• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, juni 5, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Amori Di Marte

Redactie by Redactie
28 juni 2012
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 2 mins read
Amori Di Marte, Claudio Montiverdi door Accademia Piacere
Share on FacebookShare on Twitter

Vandaag de dag is het trendy om oude muziek of wat men oude muziek is gaan noemen, met enige volkse inslag te gaan uitvoeren. Sommigen menen felle Arabische en/of Turkse invloeden te moeten ontdekken in onze polyfonie en renaissance muziek wat best mogelijk is maar is dat een reden om het te gaan zingen op een nep veredelde volkse en dus namaak arabisch/turkse wijze?

Vandaag de dag is het trendy om oude muziek of wat men oude muziek is gaan noemen, met enige volkse inslag te gaan uitvoeren. Sommigen menen felle Arabische en/of Turkse invloeden te moeten ontdekken in onze polyfonie en renaissance muziek wat best mogelijk is maar is dat een reden om het te gaan zingen op een nep veredelde volkse en dus namaak arabisch/turkse wijze? Heeft bijvoorbeeld Claudio Monteverdi die zijn scholing kreeg van de Vlaamse Polyfonisten, echt wel verwezen naar die weinig academische zang? Gaat men niet te ver in bepaalde dingen en vergeet men de essentie van die muziek niet? Namelijk het brengen van Schoonheid door zeer sterk geschoolde zangers in instrumentalisten die de opdracht hadden, net als alle andere kunstenaars, te veredelen, alles mooier te maken?

De Accademia Piacere onder leiding an Fahmi Alqhai heeft met deze cd een allegaartje gemaakt van Monteverdi’s muziek. Sommige delen zijn buitengewoon mooi, rijk, heerlijk om naar te luisteren. Ze leveren volmaaktheid zoals Monteverdie ze componeerde. Dan weer wordt het trendy hedendaags, zingt met nep-volks uit de keel zonder die pijn te doen want de zangtechniek schofferen is de stem schade toebrengen en zover willen de uitvoerders het niet laten komen. Het is zo storend om alles door elkaar te gooien dat het luisteren je danig op de heupen gaat werken en je maar één actie kan ondermenen: de cd afzetten ondanks de schitterende passages. Ieder diertje zijn pleziertje maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Monteverdi behoorlijk boos zou zijn voor deze bizarre cd waar schoonheid en lelijkheid nog maar eens bewijzen niet samen te gaan en waar het lelijke zo parmant het schone schoffeert dat je het geheel terzijde legt.

Tags: BarokClaudio Monteverdi (1567-1643)Italiaans repertoireKoormuziekRenaissanceVocaalVroege muziek
Previous Post

Recital met Hendrickje Van Kerckhove en Inge Spinette

Next Post

Gioia

Related Posts

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé
Concerten

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Concerten

Spoiled to madness: the Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Budapest Festival 2017 – Bartóks toneelmuziek
Concerten

Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra met Mahler 9.

30 mei 2023
Next Post
Gioia -  Decca

Gioia

Frédéric Chopin, Evgeni Bozhanov, Fuga Libera, Outhere-Music

Evgeni Bozhanov

Franz Liszt, études d’exécution transcendente, Vladimir Ovchinnikov

Etudes d’exécution transcendente - Franz Liszt

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (878)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (594)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.014)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.