Alison Balsom trompet Purcell en Händel

Alison Balsom, Sound The Trumpet, EMI

Genomineerd Gouden Label Trompettiste Alison Balsom heeft haar  tiende (EMI)-cd uit. Dit keer samen met contratenor Iestyn Davies, sopraan Lucy Crowe en dirigent/klavecinist  Trevor Pinnock in  plechtige en feestelijke muziek van Purcell en Händel. A Triumph of Astonishing Beauty. Absoluut niet te missen!

Genomineerd Gouden Label Trompettiste Alison Balsom heeft haar  tiende (EMI)-cd uit. Dit keer samen met contratenor Iestyn Davies, sopraan Lucy Crowe en dirigent/klavecinist  Trevor Pinnock in  plechtige en feestelijke muziek van Purcell en Händel. A Triumph of Astonishing Beauty. Absoluut niet te missen!

Alison verklankt op de trompet haar overtuiging dat de trompettisten in de barokperiode echte helden waren. Het was, zo vertelt ze,  het tijdperk van kracht en passie, waarin haar instrument de rol speelde van gouden diva. Trompettisten, hoewel altijd mannen, waren voor het orkest wat de castraten waren voor de opera. Het waren uitzonderlijke fenomenen, duurbetaalde supersterren en het kloppend hart en de motor van feestelijke aangelegenheden. De klank van de trompet stond het dichts bij de menselijke stem, meer nog,  de trompet was de koperen belichaming van de menselijke stem. Alison is gefascineerd door de magie van die klank. Niet alleen deze van de trompet  maar ook door deze van de gouden menselijke stem.

Even voorstellen

Alison  Balsom werd in 1978 geboren in Hertfordshire, het graafschap waar Graham Greene woonde. Ze koos als 10-jarig meisje voor het instrument nadat ze in de Barbican Hall, de Zweedse trompettist Håkan Hardenberger (°1961) hoorde spelen. Hardenberger studeerde zelf in Parijs bij Pierre Thibaud (1929-2004), die ooit het Orchestre de la Garde républicaine combineerde met spelen in het…Ensemble intercontemporain van Boulez, en  bij Thomas Stevens in Los Angeles. Thomas Stevens (°1938) was van 1972 tot 1999 de legendarische eerste trompettist van het Los Angeles Philharmonic Orchestra, een fenomenaal orkest, bekend om zijn uitstekende kopersectie. Alison ging vervolgens studeren aan de Guildhall School of Music en aan het Parijse conservatorium en werd eerste trompettist(e) van het prestigieuze London Chamber Orchestra o.l.v. de Britse violist Christopher Warren-Green (°1955).

Tussen 2004 en 2006 concerteerde ze met steun van het BBC Radio 3’s New Generation Artists Scheme, in de Wigmore Hall, begeleid door de orkesten van de BBC. In de daaropvolgende jaren won ze de meest prestigieuze prijzen, werd ze zelf professor aan de Guildhall School of Music en gaf ze de ene mooie cd na de andere uit. Alison was in 2009  soliste op de Last Night of the Proms, waar ze Haydns Trompetconcerto speelde met het  BBC Symphony Orchestra, en een  jazzarrangement speelde van  Gershwins "They Can't Take That Away from Me" uit de film “Shall We Dance” (1937),  met de mezzo Sarah Connolly (°1963).  Eind dit  jaar zal ze met het Concerto Köln toeren doorheen Duitsland. BBC Music Magazine omschreef haar terecht als de dichteres van de trompet en een uitzonderlijke atlete.

Alison speelt op haar laatste CD originele composities en arrangementen gerealiseerd door haarzelf of gerealiseerd samen met Trevor Pinnock. De composities van Purcell en Händel vindt ze zo modern omdat volgens haar hun muziek de schoonheid van muzikale ordening  met de vrijheid van de passionele geest combineert. Ze maakt de vergelijking met het nemen van foto’s. Voor snelle foto’s neem je een digitale camera maar als je  echt een artistiek resultaat wil, dan kies je voor een oude Hasselblad (dat is Zweedse spiegelreflexcamera). Haar “Hasselblad” is haar trompet, maar dan één  zonder ventielen! Purcell is haar ware held omdat, zo vertelt ze,  hij herhaaldelijk afwijkt van de bestaande Barokke structuren en omdat hij ons zo vaak verrast met haast absurde ritmen gecombineerd met een gedurfde harmonie. Zijn muziek is volgens haar dan ook zeer modern.

The Trumpet

“Rise up, rise up,

And, as the trumpet blowing

Chases the dreams of men,

As the dawn glowing

The stars that left unlit

The land and water,

Rise up and scatter

The dew that covers

The print of last night's lovers –

Scatter it, scatter it!

While you are listening

To the clear horn,

Forget, men, everything

On this earth newborn,

Except that it is lovelier

Than any mysteries.

Open your eyes to the air

That has washed the eyes of the stars

Through all the dewy night:

Up with the light,

To the old wars;

Arise, arise!”

