**** Andreas Scholl is en blijft nog steeds een van de mooiste contratenorstemmen. Dat bewijst hij eens te meer op zijn nieuwste Bach-cd, waarvan u ongetwijfeld op Klara – en wellicht meer dan eens – de eerste cantate van de cd hebt gehoord, de bekende Ich habe genug (BWV 82) met de intieme aria Schlummert ein, ihr matten Augen.
**** Andreas Scholl is en blijft nog steeds een van de mooiste contratenorstemmen. Dat bewijst hij eens te meer op zijn nieuwste Bach-cd, waarvan u ongetwijfeld op Klara – en wellicht meer dan eens – de eerste cantate van de cd hebt gehoord, de bekende Ich habe genug (BWV 82) met de intieme aria Schlummert ein, ihr matten Augen. De cd verdient zeker ook aandacht voor de andere cantates die Scholl met evenveel overtuiging vertolkt. Zijn stem heeft nog steeds die gave en pure hoogte en ze volgt met veel inleving de tekst die Bach op muziek zette. Die puurheid geeft in zekere zin iets afstandelijks aan zijn vertolking, die misschien juist daardoor aangrijpend wordt. Zijn coloraturen klinken soepel en moeiteloos en de kleuren die hij in zijn stem legt (“Fleischestriebe” in de cantate Gott soll allein mein Herze haben BWV 169) zijn bewonderenswaardig. De zang wordt mooi gevolgd en ondersteund door het Kammerorchester Basel, dat sober maar ingetogen speelt en tot zijn recht komt in enkele instrumentale passages (2 violen en continuo in BWV 200, blokfluiten als “Stundenschlag” in BWV 161). Ook het orgel heeft een prachtige solo, plechtig zoals het eigen is aan het orgel en tegelijk sober als kamermuziek in de sinfonia BWV 169. Een cd die zeker naast de reeds zovele bestaande opnamen van Bachcantates kan staan en voor Scholl een mooie aanvulling is van zijn eigen Bach-vertolkingen, onder andere een cd met Bach-cantates uit 1998 o.l.v. Philippe Herreweghe.