**** Na het Conservatorium van Parijs, waar ze afstudeerde in 1994, werd Amandine Beyer (°1974) uit Aix-en-Provence, toegelaten tot de klas voor barokviool van Chiara Banchini (°1946) aan de Schola Cantorum in Basel.
**** Na het Conservatorium van Parijs, waar ze afstudeerde in 1994, werd Amandine Beyer (°1974) uit Aix-en-Provence, toegelaten tot de klas voor barokviool van Chiara Banchini (°1946) aan de Schola Cantorum in Basel.
Ondertussen studeerde ze musicologie en studeerde af met een scriptie over Karlheinz Stockhausen. Sinds 1998 speelde ze regelmatig in het Ensemble 415 van Chiara Banchini, La Capella Reial de Catalunya (Jordi Savall), Les Cornets noirs, Le Concert Français, L’Academia Montis Regalis en in L'Assemblée des Honnestes Curieux waarmee ze de Prijs Premio Bonporti won op de Internationale wedstrijd voor barokviool in Rovereto. Sinds 2000 is ze regelmatig soliste op festivals en concertzalen over de hele wereld. Ze speelde met Pablo Valetti, de ensembles Cafe Zimmermann, Stylus phantasticus en La Fenice, met klavecinist Pierre Hantai en met Edna Stern, fortepiano.
De oprichting van Gli Incogniti in 2006, had zijn eerste grote succes met de opname van een aantal nieuwe of gereconstrueerde concerti van Johann Sebastian Bach. Haar cd’s zijn uitgebracht door Zig-Zag Territories, Erato, Harmonia Mundi France, Alpha en Opus 111. Amandine Beyer is professor Barokmuziek in het Franse Barbaste (Lot-et-Garonne) en hoogleraar barokviool aan de Escola Superior de Música e das Artes do Espectaculo (ESMAE) in Porto. Daar speelt ze in de Casa de Música, het concertgebouw ontworpen door Rem Koolhaas, terwijl het publiek luistert vanuit zetels ontworpen door onze eigenste Maarten Van Severen. In 2010 volgde ze Chiara Banchini op als hoogleraar barokviool aan de Schola Cantorum in Bazel.
De discografie van Amandine Beyer gaat terug tot 2004 toen ze voor de labels Zig-Zag territories en ORF, naast werk van Legrenzi, sonaten van Händel en C.P.E. Bach opnam. In 2006 volgde J.F. Rebel en een jaar later volgde een cd met onbekende concerti van Johann Sebastian Bach, voor het eerst met met Gli Incogniti. Na Vivaldi, Nicola Matteis, Johann Rosenmüller en Pisendel, volgden opnamen van concerti van Bach, Vivaldi en Corelli. Eerder dit jaar verscheen haar cd François Couperin – Les Apothéoses de Lully et de Corelli met Gli Incogniti op het Label Harmonia Mundi France.
In de box met werk van Vivaldi en Corelli wisselen de Concerti da chiesa van Corelli af met zijn Concerti da camera (soort suiten). Vivaldi is vertegenwoordigd met haar persoonlijke kijk op diens wereldberoemde Jaargetijden, twee celloconcerti en onbekende concerti waarvan twee World première recordings (o.a. van het Concerto voor viool en orgel naar RV 517).
Naast Amandine Beyer zelf, staan Helena Zemanova, Alba Roca, Flavio Losco of Yoko Kawabuko in voor de solo partijen viool van het concertino in dialoog met het groter ensemble of concerto grosso, vanwaar de naam van het genre. Orgel, theorbe en barokgitaar zorgen daarbij voor een extra authentieke barokklank. In de Bach box ontdekt u Bachs Concerti a violino certato, zijn sonaten en partita’s voor viool solo, een Sonata a violino solo senza basso van J.G.Pisendel en vier sonaten voor viool en fortepiano van Carl Philipp Emanuel Bach. Acht cd’s verplaatsen u naar de wereld van de 18de eeuwse muziek voor strijkers met de solo viool als sonore protagonist. Warm aanbevolen.