• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Als thuiskomen …

door: Tim De Backer
14 januari 2016
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
"Mozart & The Weber Sisters": Sabine Devieilhe vertegenwoordigt de zussen op een schitterende manier.
Share on FacebookShare on Twitter

**** Deze cd heeft al diverse onderscheidingen gekregen, en ook Klassiek Centraal heeft er alleen maar lof voor. Het thema van The Weber Sisters is een leuke invalshoek om een aantal van Mozarts mooiste aria’s te presenteren. Ze worden gezongen door de kristalheldere sopraan van Sabine Devieilhe, die er juweeltjes van maakt.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

**** Deze cd heeft al diverse onderscheidingen gekregen, en ook Klassiek Centraal heeft er alleen maar lof voor. Het thema van The Weber Sisters is een leuke invalshoek om een aantal van Mozarts mooiste aria’s te presenteren. Ze worden gezongen door de kristalheldere sopraan van Sabine Devieilhe, die er juweeltjes van maakt.

In Mannheim stond de jonge Mozart niet alleen in bewondering voor de instrumentale virtuositeit van het hoforkest van de stad. Belangrijker was misschien nog dat hij er omstreeks 1777 met de familie Weber kennismaakt. Fridolin Weber was bassist in het orkest, kopiist van partituren én, vooral, vader van vier dochters. Mozart wordt niet alleen smoorverliefd op Aloysia, maar meer nog op haar uitzonderlijk mooie stem. Ze inspireert hem tot concertaria’s, en het charmante lied Dans un bois solitaire (KV 308) kan als een liefdesbekentenis aan haar beschouwd worden. Maar Aloysia moet niet van hem weten en Mozart richt zijn gevoelens op haar zus Constanze, die uiteindelijk ook zijn vrouw wordt. Ze trouwen op 4 augustus 1782. Ondertussen heeft hij ook voor Josepha aria’s geschreven, onder andere de virtuoze aria van de Koningin van de Nacht (Der Hölle Rache) in Die Zauberflöte.

Op de cd komt dus werk voor die de typische kwaliteiten van deze drie zangeressen aan bod laat komen, en dit ook in soms minder bekende aria’s. Sabine Devieilhe vertegenwoordigt de zussen schitterend: ze beheerst zowel technisch de virtuositeit voor een Koningin van de Nacht, heeft de ruime tessituur voor de aria’s van Aloysia en de vocale behendigheid en souplesse voor de Constanze-partijen. Bij deze laatste sluit de slotaria van de cd aan uit de Mis in c (KV 427), waarvan Mozart voor Constanze een soort “voorstudie” geschreven had. Dirigent Raphaël Pichon tekent ook voor de interessante toelichting rond deze aria’s in het cd-boekje en dirigeert zijn ensemble Pygmalion ook in enkele blitse instrumentale fragmenten.

Delicaat miniatuurtje

Sabine Devieilhe heeft haar publiek veroverd met het zingen van oude muziek, maar ondertussen zingt ze ook Poulenc – dit seizoen was ze in de opera van Amsterdam te horen in Dialogues des Carmélites (lees de recensie hier) – Ravel en zelfs Zemlinsky. Ze vindt dat ze het geluk heeft over een natuurlijke stem te beschikken die een ruim repertoire toelaat en vier eeuwen muziek overbrugt. Noch het lyrisme van Lakmé (de beroemde klokjesaria), noch de superhoge noten in de partij van de Koningin van de Nacht – zelfs niet in een hels tempo gezongen – vormen een probleem. Maar Mozart is als “thuiskomen”, zegt ze in een interview in Opéra Magazine (oktober 2015).

Inderdaad, in bijvoorbeeld Vorrei spiegarvi, oh Dio (KV 418) horen we een kristalheldere en loepzuivere Devieilhe. Ze zingt extreem hoge noten zonder te krijsen of scherp te klinken. De stem blijft steeds heerlijk soepel en natuurlijk. Haar coloratuurkunst heeft emotionele impact, het is geen holle virtuositeit. Nehmt meinen Dank (KV 383), het lied dat Mozart als een soort afscheid aan Aloysia schreef, is een delicaat miniatuurtje, al is de Duitse uitspraak misschien een beetje hypercorrect – maar dat is detailkritiek.

Het orkest Pygmalion onder leiding van Raphaël Pichon is ontzettend dynamisch en fel, al zijn we ondertussen wat dat betreft wel aan een en ander gewoon geraakt! In het Allegro vivace assai uit Thamos, klinkt het regelrecht cassant. Maar het zorgt voor pit en levendigheid en kan ook heel subtiel en genuanceerd spelen. Daar houden we wel van. In het prachtige Et incarnatus est is het trouwens zo ingetogen dat het samen met de zangeres mee verantwoordelijk is voor de ontroerende uitvoering. De cd sluit af met een coloratuur-knipoog naar de Mozartiaanse schunnigheden die ook tot zijn biografische karakteristieken behoren.

Tags: Ensemble PygmalionEratoKlassieke periodeRaphaël PichonRecitalSabine DevieilheVocaalWeense klassiekWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

Orgelradio.eu

Volgend artikel

Les Femm’euses

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Volgend artikel
Revue Blanche heeft met “Les Femm’euses” een gloednieuw programma klaar: verschillende generaties sterke vrouwen staan schouder aan schouder op een concertaffiche die oude en vooral hedendaagse muziek samenbrengt.

Les Femm’euses

Het soloconcert

De geschiedenis van het concerto

Dorothea Röschmann en Mitsuko Uchida: kleurenpracht in dienst van de inhoud.

Exemplarische liedkunst

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.