Backstage Producties, het nieuwste productiehuis in Vlaanderen, start met een schot in de roos. Backstage Producties, een fusie van het populaire productiehuis ‘Uitgezonderd’ van James Cooke en Bob Jennes en ‘Theatertainment’ van Dirk van Vooren en Nico Warinnier. Een rationele beslissing van twee compatibele teams. Vlaanderen is een kleine entiteit, op deze manenier zitten de heren niet langer in elkaars vaarwater. De fusie geeft beide partijen juist meer armslag. Gezien de economische context en na enig veldwerk en onderhandelingen besloten beide productiehuizen hun beroepsactiviteiten te bundelden en een nieuw bedrijf op te richten. Filosofie achter het geheel: vanuit een sterkere positionering kunnen werken. Het is een open deur intrappen, maar bedrijven en organisaties moeten zich constant vernieuwen en aanpassen binnen een razendsnel wijzigende wereld. Er is behoefte aan nieuwe strategieën waardoor organisaties optimaal kunnen inspelen op nieuwe opportuniteiten en nieuwe trends. Een veerkrachtig bedrijf stimuleert innovatie. Talent en kapitaal moeten beschikbaar zijn voor de beste ideeën en klaarstaan om niet alleen hun producten en business plan te wijzigen, maar ook hun doelstellingen en aspiraties. Veerkrachtige bedrijven bouwen het ultieme concurrentiële voordeel in een almaar sneller wijzigende wereld.
Backstage Producties verwelkomde vorig weekend het publiek op hun eerste gezamenlijke voorstelling.
Respect
Er is voor alles een plaats onder de zon: van pretentieloos volks vermaak tot hoog klassiek divertimento. Een spagaat van jewelste. Dit betekent evenwel niet dat er op volks vermaak moet neergekeken worden. Aan dergelijke voorstellingen is net zo goed vakmanschap verbonden. Je kunt er een ambacht bij betrekken. Goede comedians zijn schaarser dan goede karakterspelers. Er is gevoel voor ritme nodig, pauzes inbouwen om naar een climax te werken, understatements, associaties, groteske paradoxen, crazy outfits én glijden op de vibes van het publiek. De missie van elke kunstenaar is mensen verbinden. Wat mij betreft zal de waarde van een voorstelling altijd de reactie van het publiek zijn. Hoe het mensen beroert: van een traan wegpinken van ontroering tot een traan van het lachen. Een komedie is een uitlaatklep voor het leven dat we moeten verdragen. Kunstig vertier als tegengif.
© Steven Hendrix
© Steven Hendrix
Dolkomische komedie
Dirk Van Vooren schreef samen met Manu Jacobs, tevens regisseur, het script voor ‘Het spook van de operette’. Tomeloze inspiratie en ongebreidelde fantasie is hun handelsmerk. Plaats van het gebeuren een oud theater, drie erfgenamen en het getouwtrek errond. Eén van de erven met een warm kloppend hart voor theater, de anderen enkel en alleen uit op geldgewin. Met die ingrediënten kun je alle kanten uit. Wat een opeenstapeling van goede bedoelingen én misverstanden betreft, kennen deze heren de truken van de foor. Alle registers worden opengetrokken. Losse eindjes worden aan elkaar geknoopt. Publiekstrekkers zijn het duo Luc Caals en Dirk van Vooren. Na 10 jaar staan ze weer samen op de scène. De dikke en de dunne. Ze koketteren met de grootste emoties, maar zijn evenwel geen ongeleide projectielen op het podium. Alles is tot in de puntjes georkestreerd met kwikzilveren spel. De voorstelling start op de Toccata en Fuga van Bach. Het eerste deel, de exposé, komt maar moeilijk op gang. Luc Caals is al een dagje ouder, wat trager, mist de vaart en dynamiek van vroeger. Het is pas met het verschijnen van Hugo Sigal dat alle radertjes in elkaar grijpen en alles in een stroomversnelling geraakt. Kleppers van formaat zijn verder Maarten Bosmans, Bert Cosemans, Dirk Lavrysen en de Nederlandse actrice en zangeres met een stem als een orkaan: Martine De Jager. Acteurs met massa’s podiumervaring. Hugo Sigal ontpopt zich als een meesterlijke maître van zang en dans. Tussen dergelijk ensemble staan is geen cadeau voor een jonge debutante. Celien Hermans doet haar best maar komt vrij stuntelig over. Er staan zangers op het podium en die capaciteiten worden gretig benut, zelfs met enkele pittige opera aria’s die door de mangel gehaald worden. Het geheel is over the top, maar heerlijk ontspannend.
© Steven Hendrix
© Steven Hendrix
Expansie
Het duo Dirk Van Vooren en Nico Warinnier zijn culturele entrepreneurs die geen risico schuwen en blijven verder schrijven aan hun succesverhaal. Ze kochten de aanpalende neogotische Onze-Lieve-Vrouw van Gratiekerk. Theater Elckerlyck zat al een tijd aan de limiet op het vlak van ontvangstruimte. Bedoeling is nu een uitbreiding van het theater in een uniek historisch kader, een meerwaarde op cultureel, maatschappelijk, toeristisch en commercieel vlak. Binnenkort opent er een pop-uptheaterfoyer.
Het is een beschermd monument waar omzichtig mee moet omgesprongen worden. Theater Elckerlyck heeft een bestemmingsonderzoek opgestart dat zal worden uitgevoerd door Erfgoed en Visie, een architectuur- en adviesbureau voor erfgoedprojecten o.l.v. Edith Vermeiren. In de overgangsperiode zullen de deuren van het kerkgebouw niet alleen opengesteld worden voor de bezoekers van het theater, maar ook voor de omwonenden en de nieuwsgierigen om hen te laten kennis maken met de werking van Theater Elcherlyck en om hen te betrekken bij de definitieve herbestemming van het kerkgebouw. Theater Elckerlyck heeft uitgebreidere plannen met het kerkgebouw dan enkel een pop-uptheaterfoyer. Deze plannen worden gegoten in een masterplan dat tegen eind 2023 zal worden afgerond.