• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Antwerp Symphony Orchestra tovert sensuele Franse klanken te voorschijn

door: Diederik Verstraete
28 februari 2020
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Antwerp Symphony Orchestra tovert sensuele Franse klanken te voorschijn
Share on FacebookShare on Twitter

Het is en blijft een voorrecht om als muziekliefhebber te mogen plaats nemen in de nieuwe Koningin Elisabethzaal in Antwerpen. Het is intussen ruim drie jaar geleden dat de volledig nieuwe zaal voor het eerst gebruikt werd, maar wat een visueel en auditief contrast met de vorige plek! Ik ken heel wat buitenlandse steden waar ze jaloers zijn op een zaal zoals deze.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Laten we dan ook fier zijn op wat de Scheldestad momenteel aan concert-infrastructuur te bieden heeft – in deze tijden van verzuring en geklaag wordt te weinig de aandacht gevestigd op wat er wel goed gaat.

Dat het Antwerp Symphony Orchestra de jongste jaren een sterke nationale én internationale reputatie heeft weten op te bouwen, is wellicht in niet geringe mate te danken aan het feit dat het orkest over de Koningin Elisabethzaal als hun vaste plek voor repetities en concerten kan beschikken.. Nog niet zo lang geleden moest het orkest zich behelpen met sterk inferieure repetitiezalen, wat niet bijdroeg tot een homogene, uitgebalanceerde klank. Ik spitste dan ook meteen aangenaam verrast de oren bij “Ma mère l’Oye” van Maurice Ravel.  Deze vijf stukken, gebaseerd op de Sprookjes van Moeder de Gans, schreef Ravel oorspronkelijk in 1908 voor de kinderen van een vriendin, die ze vierhandig op de piano speelden. Later bewerkte hij ze zelf voor symfonisch orkest. De bij ons nog relatief onbekende Spaanse dirigent Jaime Martin laat de subtiele, originele orkestratie van Ravel volop tot haar recht komen, hierbij geholpen door de bijna perfecte akoestiek van de zaal. Maar wat vooral helpt is de pure klasse van het gedisciplineerd spelende orkest: zangerig, sensueel zelfs wanneer nodig, robuust wanneer het kan. Vooral de houtblazers vallen op: ze vormen, meer nog dan de strijkers, de ziel van het orkest en hun solo’s (contrafagot, Engelse hoorn!) getuigen van grote muzikaliteit.

Dat er opvallend veel jonge mensen in de zaal zitten, heeft waarschijnlijk te maken met de aanwezigheid van een Nederlands fenomeen: de piano spelende broers Arthur en Lucas Jussen. 23 en 27 jaar oud zijn ze intussen, maar hun spelt getuigt nog steeds van een aanstekelijke, jeugdige branie gekoppeld aan de nodige dosis vingervlugheid. Twee kwaliteiten die méér dan van pas komen in het verrukkelijke Concerto voor 2 piano’s van Francis Poulenc. In de beide hoekdelen is dit concerto nu eens extravert, exuberant, komisch zelfs, dan weer ingetogen. Het langzame middendeel is een openlijke hommage aan Mozart, naar eigen zeggen Poulencs favoriete componist. Zowel solisten als orkest treffen doelbewust het ietwat naïeve karakter van dit deel,  zonder in een zoeterigheid te vervallen die wel eens om de hoek komt loeren.

Naast de muziek van Ravel en Poulenc is deze van de eveneens Franse componist Florent Schmitt veel minder bekend. Ik was dan ook aangenaam verrast zijn “orkestraal fresco” “Antoine et Cléopâtre” uit 1920 op het programma aan te treffen. Schmitt wordt wel eens omschreven als de meest interessant van de Franse onbekende componisten en op basis van dit werk kan ik dat alleen maar beamen. In vergelijking met Ravel schildert Schmitt met een ietwat grovere, soms zelfs opulente borstel, maar zijn muziek overtuigt meteen en doet de vraag rijzen waarom ze niet vaker gespeeld wordt. Dat het Antwerp Symphony Orchestra uitpakt met een onbekend werk als dit getuigt van een sterke artistieke visie, waarbij men er niet voor terugschrikt de platgetreden paden te verlaten. Hopelijk wordt in de toekomst deze weg verder geëxploreerd en wil het Antwerpse publiek zijn orkest hierin volgen én blijvend koesteren.


  • WAT: Antwerp Symphony Orchestra tovert sensuele Franse klanken te voorschijn
  • WIE: Antwerp Symphony Orchestra & Broers Jussen olv Jaime Martin
  • WAAR & WANNEER: Koningin Elisabethzaal, Antwerpen, vrijdag 21 februari 2020
  • FOTO’S: © Marco Borggreve

 

1 of 2
- +

1.

2.

Tags: 20e-eeuwse muziekAntwerp Symphony OrchestraArthur JussenBroers JussenDiederik VerstraeteJaime MartinKoningin ElisabethzaalLucas JussenPiano
Vorig artikel

Junior Ballet Antwerp: springplank naar internationale carrière

Volgend artikel

Concertgebouw Amsterdam fêteert Gustav Mahler (en doet dat lang niet zomaar …)

Diederik Verstraete

Diederik Verstraete

Ook interessant:

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Hans Gal: Concertinos
New Releases

Hans Gal: Concertinos

8 augustus 2023
Bauhaus Music Weekend 2023
Nieuws

Bauhaus Music Weekend 2023

2 augustus 2023
Volgend artikel
Concertgebouw Amsterdam fêteert Gustav Mahler (en doet dat lang niet zomaar …)

Concertgebouw Amsterdam fêteert Gustav Mahler (en doet dat lang niet zomaar ...)

Muzikale inhuldiging Sint-Pieterskerk Leuven

Muzikale inhuldiging Sint-Pieterskerk Leuven

Mozart als feitelijke leermeester van Van Beethoven: meesters door meesters…

Mozart als feitelijke leermeester van Van Beethoven: meesters door meesters…

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.