(Edward Thomas (1878-1917)

Wat mogen we beluisteren op deze cd

Handels ouverture uit “Atalanta”, zijn magistraal 'Eternal source of light divine', met Iestyn Davies (contratenor) uit zijn Ode for the Birthday of Queen Anne, de oorspronkelijke aria voor alt-castraat van Amadigi (nr.32) “Sento la gioia” uit  de derde akte van zijn magic opera “Amadigi di Gaula” in een arrangement voor trompet van Trevor Pinnock, een  getransponeerde transcriptie voor trompet van zijn Hoboconcerto HWV 301, en de Suite HWV 341 (“Water Piece”).

Van Purcellde suite, bijwijlen  in onvervalste Versailles-stijl, uit King Arthur, de Suite of Musicks and Dances uit “The  Fairy Queen”, “Sound the trumpet, beat the drum” uit zijn Ode “Come ye Sons of Art” voor de verjaardag van Queen Mary met Iestyn Davies (contratenor), en de adembenemend, mooie Plaint (Lamento) “O, Let Me Weep” uit de vijfde akte van “The Fairy Queen” met de prachtige sopraanstem van  Lucy Crowe.

Sedert de contratenor  Iestyn Davies (°1979) de  rol van Ottone in Monteverdi's “L'incoronazione di Poppea” aan de Zürich Opera  en op het Glyndebourne Festival zong, en sedert zijn vertolking van Arsace in Handels “Partenope” in de New York City Opera  en zijn vertolking van  Armindo  bij de English National Opera, is zijn stem alleen maar geëvolueerd van mooi tot nog mooier, warmer en ingehouden krachtig. Zijn inbreng op deze cd van “Eternal source of light divine” is alleen maar een meerwaarde. Tot voor enkele dagen ging mijn voorkeur uit naar de opname van de contratenor James Bowman met Crispian Steele-Perkins (°1944, trompet), die we ook kennen van de Tune van het BBC-TV-programma Antiques Roadshow, en The King’s Consort o.l.v. Robert King. Vanaf vandaag zou mijn voorkeur weliswaar durven uitgaan naar de uitvoering op de nieuwe cd van Alison.

Deze kwaliteit geldt ook voor de inbreng van de Engelse sopraan Lucy Crowe uit Staffordshire, die aan de Royal Academy of Music studeerde, in 2002 de Royal Overseas Gold Medal kreeg, en in 2005 een tweede prijs behaalde op de  Kathleen Ferrier Awards  en een Wigmore Young Artist werd. Haar uitvoering van Purcells Plaint "O let me weep, My Eyes no more shall welcome Sleep" overtreft alle verbeelding en is van een zeldzame, engelachtige schoonheid.

Hoewel de plaint in Purcells Restoration Spectacular masque, gecomponeerd voor William en Mary, gezongen wordt door Juno, de gemalin van Jupiter, hoort U hier als het ware de stem van de aartsengel zelf, begeleid door het zoete, zachte trompetspel van een van zijn trouwe dienaren, die op dezelfde wijze Maria’s mysterie moet hebben aangekondigd. Sedert de opnamen door Benjamin Britten en Alfred Deller, is deze opname voortaan een absoluut hoogtepunt in de geschiedenis van de Fairy Queen-opnamen.

Het geheel wordt begeleid door de zilveren klank van het English Consort voor de gelegenheid nog eens o.l.v. Trevor Pinnock, van wie ik vanaf nu, door deze cd, nog meer fan ben  dan ik sedert 1973 al was. Weet dat het orkest sedert 2007 eigenlijk voortaan gedirigeerd wordt door Harry Bicket (°1961) die in 1996 bekend werd als dirigent van Peter Sellars productie van Händels  “Theodora” met Dawn Upshaw, de diep betreurde Lorraine Hunt Lieberson en David Daniels, op het  Glyndebourne Festival.

Alors la trompette retentira à toutes les portes de la ville

Et des oiseaux s’envoleront au bruit des fanfares.

Ils voleront longtemps au-dessus de la ville

Et, quand ils se poseront,

Déjà nous reposerons

Heureux, joyeux, le cœur contenté,

Dormant dans la nuit qui précédera le premier lever de soleil du bonheur retrouvé.’

(uit « État de veille » (1943) van Robert Desnos (1900-1945))

In het bijbehorend boekje leest U een interessante tekst over de plaats van de trompet in de geschiedenis van de muziek. U leest dan over de rol die  Fantini, Alessando Scarlatti, de basiliek San Petronio in Bologna en de componisten verbonden aan het Habsburgse Hof hebben gespeeld, en U komt in contact met de clarino en met trompettisten uit Händels tijd in Londen, vader en zoon Matthias en Valentine Snow.

Dit is een cd die klinkt zoals golden Jewelry (Alison) en  Sterling Silverware (Trevor), schitteren in al hun pracht en praal. Een gedroomde Ode aan de Tuin der Fonteinen en de Oranjebomen van Koning William, de Rijzende Zon van Koning Oberon, de porseleinverzameling van Koningin Mary, hun exotische dieren en de  pauw van Juno. Onvoorstelbaar mooi! Many, many thanks.

 

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

[bsa_pro_ad_space id=3]

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC