• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Andrea Chenier – Teatro alla Scala

door: Erna Metdepenninghen
4 januari 2018
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Andrea Chenier – Teatro alla Scala
Share on FacebookShare on Twitter

Sedert Riccardo Chailly muziekdirecteur van de Scala van Milaan is, wil hij telkens het seizoen openen met een werk dat representatief is voor die eerbiedwaardige instelling met een glorierijk verleden en representatief voor het Italiaanse operarepertoire. Dit keer koos hij Andrea Chénier de opera van Umberto Giordano (over de Franse dichter die onder de guillotine stierf )die er op 28 maart 1896 gecreëerd werd en tot 1960 geregeld op de affiche stond.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Toen alterneerden Mario Del Monaco en Franco Corelli in de titelrol, zong Renata Tebaldi de partij van Maddalena en was Ettore Bastianini Carlo Gérard. Dan verdween “Andrea Chénier” uit het repertoire van de Scala tot 1982 toen de jonge Riccardo Chailly een nieuwe productie dirigeerde in regie van Lamberto Puggelli en José Careras de partij van de Franse dichter vertolkte. Diezelfde productie werd nog eens hernomen in 1985, opnieuw onder leiding van Riccardo Chailly en met onder meer José Carreras als Chénier, Eva Marton als Maddalena en Piero Cappuccilli als Gérard. Dan verdween Andrea Chénier opnieuw van de Scala-affiche gedurende meer dan dertig jaar.

Nu keerde Andrea Chénier dus terug, opnieuw onder de muzikale leiding van Riccardo Chailly, die met deze opera de vijftigste verjaardag van het overlijden van de dirigent Victor de Sabata wilde herdenken (samen met een fototentoonstelling in het Toscanini foyer). Chailly vindt dat Andrea Chénier representatief is voor het verismo van de jonge Italiaanse school van het einde van de 19de eeuw. Het is een werk waarin Giordano zijn stilistische onafhankelijkheid bewees van zijn grote tijdgenoot Puccini die ook, op zijn manier,  de 18de eeuw evoceerde in zijn Manon Lescaut, een opera waarvan Giordano trouwens veel hield.  Omdat Chailly de symfonische structuur van Giordano’s partituur bewondert en de voor zijn tijd opmerkelijk “moderne” orkestratie , wilde hij dat die volledig tot hun recht zouden komen evenals de dramaturgische eenheid van het werk. Dus besliste hij de eerste twee bedrijven zonder pauze na elkaar te laten spelen en hetzelfde te doen met drie en vier . De continuïteit van het muzikale discours beklemtoonde hij  door de verschillende aria’s zonder onderbreking in de daaropvolgende muziek te laten overgaan. Dus geen stil leggen van het orkest om applaus uit te lokken of mogelijk te maken. En het moet gezegd dat het spannend was en de muzikale uitvoering je in zijn greep hield. Riccardo Chailly’s directie gaf de opvoering een sterk dramatisch elan, was gebald en nerveus maar liet de melodieën toch ruim openbloeien, ondersteunde de zangers en wist indrukwekkende ensembles op te bouwen. Hij kreeg een prima respons van het uitstekende Scala-orkest dat evenals het uitgebreide koor, zich ten volle engageerde.

Mario Martone ensceneerde in decors van Margherita Palli en kostuums van Ursula Patzak, respecteerde de historische context  (Franse revolutie), het libretto en de muzikale dramaturgie van het werk maar slaagde er toch niet in er een echt spannende theateravond van te maken. Het draaiende decor  was vooral handig maar het scènebeeld kwam vrij pover over en had weinig atmosfeer en de interactie tussen de protagonisten kon boeiender. Niet dat zijn zich niet ten volle gaven maar het geheel miste enigszins cohesie en overtuiging. Er was met grote belangstelling en een zeker wantrouwen uitgekeken naar de vertolking van de titelrol door Yusif Evyvazov, de tenor uit Azerbeidzjan, die zijn faam (voorlopig) vooral te danken heeft aan het feit dat hij de echtgenoot van de gevierde Russische sopraan Anna Netrebko is. Maar hij heeft de vuurproef met succes doorstaan en wist blijkbaar het veeleisende  Scala-publiek  te overtuigen. Alhoewel. De stem is krachtig en homogeen maar heeft niet bepaald een mooi  timbre. Nuances en legato zijn niet zijn sterkste troeven maar hij heeft uithoudingsvermogen en haalt zonder moeite de hoge noten.  De acteur heeft een zekere allure. Anna Netrebko vindt in Maddalena niet haar beste rol, of was het niet haar beste avond? Ze brengt de figuur niet echt overtuigend tot leven, of was het de enscenering die haar minder kansen gaf ? Met haar ruime, warme sopraan gaf ze een mooie vertolking van “La mamma morta” de aria die interpretatief nog aan diepte kan winnen. Luca Salsi zette zijn Verdi-bariton met volle kracht in voor de figuur van Carlo Gérard. Annalisa Stroppa was een eerder onbeduidende Bersi, Mariana Pentcheva een vermoeid klinkende Contessa di Coigny en Judit Kutasi een  nog  jonge Madelon met warme mezzo-sopraan. Carlo Bosi zette een overtuigende Incredibile neer met klare tenor, Gabriele Sagona was een fraai klinkende maar scenisch onbeholpen Roucher en Francesco Verna (Mathieu) en Romano Dal Zovo (Schmidt) lieten sonore stemmen horen.


  • WAT: Andrea Chénier
  • WIE: Giordano, Riccardo Chailly, Mario Martone,  Anna Netrebko, Yusif Evyvazov, Luca Salsi
  • WAAR: Milaan
  • WANNEER: december 2017
  • Foto’s: ©Teatro alla Scala

 

1 of 3
- +

1.

2.

3.

 

Tags: Andréa ChénierAnna NetrebkoLuca SalsiMario MartoneOperaRiccardo ChaillyRomantiekUmberto Giordano (1867-1948)Yusif Eyvazov
Vorig artikel

De Dialectiek van het Gesamtkunstwerk

Volgend artikel

Hommage aan Alberto Zedda

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Hommage aan Alberto Zedda

Hommage aan Alberto Zedda

Songs for the Crossing

Songs for the Crossing

De romantische Prokofiev

De romantische Prokofiev

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.