• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, mei 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Arnold Schoenberg: L’Œuvre pour piano Florent Boffard

Redactie by Redactie
14 september 2013
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
Arnold Schoenberg L’Œuvre pour piano  Florent Boffard
Share on FacebookShare on Twitter

*** Dat Schoenbergs bijzondere pianomuziek uitvoeren niet aan iedereen is besteed wordt door deze cd helaas nog maar eens bewezen. Blijkbaar leven we niet meer in de tijd die toelaat om Schoenbergs gevoeligheid aan te voelen, over te brengen en te delen. Een gemiste kans.

*** Dat Schoenbergs bijzondere pianomuziek uitvoeren niet aan iedereen is besteed wordt door deze cd helaas nog maar eens bewezen. Blijkbaar leven we niet meer in de tijd die toelaat om Schoenbergs gevoeligheid aan te voelen, over te brengen en te delen. Een gemiste kans.

Het had nochtans mooi kunnen zijn. Een cd met de vijf pianocycli van Schoenberg, chronologisch geordend, als uiting en voorbeelden van zijn boeiende, compositorische evolutie. Van doorgedreven atonaliteit tot de nieuwe structuur van de dodecafonie. Van de paradigmaverschuiving tonaal naar atonaal in de Drei Klavierstücke op. 11 en de Sechs Klavierstücke op. 19 uit de periode 1909-1911 in Wenen, naar de nieuwe ordening en de “Tonalitätsvermeidung”   en  “Gleichberechtigung der Töne” in de Fünf Klavierstücke op. 23, de geniale Suite op. 25 en deKlavierstücke op. 33a+b van de jaren ‘20. En als toetje de heel bijzondere Drei Klavierstücke uit 1894, gecomponeerd door de toen 25-jarige Schönberg. In die tijd nog  met Umlaut.

geforceerd

Maar helaas. Hoe zeer de pianist ook zijn best doet om zich te oriënteren in het filigraan van verfijnd, contrapuntisch kantwerk, overheerst deze geforceerdheid de spontane, vlotte lezing. Schoenberg moet je voelen, moet je aanvoelen. Schoenberg is geen Boulez en Boulez is nog veel minder Schoenberg. Het probleem met Florent Boffard is dat hij gewoon is om eigentijdse composities “te spelen”. Op zijn palmares staan werken van bvb. Franco Donatoni, György Ligeti, Klaus Huber, Philippe Fénelon en Michael Jarrell, en opnamen van Pierre Boulez' Structures pour deux pianos (met Pierre-Laurent Aimard), Luciano Berio’s Sequenza IV en Bartóks tweede  Vioolsonate (met Isabelle Faust). Hij was overigens ruim tien jaar verbonden aan het Ensemble Intercontemporain. Dit zorgt er wellicht voor dat hij de tedere, emotionele en vooral verleidelijk, sensuele zijde van Schoenbergs pianomuziek niet aanvoelt. De schriftuur kent hij voldoende, maar ondanks zijn theoretisch inzicht in de compositorische structuren, slaagt hij er niet in Schoenbergs bijzondere, grensverleggende muzikaliteit, het gevoel in de muziek, in de mooie, oude, letterlijke betekenis van het woord, tot klinken te brengen. Zijn pianoleraressen Suzy Bossard, Yvonne Loriod, Geneviève Joy en Germaine Mounier zullen daar wellicht ook niet te veel goeds aan gedaan hebben.

Schoenbergs hoogst verfijnd contrapunt martelato spelen, van kantwerk touwknopen maken, doet afbreuk aan de ontelbare, dynamische subtiliteiten. Schoenbergs pianomuziek is een en al subtiliteit en nuance, met een gevoeligheid die deze van Chopin zo mogelijks nog overstijgt. Florent Boffard speelt deze muziek te hard, te afstandelijk, te cerebraal, te nerveus, te gehaast  en te opdringerig.

dvd

Een meerwaarde is wel de bijhorende, 45 minuten durende dvd “Schoenberg, le malentendu”. Hoewel ook veel te droog, te schuchter  en te afstandelijk, legt Florent Boffard (°1964) op zijn eentje aan de piano, de contrapuntische invloeden van Bach en Mozart uit en worden de compositorische structuren aanschouwelijk gemaakt aan de hand van notenvoorbeelden die bepaalde, essentiële noten binnen de stemvoering oplichten. De expressionistische, atonale pianostukken worden mooi verduidelijkt door de kleuren van Kandinsky en beelden van Schoenbergs eigen schilderijen/zelfportretten. Er bestaat binnen de muziek van de 20ste eeuw geen subtielere, contrapuntische klaviermuziek dan Schoenbergs Klavierstücke.

Schoenberg wist maar al te goed waarom hij zei van zijn muziek  dat ze niet modern was, maar dat ze slecht gespeeld werd. Helaas worden door deze opname Schoenbergs woorden nog maar eens bewaarheid. ’t Zou niet mogen. 

Tags: 20e-eeuwse muziekArnold Schönberg (1874-1951)Piano
Previous Post

Overture 1912

Next Post

“Boompje schud heen en weer, stort goud en zilver op mij neer”

Related Posts

Tragiek met een boodschap van vrede
Recensies

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Concerten

Freunde & Freundjes

16 mei 2023
Lunalia 2023: William Blake: visionair
Concerten

Muzikaal eerbetoon aan William Blake: genie of gek

7 mei 2023
Ian Bostridge en Oxalys: de ultieme intensiteit van een liedprogramma
Concerten

Ian Bostridge en Oxalys: de ultieme intensiteit van een liedprogramma

3 mei 2023
Middagconcert op Vrijdag Duo Estrella
Concerten

Duo Estrella in kunstenplek De Graaf

3 mei 2023
Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’
Evenementen

Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’

1 mei 2023
Next Post
Prokofjev Cinderella

"Boompje schud heen en weer, stort goud en zilver op mij neer"

Stravinsky Les Ballets Russes

Van Roerich tot Graham

Francis Pollet, I Solisti Del Vento

25 jaar I Solisti Del Vento

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (871)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (590)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.008)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.