• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

“Bach? Echt Deutsch!”

door: Roger Creyf
23 september 2020
in Boeken, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
“Bach? Echt Deutsch!”
Share on FacebookShare on Twitter

Over Bach raakt men niet uitgepraat. Getuige nu ook weer dit boek van Wim Faas, een auteur die al twee boeken over hem geschreven heeft. Eentje over Bach en de Franse barok, en drie jaar later nog een over Bach en de Italiaanse barok. Maar wat kan je over hem nog meer vertellen dan wat er al staat in al die klassiekers van bijvoorbeeld Christoph Wolff of John Eliot Gardiner en de vele andere biografen die Bach al kreeg? Je moet het dan wel doen met een andere insteek. Het is er een geworden met veel aandacht voor zijn land- en tijdgenoten. Over zijn Thüringer Heimat, de andere plekken waar Bach gewoond en gewerkt heeft, en over de velen die zijn levenspad gekruist hebben: familie, vrienden, kennissen, leraars, collega’s én concurrenten, zoals Telemann.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Je krijgt niet alleen een nuttige les in geografische en politieke geschiedenis, over hoe dat “vorstendommen-Duitsland” er toen uitzag.  Je wordt ook in detail ingelicht over de muzikale stamboom van de dichte en verre familie Bach en hun vele muzikale tijdgenoten. Heel wat familienieuwtjes en wetenswaardigheden dus, die de auteur soms erg romantiserend beschrijft. Soms aangedikt met veronderstellingen en open vragen, vermeende ontmoetingen tot en met, weliswaar cursief afgedrukt, zelfverzonnen dialogen. Wat die anekdotiek wél interessant maakt, is dat Faas telkens uitweidt over Bachs muziekwerken die bij al die gebeurtenissen horen. Elk hoofdstukje bevat een korte of langere waardevolle musicologische bespreking van een cantate, een sonate, een orgelwerk, passie, … die past bij wat besproken wordt.  Wanneer hij het heeft over Bachs eerste vrouw, Maria Barbara, gaat Faas uitgebreid in op cantate BWV 196 die hij voor zijn huwelijk met haar zou geschreven hebben. Ook hier weer gebruikt Faas, zoals zo dikwijls in het boek, de voorwaardelijke zin. De relatie Bach–Telemann? “Vrienden die elkaar uit het oog verloren”, schrijft Faas. Tijdgenoten vonden Bachs muziek ingewikkeld, Telemann schreef voor het grote publiek.

Aangenaam verrast was ik bij het lezen van het stukje over Johann Casper Gleditsch, Bachs eerste en trouwste hoboïst. Dat instrument is toch werkelijk een Bach-instrument. Dé gelegenheid dus om te schrijven over dé passie van de hobo, de Johannespassie. En daarvoor gaat Faas ook te rade bij de jonge Belgische hoboïste, Nele Vertommen. Een lezenswaardige analyse over zowel instrument als passie.

Vol anekdotes

Er is ook nog een heel mooi hoofdstukje over Anna Magdalena, Bachs tweede vrouw en collega: zij als zangeres, hij als hofkapelmeester aan het hof van Köthen. Faas doet dat met een groot inlevingsvermogen en geeft ons tal van “inkijkjes”, zoals hij dat noemt, op dat bijzondere huwelijk. Interessant zijn ook de delen waar hij het heeft over Bachs tijdgenoot en criticaster Scheibe en over Bachs tekstschrijver Picander. En ook hier illustreert hij hun plaats aan de hand van minder bekend werk van de grootmeester, het dramma per musica  “Der Streit zwischen Phoebus und Pan”, de wereldlijke cantate BWV 201. Ook nog een andere tijdgenoot van Bach komt aan bod: Silvius Weiss, destijds de beste luitist. Meteen leer je veel over dat instrument. Faas is zoon van een organist, en dus is het evident dat hij ook een hoofdstuk wijdt aan alles wat bij Bach met het orgel te maken heeft. In het laatste hoofdstuk laat de auteur zich helemaal gaan en kruipt in de huid van Bachs zoon Carl Philipp Emanuel. Op dit moment ben ik beroemder dan Bach ooit is geweest, weet Carl. Als ze het over hem hebben, zeggen ze: dat is de vader van … Maar ik weet, laat Wim Faas Carl Philipp zeggen, dat het in de toekomst andersom zal zijn. Over mij zullen ze zeggen: hij is de zoon van …

Een geslaagd en ontroerend slot aan een boek vol anekdotes en vooral, na Faas’ boeken over de Franse en Italiaanse barok bij Bach, nu overduidelijk een boek over wat Duits is bij Bach. Toen ik ooit in een interview aan barokdirigent Reinhard Goebel vroeg om in twee woorden Bach te karakteriseren, moest hij geen moment nadenken. “Echt Deutsch” zei hij.  Wil je bevestiging hiervan? Lees dan dit boek.


  • WIE: Wim Faas
  • WAT: Johann Sebastian Bach. Zijn land, zijn tijdgenoten
  • UITGAVE: Uitgeverij Aspekt, 2019, 260 p. (ISBN: 978-94-6153-762-0)

 

Tags: BarokChristoph WolffDuitse barokmuziekJohann Sebastian Bach (1685-1750)John Eliot GardinerReinhard GoebelWim Faas
Vorig artikel

Collegium Vocale Gent viert jubileum met Johannes-Passion

Volgend artikel

Eurovisionary een ludieke tegenstroom

Roger Creyf

Roger Creyf

Roger Creyf was jarenlang journalist bij het VRT TV-Journaal. Hij werkte er op de buitenlandredactie en was ook een tijd lang Chef Buitenland. Maar daarnaast maakte hij ook tal van journaalreportages over klassieke muziek, opera en jazz. Hij schreef tevens voor Cobra.be en Staalkaart. Hij is secretaris van de Belgische Vereniging van de Muziekpers.

Ook interessant:

New Releases

SamBach | Linus Roth

1 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse
New Releases

London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse

10 augustus 2023
Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11
New Releases

Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11

31 juli 2023
Castrucci: Sonaten for Violin & Bc
New Releases

Castrucci: Sonaten for Violin & Bc

14 juli 2023
Volgend artikel
Eurovisionary een ludieke tegenstroom

Eurovisionary een ludieke tegenstroom

Veelzijdige koorwerken van Hans Gál

Veelzijdige koorwerken van Hans Gál

Het schandaal van Schmelzer

Het schandaal van Schmelzer

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.