• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Allemaal dezelfden of nog Cosi fan tutte …

door: Ludwig Van Mechelen
11 februari 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Cosi fan tutte
Share on FacebookShare on Twitter

Mozart en Da Ponte schreven samen drie opera’s. Da Ponte de tekst, Mozart de muziek en zo ontstonden drie opera’s dit tot de allersterkste uit heel het operarepertoire behoren. Cosi fan tutte is een luchtig verhaaltje van een oudere cynicus – Don Alfonso – die twee legerofficieren zo ver krijgt, dankzij de actieve hulp van zijn meid, hun verloofdes tot het uiterste in hun liefdestrouw te testen…

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

De twee zussen Fiordiligi en Dorabella worden de speelbal van de meid Despina. De meid maakt van het snode plan van haar baas gebruik om iedereen op het verkeerde been der liefde te zetten om zo de adel, waar ze afhankelijk van is, een keer lekker belachelijk te maken. Ze toont immers aan dat ze in feite niet te hoog van de toren moeten blazen als het er op aan komt het goede voorbeeld te geven in trouwe relaties en levensernst.

Luchtige regie

Regisseur Korneel Hamers van deze Cosi fan tutte – een productie van Octopus vzw – koos voor een zeer luchtige aanpak met wat te veel rommel op de scène. Het verhaal naar ergens de jaren 1920 overhevelen is niet erg omdat het een tijdloos verhaal is. De protagonisten een fietsreis laten maken, och ja, maar er was bij momenten in het niet zo sprekend decor te veel  gerommel dat voor wat storende bijgeluiden zorgde. Ook het idee de hoofdrolspelers te laten nippen aan een blikje frisdrank mocht, maar het werd teveel herhaald. Dergelijke vondsten kunnen de humor in het verhaal kracht bijzetten als het subtiel gebeurt en niet (meer) als het een vast element wordt. Eigenlijk heeft de regie mij niet kunnen overtuigen, de zang des te meer.

Bart Van Reyn en zijn Octopus Kamerkoor en het orkest Le Concert d’Anvers zijn intussen gevestigde waarden geworden. Wat zij programmeren en uitvoeren staat voor kwaliteit en het is opvallend dat telkenmale die kwaliteit nog verbeterd wordt. Met één nadeel had het orkest te kampen in de Leuvense stadsschouwburg: warme zaal, droge akoestiek en dus ontstemmen van een aantal instrumenten. Misschien had Van Reyn een paar stempauzes moeten inlassen. Dit probleem werd echter totaal opgevangen door een schare zangers die in hun rol uitblonken en een koor dat het vergelijk met een professioneel operakoor begint te evenaren.

Solistische ontdekkingen !

Werner Van Mechelen is geen ontdekking meer en vulde de rol van Don Alfonso zowel acterend als zingend lekker ontspannend in. Hij genoot duidelijk niet alleen van deze opera op zich, maar ook van de regie en de zangersgroep. Samen met zijn meid Despina, gezongen door Liesbeth Devos, vormde hij een olijk duo dat op het einde toch maar snelletjes en onopvallend weet te trouwen.

Despina mogen spelen – ja, zeg maar letterlijk spelen – moet voor vele jongere zangeressen een droomrol zijn. Je kan daar je jonge guitenstreken hun gang in laten gaan en hier en daar de grens van het burgerlijke fatsoen lekker overtreden. En zo deed Liesbeth Devos het ook. Lachen was het antwoord van het publiek dat getroffen werd door haar zeer sterke zangprestatie. Devos haar stem is sterk geëvolueerd en hoort definitief thuis op het (opera)podium. Dragend, duidelijk verstaanbaar, helder, zuiver en met mooie nuanceringen. Ze paste perfect in het trio zangeressen.

An De Ridder is een sopraan die eerder al aandacht kreeg in ons webmagazine, maar voor mij was ze een ware ontdekking. Deze Vlaamse zangeres is verbonden aan de opera van het Duitse Essen en dat is een referentie op zich. Hoe zij Fiordiligi vorm gaf, en dan vooral in het muzikale, mag op de eerste rij geplaatst worden van de betere uitvoeringen. Zeer mooie volle sopraan, warme toon, rijk geschakeerde stem en met hartstocht vertolkt. Dorabella, gezongen door Sharon Carty, moest er niet voor onderdoen. Haar mezzo klonk in zowel de aria’s als in de duo’s en meer zeer harmonisch en evenwichtig, wat zwoel – ideaal toch in dit verhaal? – en ze heeft een soms bronsachtige kleur in haar stem. Zij was de tweede ontdekking.

De derde ware ontdekking van deze Cosi fan tutte was de Nederlandse tenor Peter Gijsbertsen die de rol van Ferrando vertolkte. Een innige tenorstem, breed dragend, niet opdringerig, helder en teder tegelijk. Meer van dat…  Zijn collega officier Gugliermo werd geïnterpreteerd door Marcus Farnsworth. Hij leefde zich goed in de jaloersheid in van de bedrogen geliefde en legde veel uitdrukking in zijn baritonstem die ook vlot de zaal vult. Vooral in krachtigere passages kleurt deze stem rijk en meeslepend.

Met een grote glimlach kon ik huiswaarts keren en zo ook het voltallige publiek en al de mensen die aan deze productie meegewerkt hebben. Goed zo.

Tags: Klassieke periodeLorenzo Da PonteOperaWeense klassiekWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

Nieuw, origineel boek over Bachs Matthäuspassie

Volgend artikel

Lignes Claires

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
Lignes Claires

Lignes Claires

Het orgelklavier wordt gelost en kan naar zijn definitieve plaats gebracht worden

Orgel Henri Le Bœufzaal in Bozar zal toch spelen!

Die Entführung aus dem Serail: een typische “René Jacobs-opname” en dus origineel en uiterst boeiend.

Die Entführung aus dem Serail

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.