• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Bach en Franse barok op klavecimbel

door: Redactie
13 januari 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Johan Brouwer plays Bach, Böhm, Couperin, Forqueray
Share on FacebookShare on Twitter

**** Na o.a. een opvallende Aliud cd met Duitse klavecimbelmuziek, vervolgt de Nederlandse klavecinist Johan Brouwer zijn reeks opnamen van uitvoeringen op een David Rubio klavecimbel met Franse klavecimbelmuziek  gecombineerd met werk van Georg Böhm en J .S. Bach. Heel mooi.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

**** Na o.a. een opvallende Aliud cd met Duitse klavecimbelmuziek, vervolgt de Nederlandse klavecinist Johan Brouwer zijn reeks opnamen van uitvoeringen op een David Rubio klavecimbel met Franse klavecimbelmuziek  gecombineerd met werk van Georg Böhm en J .S. Bach. Heel mooi.

Het op deze cd bespeeld instrument is een naar een klavecimbel van Pascal Taskin uit 1769 in 1979 gebouwd exemplaar door David Rubio (1934-2000). Jawel, vanwaar de naam van ons Rubio Kwartet. Het oorspronkelijk instrument bleef in het bezit van de familie Taskin tot 1952. Dan kwam het in handen van Raymond Russell, oprichter van de beroemde Russell Collection in Edinburgh.

Taskin (1723-1793) werd geboren in Theux nabij Luik maar had zijn atelier in Parijs als opvolger van Etienne Blanchet. Daar was hij bekend voor zijn ravalements (transformaties of aanpassingen) van bv. Ruckers of Couchet klavecimbels. Deze instruments ravalés werden tegen het eind van de 19de eeuw bekend gemaakt door de klavierbouwer Louis Tomasini.

De prachtige chinoiserie werd gemaakt door decorateur en restaurateur Ann Mac Taggert naar  voorbeelden van instrumenten beschilderd door de vernisseur en laqueur Gérard Dagly. Dagly (1653-1714) werd op zijn beurt bij ons in Spa geboren en werkte o.a. vele jaren aan het Pruisische hof in Berlijn waar hij de Jolités de Spa bekend maakte. Dit bijzonder Rubio instrument werd in 2013 gerenoveerd door Cornelis Bom uit  het Noord-Nederlandse Nieuwolda waar zich nota bene een bijzonder rococo kerkorgel uit 1787 bevindt, gebouwd door orgelbouwer Johann Friedrich Wenthin uit het Duitse Emden. Cornelis Bom voorzag het bijzonder Taskin/Rubio klavecimbel van nieuwe snaren met verschillende afmetingen en introduceerde zo een nieuwe intonatie en een bijzondere resonantie.

“Bach en de Franse barok”

Wat kan u op deze mooie cd beluisteren ? De werktitel van het programma is “Bach en de Franse barok”.  Werken van François Couperin  uit zijn “L’Art de toucher le clavecin, van de gambist Antoine Forqueray, Georg Böhm , J.S.Bach.

“L'art de toucher le clavecin” van François Couperin (1668-1733) werd in 1716 gepubliceerd  als  handleiding voor de Franse stijl en geeft belangrijke aanwijzingen voor het spelen van het klavecimbel aangaande vingerposities en versieringen. De Préludes zijn uitgeschreven improvisaties in de stijl van de Préludes non mésurée. De Suites van Georg Böhm (1661-1733) werden gecomponeerd in het Frans georiënteerde hof  in het Duitse Celle, van Éléonore Desmier d'Olbreuse, dame d'Harburg en  comtesse de Wilhelmsburg, de Franse Hugenoten gemalin van Georg Wilhelm, Herzog (“Heideherzog“)  zu Braunschweig-Lüneburg . Na de dood van haar man woonde ze nog enkele jaren in Lüneburg, waar Böhm als organist verbonden was aan de St. Johannis Kirche. Het orgel werd gebouwd door Hendrik Niehoff (ca. 1495-1560). Naast de gebruikelijke dansen bevat de hier opgenomen  Suite in fa  klein bijvoorbeeld een typisch Franse Ciaconne.

