Amazing Haydn

Originaliteit troef in Mechelen

Als er één pluim op de hoed van de concertorganisatoren van “Amazing Haydn” past, is het wel die van de originaliteit. 

Anders dan Klara en veel concertinrichters, die met een opbod aan grijsgespeelde toppers, cross-over muziek en exotische klanken en ritmes de aandacht van de “Liebhaber” najagen, bieden Alfons en Marie-Jeanne De Leus de “Kenner” een, zij het beperkt, inzicht in de eindeloze schat aan schier onbekende, vergeten of verwaarloosde parels uit eeuwen muziekgeschiedenis.

Zij doen dat al meer dan 25 haar via hun “Haydn-Biënnale”, nu “Amazing Haydn”.

En ze doen dat deze herfst opnieuw.

“Noblesse oblige”, dus Haydn mag zeker niet ontbreken. Maar geen overbekende “Hen”, “Beer”, “Klok” of “Afscheidssymfonie”. Wel een weinig gehoorde Symfonie nr.42 en zijn indrukwekkende laatste, de “Salomon”, nr.104.

Nog verrassender zijn de Symfonieën van Fedinand Ries en van Antonio Rosetti. En een spectaculair Concerto voor twee hoorns en orkest van Franz Anton Hoffmeister.

Maar misschien is de grote ontdekking Joseph Mayseder. Hij was een productief componist en een opmerkelijk vioolvirtuoos, die onder Joseph Haydn meespeelde in zijn “Die sieben letzte Worte” en onder Beethoven in de eerste uitvoering van de Zevende Symfonie en van de Negende. Haydn, Beethoven, Schubert, Hummel, Chopin, Liszt, Carl Loewe, Clara Wieck, hij kruiste hun pad. Zijn “Souvenir à Baden” is een staaltje van zijn populariteit en sociale betrokkenheid. Zes variaties voor piano, viool, altviool en cello staan garant voor twintig minuten pure verrukking.

Natuurlijk zijn er de “oorwurmen”. Maar die mogen er wel wezen. Wie hoort niet graag eens het Klarinetkwintet van Mozart of dat van Weber terug? Of de meeslepende muzikale beschrijving van een taptoe in de nachtelijke straten van Madrid, zoals Boccherini die hoorde? Of het uitbundige “Zigeunertrio” van Haydn? Van Beethoven krijgen het stichtende verhaal over “Die Geschöpfe des Prometheus” en de overbekende Vijfde Symfonie met het kort-kort-kort-lang motief van de V van Victory een nieuw kleedje dank zij het Ensemble von Beethoven, die er een kamermuziekversie van maakten.

De uitvoerders van al dat moois en vernieuwends komen recht uit Bonn, Pforzheim, Eisenstadt of Wenen. En zeg niet te vlug “Pfff! Onbekend, dus onbemind”, want velen waren al in Mechelen te horen. Dat is zeker zo voor dirigent en muziekvorser Johannes Moesus, president van het Internationale Rosetti-Gesellschaft en artistiek leider van de “Rosetti-Festtage im Ries”, die hij in 2000 oprichtte.

En zelfs vanuit uw confortabele zetel zag u misschien Raimund Lissy, de enthousiaste bezieler van het Lissy Quartett Wien en onvermoeibare vorser naar het reilen en zeilen van Joseph Mayseder. Want, naargelang de beurtrol, zit hij tussen de violisten van de Wiener Philharmoniker die elke 1 januari met het Nieuwjaarsconcert het jaar feestelijk inzetten.

Praktisch

Het muziekfestijn begint op zondag 25 september, in de Mechelse Sint-Katelijnekerk. Dan speelt om 15 uur het Ensemble van Beethoven Bonn. Het eindigt op zondag 16 oktober met een optreden van het Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim in de Sint-Janskerk.

Daartussen speelt op zondag 2 oktober, om 15 uur, in Sint-Pieter-en-Paulkerk, het Lissy Quartett Wien en komt op zondag 9 oktober het Damenquartett des Haydn Konservatoriums Eisenstadt naar de Kerk van O.-L.-V.van Leliëndaal.

Meer informatie krijgt u via haydngenootschap.servus@telenet.be of telefoon 015/33.11.03 of op de website: https://amazinghaydn.be/

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: