• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, september 26, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

Achter de muziek aan

door: Redactie
28 juni 2012
in Boeken, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Achter de muziek aan, Resonant, Nederlands Muziek Instituut, Uitgeverij Acco
Share on FacebookShare on Twitter

Achter de muziek aan is geen boek dat achter of voor de muziek wil lopen. Het is geen boek dat je meer leert over de muziek op zich. Het is geen verhaal, geen roman, geen boek over deze of gene musicus of een muzikaal gebeuren dat in onze herinnering moet blijven. Het is, zo kan wel stellen, dat eigenlijk allemaal een beetje want dit boek gaat over het muzikale erfgoed in Vlaanderen en Nederland. Het is meteen het eerste boek dat dit onderwerp behandelt en het geeft een overzicht van de benadering van dat muzikale erfgoed in beide landen, Nederland en Vlaanderen.

ookinteressant

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

 

Met Achter de muziek aan ligt er een boek op tafel dat je een historisch-wetenschappelijk en politiek-wetgevend boek over het voornamelijk muzikaal roerend en onroerend erfgoed in Nederland en Vlaanderen mag noemen. Vlaanderen en Nederland hebben een rijke gelijklopende geschiedenis ook al groeiden de landen na de gedwongen splitsing uit elkaar wat eigen aksenten liet leggen en bepaalde evoluties anders en dus gevarieerder liet verlopen. De laatste jaren groeien de beide landen terug naar elkaar en onder meer dit boek is een van de vele uitingen van dat zoeken en vinden van elkaars gemeenschappelijkheden en wat ons scheidt. Het is belangrijk te weten dat in dit boek wordt uitgegaan van de huidige staatsverbanden. Het huidige Nederland en het huidige Vlaanderen. Het gaat niet om de oude historische Nederlanden en zo wordt er niet over de taalgrens getrokken naar Wallonië of Frans-Vlaanderen waar ook zeer veel feitelijk Vlaams/Nederlands muzikaal erfgoed te vinden is. Het is een keuze van de initiatiefnemers en een begin naar wie weet een nog vollediger werk.

Het boek, onder redactie van Maarten Beirens, Ellen Kempers en Heide Moyson heeft 8 hoofdstukken die elk op zich kortere visiestukken bundelen van musicologen, wetenschappers, conservators en anderen. Er kon beroep gedaan worden op mensen die weten hoe de klappen van de zweep vallen in het politieke wettelijke kader om een en ander voor elkaar te krijgen om – in dit geval – het muzikaal erfgoed zo goed als mogelijk in kaart te brengen, te  conserveren, te restaureren en als levende materie over te brengen. Het is soms een zeer technisch boek, dan weer een boek dat standpunten geeft en richtinggevende visies belicht.

Duidelijk is dat men vandaag meer dan ooit begaan is met het materieel en imaterieel erfgoed en meer middelen dan ooit inzet om het oude en jonge verleden en zelfs heden, zijn toekomst te verzekeren. Belangrijk is het te vernemen dat men er niet van uitgaat het erfgoed tot een droog museaal iets te herleiden dat in feite dood is. Intgendeel, men wil het erfgoed tast- en hoorbaar maken, tot iets dat overgeleverd is en een toekomst heeft. Het gaat niet zomaar over objecten en dat is een hele goede zaak. Men poogt zo eerlijk mogelijk alles in zijn zuiverheid te benaderen en weer te geven en het zo een plaats te geven in het heden. Men maakt er hierdoor levend erfgoed van, zowel in Nederland en Vlaanderen en dat is sterk. Er zijn altijd kritieken te geven en ook ik ben het niet met alles even sterk eens en zie ook soms hier of daar een of ander meer of minder benadrukt, maar het geheel op zich is verantwoord richting gevend. Deze studie – we mogen dit boek echt wel een studie noemen – is een sterk staaltje van waarvan we komen, waar we staan en wat zeker nog kan en moet.

Tags: AccoMuziek van eigen bodem
Vorig artikel

Carmen in Vlaamse Opera

Volgend artikel

Beethoven een biografie

Redactie

Redactie

Ook interessant:

François Glorieux blaast 90 kaarsjes uit
Nieuws

In Memoriam François Glorieux

24 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”
New Releases

Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”

7 juli 2023
Les Festivals de Wallonie 2023
Nieuws

Belgische primeurs tijdens Les Festivals de Wallonie

24 mei 2023
Ysaÿe: 6 Sonatas for Violin solo Op. 27
New Releases

Ysaÿe: 6 Sonatas for Violin solo Op. 27

9 mei 2023
Karel Goeyvaerts: de beminnelijke vernieuwer
Concerten

Karel Goeyvaerts: van radicale vernieuwer tot frisse laatbloeier

29 april 2023
Volgend artikel
Beethoven een biografie

Beethoven een biografie

Dies Irae, Kroniek van het Requiem, Pieter Bergé, Jan Christiaens

Dies Irae

Koen Vergeer, Mahler, wat de muziek mij vertelt, uitgeverij Atlas

Mahler, wat de muziek mij vertelt

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.