• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

Autobiografie Philip Glass

door: Michel Dutrieue
14 juli 2015
in Boeken, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Philip Glass, Woorden zonder muziek Een leven in de muziek - HOLLANDSDiep
Share on FacebookShare on Twitter

Words without Music: A memoir: de autobiografie van Philip Glass, is vertaald in het Nederlands. Voortaan kunnen we uit eerste bron alles vernemen over het wel en wee van repetitieve en minimalistische muziek, hoe het ontstaan en gegroeid is en vooral waarom Glass geen minimalist genoemd wil worden.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Leven in onverwarmde lofts in Lower Manhattan, om de huur te kunnen betalen werken als bouwvakker of  in een staalfabriek, werken als loodgieter of als taxichauffeur in New York, met wat geld verdiend met het schrijven van muziek,  een BMW moto kopen. Het was het leven van het kind van de Beat Generation, geïnspireerd door Jack Kerouacs ‘On the road’: John Cage, Jasper Johns, Robert Rauschenberg en Richard Serra. Het is het verslag  van het New York van de late jaren ‘50  begin ’60 door iemand die er bij was van het eerste uur. Zijn idolen  waren William Burroughs, Allen Ginsberg en Hermann Hesse.

Het zijn maar enkele namen en items uit de autobiografie van Philip Glass, een boek dat zich grotendeels afspeelt in het tijdperk van aids, Woodstock, Vietnam, de film- en kunstwereld, de jazz van Coltrane, Ornette Coleman en  Charlie Parker. Om Philip Glass te begrijpen lezen we volgens het boek trouwens best  eerst Nobelprijs winnaar Saul Bellow en Nelson Algren, de auteurs van ‘The Adventures of Augie March’ en ‘The Man with the Golden Arm’.

De New York Times noemde hem ooit ‘the most prolific and popular of all contemporary composers’. Glass componeerde een opera naar Coetzees roman ‘Waiting for the Barbarians’, hij componeerde ‘Einstein on the Beach’,  ‘Satyagraha’ en een opera over Kafka’s ‘Proces’. Hij componeerde de muziek voor o.a. de films Kundun (1997), The Hours (2002) en voor Notes on a Scandal (2007). Philip Glass behoort duidelijk tot de invloedrijkste componisten en musici van de tweede helft van de twintigste eeuw. In zijn werk liet hij zich inspireren door beeldende kunstenaars, schrijvers en dichters. In dit fascinerend boek laat Glass zien wat de kracht is van muziek in het menselijk bestaan en hoe muziek de wereld kan veranderen. Hij vertelt  over zijn eigen creatief proces, over zijn jeugd in Baltimore en over zijn studie van Schubert, Bach en Mozart bij de legendarische Nadia Boulanger in Parijs. Daar maakte hij overigens ook hij kennis met  regisseurs van de nouvelle vague.

Glass vertelt over zijn Jiddisch sprekende grootouders en over zijn joodse maar liberaal en libertijns denkende moeder die haar twee zonen en  dochter liet en deed studeren. Vader was stabiel maar een kloof tussen vader en zoon in latere jaren was onvermijdelijk.

In de eerste 4 hoofdstukken van Deel I, Baltimore, Chicago, Juilliard en Parijs,  lezen we over Glass’ bewogen privéleven. Hij studeerde wiskunde- en filosofie  aan de universiteit van Chicago, dwarsfluit aan het Peabody Conservatory of Music, toetsinstrumenten aan de Juilliard School of Music en ging daarna  naar Europa om les te volgen bij Nadia Boulanger aan het Conservatoire Américain de Fontainebleau.

Om de Indiase muziek van Ravi Shankar om te zetten in Westerse muzieknotaties ging hij in 1966 naar Noord-India en had hij contact met Tibetaanse vluchtelingen en met de dalai lama. Glass deed nieuwe ideeën op en mengde die tot een compleet nieuwe klank. Additieve ritmen en een tijdgevoel beïnvloed door Samuel Beckett, resulteerde in experimenteel theater. Glass vormde het Philip Glass Ensemble en speelde er mee  in kunstgalerijen. Music in Twelve Parts ontstond. Zijn eerste opera Einstein on the Beach,  gemaakt  samen met de theater avant-garde man Robert Wilson, werd uiteindelijk een trilogie. Satyagraha over Mahatma Gandhi en zijn ervaringen in Zuid-Afrika werd het tweede deel en Akhnaten, over de Egyptische farao Echnaton  werd het derde deel.

