• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Barokopera Amsterdam overtuigt opnieuw met Acis en Galatea

door: Jacqueline Van Rooij
14 februari 2017
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Barokopera Amsterdam overtuigt opnieuw met Acis en Galatea
Share on FacebookShare on Twitter

Ook dit seizoen verrast BarokOpera Amsterdam weer met een originele en speelse kameropera. De intieme setting van Händels pastorale, en vrij korte meesterwerk, werd in handen van dit gezelschap een klein juweel.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Acis & Galatea wordt Händels lievelingsopera genoemd, en werd zeker vijftig maal uitgevoerd onder leiding van de componist. En dat in verschillende, zowel Italiaanse als Engelse settingen. De Engelse versie uit 1739, waarbij Händel uitsluitend Engelse zangers tot zijn beschikking had, werd voor deze productie  als uitgangspunt genomen. De bron voor het verhaal is afkomstig van de Metamorphoses van Ovidius en het libretto is van John Gay. Plaats van handeling is Sicilië, rondom de vulkanische Etna.

Het verhaal

De opera begint met een idyllische lofzang op het herdersleven: schapen, weiden, en herders. Acis, ook een herder, is verliefd op waternimf Galatea. Maar hun kortstondige geluk blijkt n gevaar door de komst van de jaloerse en eenogige cycloop Polyphemus. Hij verplettert Acis met een rotsblok. De bedroefde Galatea wordt getroost door het koor, dat hier de aloude rol van commentator op de gebeurtenissen heeft. gekregen. Galatea krijgt de raad om niet bij de pakken neer te gaan zitten en haar toverkunsten te mobiliseren. Zo verandert de gestorven Acis in een lieflijk kabbelende beek, die door het landschap stroomt en over zijn geliefde Galatea verhaalt.

Regie

Onschuld en naïviteit voeren de boventoon in de interpretatie van BarokOpera Amsterdam. Herders worden kunstig mimende schapen. Ze zijn gekleed in gebreide pakken, en acteren vol humor en speelsheid. Ondanks dat er weinig gebeurt qua verhaallijn en de muziek vol zit met vele da capo aria’s, weet de ijzersterke choreografie de opera veel leven en vaart in te blazen. Het decor bestaat uit simpele middelen, maar de belichting weet steeds een verfijnde en intieme sfeer te creëren. Het decor met de stromende rivier verwijst vanaf het begin naar de finale met de transformatie van Acis.

Muziek

De eerste noten van de Sinfonia dompelen het publiek meteen onder in de vaart van Händels muziek. Barokopera Amsterdam speelt op authentieke instrumenten. Dat leverde een prachtige gedempte en intieme klank op, die uitstekend past bij de intieme sfeer van deze kameropera. Artistiek leider Fréderique Chauvet leidt het orkest consistent door de muziek heen en neemt zelf de traverso en piccolo voor haar rekening. Er wordt fijnzinnig gemusiceerd, vooral de strijkers spelen spatgelijk.

In deze opera is veel ruimte voor ensembles, die hier weden vertolkt door vijf solisten. Prachtig koorwerk leverde dat op. Vooral het fugatisch begin van de tweede akte, met het koor Wretched Lovers, maakte veel indruk. Ook klasse was hun Mourn, all ye muses.

Solisten

Jan-Willem Schaafsma als Acis was een goedmoedige herder. Vooral zijn aria Love sounds th’ alarm klonk krachtig, soepel en stond als een huis. Zijn waternimf Galatea, Elodie Kimmel, had een perfecte performance en was als glad , beweeglijk waterwezen uitstekend gecast. In hun liefdesduet The flocks shall leave the mountains mengden hun stemmen voorbeeldig.

Marc Pantus leefde zich uit in zijn rol als de boze en onbehouwen lomperik, die Polyphemus nu eenmaal is. Toch overheerste vooral humor en ironie in zijn optreden. Zijn ene oog knipperde echt, leuk gevonden. Woedend en woest stond hij daar op die rokende vulkaan. De rol van Damon was verdeeld onder verschillende zangers. Hoe kortstondig geluksmomenten in het leven zijn was te beleven in de schitterende aria Consider, fond shepherd. Op gedragen toon, ingetogen en zeer zorgvuldig, vertolkte Falco Van Loon dit moment van reflectie. Salomé Zangerl viel op door haar wulpse acteertalent en bühnepresentie.

Hulde

Opnieuw heeft Barokopera Amsterdam laten zien van hoeveel waarde dit soort kleinschalige, kwalitatief hoogstaande producties zijn. Ieder jaar opnieuw worden originele opera’s onder het stof vandaan gehaald en nieuw leven ingeblazen. Dit levert verfrissende ensceneringen op, die een breed publiek verdienen!


  • WAT: Acis & Galatea van Georg Friedrich Händel
  • WIE: BarokOpera Amsterdam
  • WAAR: Stadsschouwburg Utrecht
  • WANNEER: 12 februari 2017
  • Foto’s: ©BarokOpera Amsterdam

 

 

1 of 2
- +

1.

2.

Tags: Anne SchwallerBarokBarokopera AmsterdamBerend EijkhoutElodie KimmelEloi GianiniFalco van LoonFrédérique ChauvetGeorg Friedrich Händel (1685-1759)Gert van ElderenJacqueline Van RooijJan-Willem SchaafsmaJohn GayJulien ChavazLea HobsonLukas PetowMaarten StevensMarc PantusOperaOpéra Louise ZwitserlandSalomé ZangerlSam JenkinsSanne OostervinkSeverine BessonToon van Wolferen
Vorig artikel

The heritage of Monteverdi

Volgend artikel

Rangel Silaev bezorgt kippenvel

Jacqueline Van Rooij

Jacqueline Van Rooij

Jacqueline van Rooij genoot een muzikale jeugd. Na algemene professionele bezigheden belandde ze opnieuw bij de oude liefde: de muziek. Na vakopleidingen in de klassieke muziek, een master Muziekwetenschap met de focus op opera en muziektheater, kon ze meewerken aan het programma Opera Live van de NTR. Daarna deed ze productiewerk voor de Zaterdagmatinee in het Concertgebouw Amsterdam. Ze geeft thuis pianopraktijk, recenseert voor Opera Informa, Place de l'Opéra en Zingmagazine. Verder is ze betrokken bij het Internationaal Liedfestival in Zeist. Voor Musico Reizen leidt ze opera-en concertreizen, waarbij ze verantwoordelijk is voor zowel de praktische als inhoudelijke begeleiding. Vanaf 2017 geeft ze muziekcursussen aan de Vrije Academie.

Ook interessant:

Ter info voor operaliefhebbers!
Nieuws

Ter info voor operaliefhebbers!

29 september 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Rangel Silaev bezorgt kippenvel

Rangel Silaev bezorgt kippenvel

Verlangen naar herhaling

Verlangen naar herhaling

Reis mee met legendarische Orient-Express

Reis mee met legendarische Orient-Express

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.