Spektakulaire variaties, volksliederen, weinig bekende trio’s en een vroeg meesterwerk: een ongeëvenaard overzicht van Beethovens fluitwerk in nieuwe opnamen door ervaren Italiaanse kamermusici.
Beethovens houding ten opzichte van componeren wordt geïllustreerd door een brief uit 1806 aan de Schotse uitgever George Thomson: ‘Ik zal trachten deze composities zo aangenaam mogelijk te maken, maar in de mate dat dit verenigbaar kan blijven met de perfectie en originaliteit van stijl die u zelf hebt beoordeeld als gunstige kenmerken van mijn werk en die ik nooit zal opgeven.’
Thomson wilde veeleisende en commercieel aantrekkelijke volksliederen van een componist die al in heel Europa te vinden was. Beethoven wilde en had het geld nodig, maar hij wist ook wat hij waard was en in elk geval was een compromis een woord dat slechts met tegenzin in zijn vocabulaire werd opgenomen. Bij het schrijven van zijn sets volksliedvariaties lag het resultaat altijd goed in het gehoor, terwijl amateurmusici technisch gezien op de proef werden gesteld en er veel meer van hun expressieve verbeelding werd gevraagd dan bij Thomson gebruikelijk was.
De andere stukken hier dateren uit Beethovens vroegste jaren als componist in Bonn. Het Trio voor fluit, fagot en piano vertoont een sterke Mozartiaanse invloed; de Bes Sonate voor fluit en piano is een treffend voorbeeld van de leerling-musicus die zijn vak leert en zijn stem verfijnt, wat naar voren komt in de onverwachte context van een bescheiden Duo voor twee fluiten. Het is echter de zevendelige Serenade Op.25, gescoord voor fluit, viool en altviool, waarin we Beethoven het meest elegant aangepast zien aan de rol van ‘gelegenheidscomponist’. Het idioom mag dan zorgeloos en elegant zijn, maar de instrumenten kruisen de degens, ruziën en vinden een gemeenschappelijke basis met een adel die helemaal Beethovens is.
Deze nieuwe opnames worden geleid door de fluitiste Ginevra Petrucci, die nu in New York woont als uitvoerend musicus, redacteur en auteur van verschillende boeken over de fluit, en een specialist in nieuwe muziek. Een zeer getalenteerde en goed opgeleide musicus’, aldus de recensie in het tijdschrift Fanfare van haar Brilliant Classics album met fluitconcerten van Briccialdi (95767).
Beethoven: Kammermusik mit Flöte
Ludwig van Beethoven: Kammermusik mit Flöte
Ginevra Petrucci
Gian-Luca Petrucci, Giovanni Auletta, Francesco Bossone, Mirei Yamada, Luca Sanzo
Label: Brilliant Classics | Catalogusnummer: 96494
Bestellen: JPC