• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
donderdag, november 30, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Airs of Hindustan

door: Michel Dutrieue
13 juni 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
The Oriental Miscellany  Airs of Hindustan
Share on FacebookShare on Twitter

**** The Oriental Miscellany, Airs of Hindustan  is een verzameling oude Indische liederen en dansen,  in de 18de eeuw bewerkt voor klavecimbel door William Hamilton  Bird (c.1750-c.1804). Het is nu een hoogst  originele cd.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

De bundel werd voor het eerst gepubliceerd in Calcutta in 1789 en later in Edinburgh rond 1805. De verzameling bevat 30 nummers/liederen waarvan de meeste ook bewerkt voor gitaar, in verschillende Indiase vocale stijlen, genoteerd tijdens live uitvoeringen. De Britse aanwezigheid in India werd door de gestage groei van de Oost Indische Compagnie bevestigd door haar economische en politieke controle. Een groot aantal ambtenaren, handelaren en gelukszoekers trok naar India, gevolgd door hun vrouwen en hun have en goed, waaronder klavecimbels en pianofortes.

In het bijhorend boekje vertelt  klaveciniste Jane Chapman over twee zo’n  vrouwen, Margaret Fowke en Sophia Plowden. Margarets broer Francis, een violist, schreef een verhandeling over de Vina of Indische lier, gepubliceerd in 1788 en de oriëntalist William Jones, een vriend van de familie, schreef On the Musical Modes van de Hindoes, een publicatie die Haydn zelfs kende.

Sophia reisde met haar klavecimbel van Calcutta tot de Ganges, naar Bengalen of  Bangladesh en naar de residentie in Lucknow in de multiculturele Awadh-regio van de uit Perzië afkomstige sjiitische moslims, diep in het binnenland. Daar  verzamelde ze de gezongen liederen die ze op dansfeesten in particuliere huizen of in het Old Court House hoorde. Die werden vaak gezongen door bekende artiesten zoals de Kashmiri zangeres Khanum Jan. Hasan Shah schreef in 1790 een mooi boek over haar met de titel The Dancing Girl. Sophia speelde deze liedjes dan bv. voor de nawab (gouverneur) van Awadh,  Asuf-ud-Daula (1775-1797), een mecenas die naast kolonel Polier, mogelijks ook heeft  bijgedragen tot haar collectie. Onder de kamelendrijvers van de Punjab werden de liederen, een rekhta bv. gezongen door een Chanam (een bekende zangeres) of werd een tappa gezongen door een   Dillsook (een mannelijke zanger).

Terug in Calcutta organiseerde Sophia een gemaskerd bal naar het voorbeeld van zo’n nautch of gekostumeerd dansfeest met vrienden van de East India Company. De muziek werd dan gespeeld op  klavecimbel en op Indiase instrumenten en William Hamilton Bird stond in voor de organisatie. Sophia stelde vervolgens in de late jaren ’80 een verzameling van dergelijke Hindoestaanse Airs op Perzische en Urdu poëzie samen, die geïllustreerd werd met afbeeldingen van Indiase musici en zangers. Klavecimbel spelen in India was toen echt geen sinecure. Margaret Fowke  had bv. vaak problemen om haar klavecimbel juist gestemd te houden in het warme, vochtige klimaat.

Curiosa

Cotillions, de voorloper van de quadrille werden op bals en soirees gedanst. Hindustani Airs werden ter afwisseling op klavecimbel gespeeld en waren  onderdeel van het avond entertainment, samen met gezang en het dansen op de nieuwste muziek  uit Europa. Deze stukken waren in de galante stijl, populair in het midden van de 18e eeuw, met lied-achtige melodieën, eenvoudige harmonie en  de begeleiding bestaande uit tonica en dominant. Een eenvoudige geritmeerde bas werd voorzien van een reeks variaties, vaak à la Kankoon, een soort sister. Deze stukken werden improvisatorisch versierd en gevarieerd naar het voorbeeld van de Préludes non mesurés van Louis Couperin. Naast  Rekhtahs, Teranas, Tuppahs en  Raagnies die de liederen en dansen van de bundel uitmaken, is er met de Taiwanese fluitiste Yu-Wei Hu ook een sonate voor klavecimbel en fluit opgenomen. De 30 miniaturen klinken niet oosters maar zijn door hun westerse bewerking en verandering  van timbre door het gebruik van de registers, eerder curiosa en voorbeelden van 18de eeuwse amusements- of gezelschapsmuziek.

Jane Chapman bespeelt een klavecimbel met twee klavieren of manualen,  gebouwd in 1772 in Londen door Jacob Kirckman. Het instrument is een mooi voorbeeld van Engelands productiefste klavecimbelbouwer. Met zijn vijf octaven en zijn strijkers- en  luitregisters die voor een opvallende klank zorgen, was het toen het grootste en duurste model van de firma. Dit oud klavecimbel is in verschillende perioden gerestaureerd. De meest recente, in 2013, door Christopher Nobbs en Ben Marks, zette het kostbaar instrument op punt.

Jane Chapman, bekend  als  Engelands  vooruitstrevendste en hipste  klaveciniste,  studeerde bij Ruth Dyson aan de RCM en bij Ton Koopman aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Haar cd’s van 18de-eeuwse Engelse muziek, The Lady’s Banquet, en haar opname  van  het 17de-eeuws Frans Bauyn Manuscript,  werden beide zeer geprezen. 

Tags: BarokBritse muziekklavecimbelNew Arts Internationalsignum classicsVroege muziekWilliam Byrd (c.1539/40-1623)
Vorig artikel

‘Blèten’

Volgend artikel

De violist als acrobaat

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue (°Oostende, 1960) studeerde aan de Koninklijk Muziekconservatoria van Brussel en Gent. Is sinds 1987 docent/cursusbegeleider literatuur, muziekgeschiedenis en muziek beluisteren. Tussen 1985 en 2005 was hij medewerker bij BRT 3, Radio 3 en Klara. In 1990 verscheen zijn boek "Eros & Thanatos in het fin-de-siècle-Wenen (BRT-uitgave). Hij leidde gedurende een periode van tien jaar het vierstemmig gemengd koor "De Profundis" en werd als componist opgenomen in het "Lexicon van Vlaamse componisten". In Gent had hij 10 jaar zijn eigen operaclub waarvoor hij avondvullende besprekingen van de producties van de Vlaamse Opera gaf. Sedert november 2012 is hij lid van de beoordelingscommissie muziek van de minister van cultuur.

Ook interessant:

Handel – Il Sassone, A Domestic Opera
New Releases

Handel – Il Sassone, A Domestic Opera

10 november 2023
Huelgas Ensemble
Nieuws

Huelgas Ensemble en Paul Van Nevel alweer internationaal gelauwerd

18 oktober 2023
Bach: SONATAE a Viola da Gamba & Cembalo Obligato
New Releases

Bach: SONATAE a Viola da Gamba & Cembalo Obligato

18 oktober 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
Volgend artikel
Paganini  Caprices door Bob van der Ent

De violist als acrobaat

Venecie Mundi Splendor, Marvels of Medieval Venice Music for the Doges, La Reverdie

Venecie mundi splendor

The Tempest inspired by Shakespeare

Een half moderne Tempest

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.