In de zes volgende hoofdstukken van Deel I wordt Glass een hippie die naar Kathmandu trekt. Hij behoort er tot de ashram (leefgemeenschap), leert yoga en ontmoet yogi’s. Hij werkt er met Ravi Shankar die hem inwijdt in kathakali,  de klassieke Indiase dans. Tien jaar lang reisde Phillip Glass om de twee jaar naar India. Hij werd gevormd door de jaren ’60, woonde als bohémien in een klein atelier om de hoek van Samuel Beckett in Montparnasse terwijl Truffaut nog maar net “Jules et Jim” had geregisseerd. De Nouvelle Vague zorgde voor een nieuwe dimensie.

In Deel II vertelt Philip Glass over zijn Terugkeer naar New York, Eerste concerten, Kunst en muziek, Cape Breton, New Yorks East Village en over zijn Einstein on The Beach. Deel III gaat over opera, muziek en film, over zijn jong overleden vrouw Candy Jernigan en over zijn  Cocteau-trilogie.

Onze vegetarische Jewish-Taoist-Hindu-Toltec-Buddhist Philip Glass is vier keer getrouwd en heeft vier kinderen. JoAnne Akalaitis, moeder van zijn eerste twee kinderen en Candy Jernigan, zijn derde vrouw, de kunstenares Candy Jernigan, was de vrouw van zijn leven. Marlowe en Cameron  zijn Glass’ zonen met zijn vierde vrouw, Holly Critchlow van wie Glass ook al weer is gescheiden.

In het boek openbaart zich het universum van Philip Glass. Een wereld vol intense contacten met plastische kunstenaars, performers en visual artists, schrijvers, film- en theaterregisseurs,  choreografen,  musici, dirigenten  en componisten.  Van Ravi Shankar, David Byrne, Dennis Russell Davies, Laurie Anderson, Linda Ronstadt, David Bowie, Brian Eno en Patti Smith, tot Woody Allen en de dichter en songwriter Leonard Cohen, om er maar enkele te noemen.

Op de vraag Hoe  klinkt uw muziek? antwoordt Philip Glass, “Het klinkt als New York. Mijn muziek klinkt als the sound of the power of music to change the world,  als je maar nooit slaapt met een vrouw die meer problemen heeft dan jijzelf”. Zeker lezen.

Tags: 20e-eeuwse muziekHedendaags klassiekminimaMuziek uit de Amerika'sPhilip Glass (°1937)
Vorig artikel

Overtuigend inlevingsvermogen

Volgend artikel

Stile Antico viert tien jarig bestaan

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue (°Oostende, 1960) studeerde aan de Koninklijk Muziekconservatoria van Brussel en Gent. Is sinds 1987 docent/cursusbegeleider literatuur, muziekgeschiedenis en muziek beluisteren. Tussen 1985 en 2005 was hij medewerker bij BRT 3, Radio 3 en Klara. In 1990 verscheen zijn boek "Eros & Thanatos in het fin-de-siècle-Wenen (BRT-uitgave). Hij leidde gedurende een periode van tien jaar het vierstemmig gemengd koor "De Profundis" en werd als componist opgenomen in het "Lexicon van Vlaamse componisten". In Gent had hij 10 jaar zijn eigen operaclub waarvoor hij avondvullende besprekingen van de producties van de Vlaamse Opera gaf. Sedert november 2012 is hij lid van de beoordelingscommissie muziek van de minister van cultuur.

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit
Evenementen

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

11 september 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Volgend artikel
stile antico, Sing with the Voice of Melody, Harmonia Mundi USA

Stile Antico viert tien jarig bestaan

In the Midst of Life, Music from the Baldwin Partbooks, Contrapunctus

De Baldwin Stemboeken op cd

Voor het tweede jaar op rij laste het Festival Midis-Minimes een week van het strijkkwartet in: de kwartetten Zerkalo, Van Kuijck, Henschel, Alfama en MP4 gaven het beste van zichzelf, en meer.

Heerlijk muzikaal escapisme

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.