Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Basel Sinfonietta brengt nieuwe filmmuziek voor Hitchcock’s »Blackmail« door Moritz Eggert

Op 3 maart presenteert de Basel Sinfonietta »#Metoo, Hitchcock«, de wereldpremière van een nieuwe filmscore door Moritz Eggert voor de stille filmklassieker van Alfred Hitchcock, »Blackmail«. Het wordt gedirigeerd door de nieuwe chef-dirigent Titus Engel, wiens debuut in oktober in Basel en twee gastoptredens op de Ruhrtriennale in Bochum lovende recensies en uitverkochte zalen opleverden. De première vindt plaats als onderdeel van het derde abonnementsconcert bij Burghof Lörrach (Duitsland). Het concert wordt opgenomen in samenwerking met ZDF/ARTE en 2eleven music film en wordt op een later tijdstip op ARTE uitgezonden.

«Blackmail» is een Britse thriller uit 1929, meesterlijk geregisseerd door Alfred Hitchcock. Met een opmerkelijk actueel onderwerp vertelt Hitchcock in deze klassieke stille film een ware #metoo-story in de context van die tijd. Hij laat zijn hoofdpersonage succesvol strijden tegen verschillende vormen van mannelijke inbreuk en chantage – in krachtige beelden die tot op de dag van vandaag fascinerend blijven.

Moritz Eggert, de zelfverklaarde »Bad Boy of New Music«, richt zich meedogenloos op de stereotypen van New Music en neemt er genoegen in ze te bespotten. Voor Hitchcock’s klassieker schreef hij een bewust humoristische en bovenal emotionele score »vanuit de buik«, maar ook een die artistieke onafhankelijkheid ontwikkelt en eer betoont aan de filmcomponist Bernhard Herrmann, die Eggert diep bewondert.

»Blackmail« toont Hitchcock’s voorliefde voor »muzikale« cuts, die eigenlijk een eigen ritme hebben en al de latere filmstijl oproepen zonder dat de muziek al bestond. Het schrijven van een nieuwe score voor een Hitchcock-film moet daarom op de een of andere manier gebaseerd zijn op deze stijl; het zou bijna een perversie zijn om alles te onderleggen met een generieke esthetiek van New Music die geen verband houdt met de bedoelingen van Hitchcock en slechts vaag alles illustreert.

Moritz Eggert

Ik kijk erg uit naar de première van Moritz Eggerts muziek voor »Blackmail«. De partituur die net aan mij is overhandigd, altijd een prachtig moment voor een première, is een zeer fijn uitgewerkte partituur met speciale timbres zoals de cimbalon en een kwarttoonklavier, veel ritmische drive en harmonische spanning. Het is met grote precisie gecomponeerd om perfect bij de film te passen, zonder deze simpelweg te illustreren. De muziek van Moritz Eggert geeft een nieuwe sonische dimensie aan dit cinematografische meesterwerk, waardoor het op een geheel nieuwe manier kan worden ervaren.

Titus Engel

Met »#Metoo, Hitchcock« zet de Basel Sinfonietta haar traditie van filmmuziek voort. In 2007 werd de opname van Dmitri Sjostakovitsj’s gereconstrueerde originele muziek voor de stomme film »Odna – Alone« uit 1931 van Grigori Kozintsev en Leonid Trauberg uitgebracht in samenwerking met ARTE. Hierop volgde in 2011 de filmmuziek van Sjostakovitsj voor de film uit 1929 »New Babylon« op het Naxos-label. In haar eerste samenwerking met Moritz Eggert opent de Basel Sinfonietta een nieuw hoofdstuk in deze traditie.

info & tickets: baselsinfonietta.ch/en/

Details:

Titel:

  • Basel Sinfonietta brengt nieuwe filmmuziek voor Hitchcock's »Blackmail« door Moritz Eggert

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website