***** Gelukkig konden ondanks Covid-19 een aantal presentatieconcerten van de nieuwste cd Le Bestiaire, naar het gelijknamige nieuwe werk van componist Piet Swerts, toch plaatsvinden. Het Roeland Hendrikx Ensemble konden wij beluisteren in het nieuwe, bijzonder knappe cultuurcentrum De Muze in Heusden-Zolder.
Cd’s verschijnen er nog in deze coronatijden, waar talloze concerten wereldwijd geannuleerd werden of, in het beste geval, op kleine schaal voor een erg beperkt publiek (konden) doorgaan. Langzaam draait de molen opnieuw en laten we hopen dat de blijkbaar opflakkerende coronacrisis niet opnieuw stokken in de muzikale wielen komt steken. Hoe dan ook, wij waren samen met een fijn publiek in een huiselijk gezellig ingerichte ‘Balzaal’ van het complex De Muze aanwezig, dat gehuisvest is in de gerenoveerde gebouwen van de voormalige koolmijn van Zolder. Zeer uitnodigend is niet alleen het complex, maar ook de omgeving. Het zaaltje zelf heeft een opmerkelijk goede akoestiek, ideaal voor kamermuziek.
Het Roeland Hendrikx Ensemble presenteerde in een rijk geïllustreerd programma een ware beestendans. Op een reeks dierengedichten van de Franse dichter Guillaume Apollinaire inspireerde tekenares Emile Lauwers zich om in de sfeer van de wat droevige poëzie in zwart-wit de in de korte verzen beschreven dieren te tekenen. Piet Swerts componeerde op vraag van klarinettist Roeland Hendrikx het uitgebreide werk. De gedichten werden van het Frans vrij en toch getrouw naar het Nederlands vertaald door Stijn De Paepe, en naar het Engels door Stefan Grondelaers. Het is moeilijk om bij zo’n reeks gedichten niet te denken aan Le Carnaval des Animaux van de Frans-Vlaamse componist Camille Saint-Saëns (weet je dat ‘Saëns’ een oude Vlaamse naam is?). Piet Swerts bewerkte Carnaval voor het zeskoppig ensemble van onze laureaat Gouden Label Carrière 2018, Roeland Hendrikx.
Kleurrijke knipogen
Het concert, gepresenteerd door Fred Brouwers, keerde de cd-programmatie om en startte met de compositie van Swerts. Niet alle delen komen aan bod op de cd en zo ook niet op het concert. Het werk is lang – Swerts schreef muziek op 22 van de 30 verzen, niet niks. De musici kozen voor een ruime selectie, in samenspraak met de componist. Swerts karakteriseert sterk in de sfeer van de gedichtjes enerzijds en anderzijds haalt hij in meerdere getoondichte verzen andere ‘dierencomposities’ aan. Uiteraard knipoogt hij naar Saint-Saëns, maar ook naar Rimsky-Korsakov, Grieg en zelfs het Ave Maria van Bach/Gounod bewerkte Swerts.
Algemeen blijft Le Bestiaire bewust wat in de schaduw van Saint-Saëns, ook omdat Le Carnaval des Animaux met de humorvolle partijen geen vergelijk kan zijn. Swerts weet elk instrument mooi kleur te geven en aan bod te laten komen. Zo had hij de uitmuntende inval om ‘De Zwaan’ niet alleen door de cello te laten vertolken, maar wordt de zanglijn overgenomen door de klarinet en de viool in een bijzonder vlotte beweging.
De zes topmuzikanten die samen het Roeland Hendrikx Ensemble vormen – Hendrikx zelf, vergezeld van violisten Nicolas Dupont en Camille Joubert, altviolist Sander Geerts, Sevak Avanesyan op de cello en achter het klavier Liebrecht Vanbeckevoort – zorgen voor een cd en een presentatieconcert dat je opnieuw wil beleven. Een ideetje nog voor de organisatoren: waarom dit niet in enkele dierentuinen organiseren? Onder een tent of zo? Daar kan het coronaproof …
De cd kunt u rechtstrees verkrijgen bij het ensemble en is uitgegeven bij Antarctica Records. Het boekje is voorzien van de knappe illustraties van Emile Lauwers. Op zich een hebbeding en met de cd een afgewerkt totaalproduct.
- WAT: Le Bestiaire – Piet Swerts en Le Carnaval des Animaux – Camille Saint-Saëns
- WIE: Roeland Hendrikx Ensemble
- UITGAVE: Antarctica Records – AR 022
- BESTEL HIER: Le Bestiaire