet zingen, zijn van die vrijheid beroofd. Het zijn gevangenen, vrijwilligers, samengekomen uit verschillende Amerikaanse instellingen. Welk koorfragment kan er je horen? “Oh welk genot om in vrijheid te kunnen ademen”. Cynisch zou je denken. Nee, alweer een originele invulling van hun baseline “HotelBeethoven. Connecting people, sounds and ideas”. Alles in deze toch merkwaardige tentoonstelling voldoet er aan. En het is meteen nog een “Black Lives Matter” doordenkertje: 15% van de bevolking is Afro-Amerikaans, en dubbel zoveel van de gevangenispopulatie is het.

Tijd om in alle stilte te arriveren bij de zwartste periode uit Beethovens leven. Bij het besef dat zijn doofheid niet te genezen is. En zijn besluit om tóch door te gaan. Zo leest het in zijn Heiligenstädter Testament. We zijn in kamer 135, genummerd naar zijn laatste en enigmatische kwartet. Je kan er met de door de Amerikaan John Baldessari reusachtig uitvergrote luisterhoorn van Beethoven naar luisteren. Het is ook het logo van de tentoonstelling. Maar doe het liever met de verfijnde luisterinstrumenten die de Belgische kunstenaar Baudouin Oosterlynck al zijn leven lang ontwikkelt om ermee naar stilteplekken te zoeken: breekbare stethoscopische, in glas geblazen toestellen om méér te kunnen horen dan wat we meestal doen. Of om met grote koperen hulpstukken onze oorschelpen uit te breiden en zo ons gehoor aan te scherpen. Kunstwerken van twee passionele kunstenaars contrastrijk geconfronteerd.

Indrukwekkendste zaal is zonder twijfel die waar vier piano’s staan opgesteld. Het is de “Ball-room” van het hotel. Allemaal replica’s van instrumenten die Beethoven bespeelde. Van het Huis Maene uiteraard: een Stein, een Conrad Graf, een Anton Walter en een Broadwood. Op een klankband hoor je ze één voor één bespeeld door Tom Beghin. En bovenop de Broadwood staat een metalen constructie, een “Gehörmachine”. Beghin leidde een onderzoeksprogramma naar het toestel dat Beethoven zocht om er zijn kop in te kunnen steken en beter de vibrerende klanken te horen. Dit ter compensatie van zijn wegdeemsterend gehoor. En wat een klanken zijn het. Laatst nog hoorde ik nog een AMUZ-concert waar de Duitse pianist Tobias Koch Chopin op zo’n Broadwood speelde. Ik luisterde met ingehouden adem, ronduit schitterend. Met de constructie er bovenop klinkt hij hier jammer genoeg wat te metaalachtig. De Conrad Graf gaf m.i. de mooiste klank.

Uiteindelijk kom je ook in onze tijd terecht. In kamer 2020. En er is een link:  de klimaatproblematiek. Je ziet er een film van regisseur Jeremy Deller. Hij  volgt een klasje schoolkinderen uit Bonn die zich voorbereiden op een klimaatbetoging in de stad. En hij laat ze dansen en meewiegen rond het Beethoven Orchester Bonn, op de tonen van zijn 7e symfonie. En ze doen dat, zoals de laatste beweging gespeeld moet worden:  “Allegro con brio”. Dat alles gelardeerd met beelden van vervuilende bruinkoolontginningen  en beelden van een alles behalve fijnstofvrij noch autoluw Bonn.

De laatste hotelkamer draagt het nummer 1827, het jaar van zijn dood. Heel stil is het ook in deze zaal. In een video probeert een dove acteur  zijn geluidsbeleving in een eigen ontworpen gebarentaal te communiceren aan lotgenoten. Te laat voor Beethoven, ontroerend voor ons, horenden.

Laat de lockdown maar vlug voorbijgaan, want een tentoonstelling met zulke originele insteek om Beethoven bij zijn 250e verjaardag te eren ben ik nog niet tegengekomen. En laten we hopen dat we binnenkort opnieuw kunnen gaan kijken. In principe loopt ze nog tot 17 januari.


WAT: Hotel Beethoven. Connecting people, sounds and ideas

WIE: curator Eric De Visscher

WAAR: Bozar, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel

WANNEER: 13 oktober tot 17 januari (sinds 26 oktober wegens corona maatregelen voorlopig gesloten)

NB Deze tentoonstelling is tot en met 31 december gesloten omwille van de huidige gezondheidsmaatregelen. 

 

 

Tags: BozarBroadwoodConrad GrafEric de visscherJeremy ddellerJos Van ImmerseelKlassieke periodeLudwig van Beethoven (1770-1827)Piano’s MaeneRomantiekTom Beghin
Vorig artikel

Het Collectief met Katrien Baerts o.l.v. Henk Guittart

Volgend artikel

Der Zwerg als alter ego van Zemlinsky

Roger Creyf

Roger Creyf

Roger Creyf was jarenlang journalist bij het VRT TV-Journaal. Hij werkte er op de buitenlandredactie en was ook een tijd lang Chef Buitenland. Maar daarnaast maakte hij ook tal van journaalreportages over klassieke muziek, opera en jazz. Hij schreef tevens voor Cobra.be en Staalkaart. Hij is secretaris van de Belgische Vereniging van de Muziekpers.

Ook interessant:

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Volgend artikel
Der Zwerg als alter ego van Zemlinsky

Der Zwerg als alter ego van Zemlinsky

De zingende gitaar

De zingende gitaar

Pastelkleurige mistbanken van Morton Feldman

Pastelkleurige mistbanken van Morton Feldman

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.