Ook Bach heeft een aantal jaren in Lüneburg doorgebracht en kende de muziek van Böhm. Het Ricercar a 3 voci uit het Musikalisches Opfer (BWV 1079) is ontstaan in 1747 bij een bezoek dat hij bracht aan het hof van Frederik II in Potsdam, waar zijn oudste zoon Carl Philipp Emanuel werkte als hof klavecinist. Bach heeft zeker ook Franse muziek gekend, aangezien hij  Franse muziek opnam in zijn klavierboeken (“Büchlein”) voor zijn vrouw Anna Magdalena en zijn zoon Wilhelm Friedemann. Hij bezat o.a. muziek van Dandrieu, Marchand, d’Anglebert  en kende de Pièces de clavecin van Couperin.

Franse Suites

De term Franse Suites kwam niet van Bach maar van Friedrich Wilhelm Marpurg (1718-1795) vermoedelijk vanwege het feit dat Bach allerlei Franse ‘galanterieën’, zoals een Air of een Menuet, toevoegde aan de standaarddansen, Allemande, Courante, Sarabande en Gigue. Afschriften van de suites uit de omgeving van Bach bevatten veel versieringen waarvan we niet echt weten of dit wel de praktijk was van Bach. Een aantal heeft de uitvoerder  overgenomen uit het Mempell-Preller-handschrift, genaamd naar de cantors/componisten  Johann Nicolaus Mempel (1713-1747) en Johann Gottlieb Preller (1727-1786).

Franse luitmuziek

Met het Praeludium, Fuge und Allegro zijn we ook helemaal in de sfeer van de Franse luitmuziek. De oorspronkelijk titel luidt: Prelude pour la Luth ò Cembal. Het manuscript is overgeleverd in een klaviernotatie. Het preludium is een fraai voorbeeld van de Franse luitstijl (‘stile brisé’ of ‘stile luthé’) door het gebruik van gebroken akkoorden.

Johan Brouwer

Al dit moois opgenomen in de mooie en intieme hervormde kerk van het dorpje Nieuw-Scheemda in de Nederlandse provincie Groningen, kan u beluisteren en ontdekken door Johan Brouwer (°1946). Hij  studeerde orgel bij Wim van Beek en muziektheorie bij Frans van Eeden aan het Conservatorium van Groningen,  en  klavecimbel aan het Amsterdams Conservatorium. Daarna studeerde hij verder bij Gustav Leonhardt. Johan Brouwer volgde masterclasses bij Ton Koopman, bij de legendarische René Saorgin (°1928) uit Cannes en bij Jos van Immerseel. Hij  speelt concerten in Nederland, Frankrijk, Portugal, Engeland en Duitsland.  Als leider en klavecinist maakte hij deel uit van het  Gronings barokorkest Collegium Musicum. Hij werkte ook  lange tijd als dirigent van het Groningse Winschoten Kamerkoor, waarmee hij samen met het Gronings Collegium Musicum , veel 17de eeuwse muziek speelde.

Tags: Aliud RecordsAntoine Forqueray (1672-1745)BarokDuitse barokmuziekFranse barokmuziekGeorg Böhm (1661-1733)Johann Sebastian Bach (1685-1750)klavecimbel
Vorig artikel

Komm, süßer Tod

Volgend artikel

Bach Collegium Japan & solisten

Redactie

Redactie

Ook interessant:

New Releases

SamBach | Linus Roth

1 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
MA Festival verwelkomt Jan Van den Borre
Nieuws

Maciej Skrzeczkowski wint MA Competitie 2023!

11 augustus 2023
London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse
New Releases

London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse

10 augustus 2023
Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11
New Releases

Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11

31 juli 2023
Volgend artikel
Requiem Mozart, Bach Collegium en solisten

Bach Collegium Japan & solisten

Kreutzersonate

Première ‘Kreutzersonate’

“Classic Archive Collector’s Edition VOICES”: een verzameling die in geen enkele platenkast van de vocaal geïnteresseerde liefhebber kan ontbreken.

Schatkist der vocale kunst

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.