Amazing Haydn: orkest in een notedop

Dankzij Amazing Haydn krijgt Joseph Haydn ook in Vlaanderen het eerbetoon waarop hij, als geniaal componist, recht heeft. Haast een heel leven lang in dienst van de roemrijke adellijke familie Esterházy, schreef hij schitterende en veelal vrolijke en zonnige muziek. Hij bracht het van berooide straatmuzikant tot beroemdste en populairste componist ter wereld, maar was lange tijd wellicht ook de meest vergeten en verwaarloosde onder de grootmeesters.

Met internationaal vermaarde kamermuziek-ensembles, orkesten en solisten uit Oostenrijk, Tsjechië, Slovakije en Vlaanderen en een gevarieerd en kwalitatief programma, bent u in goed gezelschap voor een onvergetelijk avondje uit. Op dit uitgesproken “Wiener Klassik-festival”, ter zijner ere, heeft Haydn niet alleen zijn beste vriend Mozart, maar ook Beethoven, Schubert, zijn jongere broer Michael en vele goede vrienden tijdgenoten –in hun tijd vaak populaire en succesvolle, helaas thans veelal vergeten componisten-  op “visite”.

Een orkest in een notendop

Stel: er bestaat nog geen Internet, I-phone of Podcast; er zijn geen CD’s, LP’s, DVD’s, video’s; niet eens een radio of televisie… Maar Haydn, Beethoven zaten daar niet op te wachten. Zij schreven de ene Symfonie na de andere. Hoe die te horen?

Die vraag hield ook violist Wolfram Lehnert bezig.

Vorsten die een eigen orkest in dienst hadden waren niet talrijk. Grote concerten waren peperduur. De enige oplossing was een gereduceerde partituur voor piano vierhanden of voor kleine bezettingen, een behoefte waar componisten soms zelf op inspeelden.

En het was zo een gemengd ensemble van enkele strijkers en blazers dat Lehnert dertig jaar geleden samenstelde met collega’s van het vermaarde Beethoven Orchester Bonn en waarmee hij het eerste Amazing Haydn concert vorm gaf.

De locatie was een knipoogje naar Beethovens grootvader, die in de Mechelse Sint-Katelijnekerk gedoopt werd en er later in de buurt woonde.

Corona, die in 2020 een reis naar Bonn van het Haydngenootschap gedwarsboomd had, en misschien ook wel een zweem van crisivrees beïnvloedden de opkomst.

De aanwezigen werden direct geconfronteerd met de laatste Symfonie van Haydn, uitgevoerd door slechts vijf musici. Een van de belangrijkste schakels in het spel van thema’s en melodiëen was fluitist Paolo Ferraris. Voor Ries en Beethoven kwamen er een altviool, een kontrabas en twee effectrijke hoornisten bij. En het werd genieten van de verrassende impact van Ferdinand Ries, de zo ten onrechte vergeten leerling, secretaris en vriend van Beethoven, dat Lehnert in 2008 besliste een Ferdinand Ries Gesellschaft op te richten.

Soms stak een wat schrille of schrale frasering af tegen de weelderige orkestklanken die in ieders hoor geprent zijn. Maar al bij al wisten een dansante ouverture tot “Die Geschöpfe des Prometheus” en een beklijvende Vijfde Symfonie van Beethoven die herinnering weg en kreeg het miniatuurorkest een staande ovatie.

Een bis kwam er niet. Misschien hield Wolfram Lehnert die in petto voor een eventuele van Beethoven-nazaat, want hij wist dat er nog tientallen in onze kontreien rondlopen en vroeg hoopvol of er niet een van Beethoven aanwezig was. Helaas zonder succes…

WIE: Ensemble van Beethoven Bonn

WAT: Joseph Haydn – Ferdinand Ries – Ludwig van Beethoven

WAAR: Sint-Katelijnekerk (Mechelen)

WANNEER: 25 september om 15:00

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: