Reeds voor de laatste productie van dit seizoen, Rachmaninov-Troika in juni,  verhuist de Munt naar Cinema Marivaux. In de vertrouwde zaal aan het Muntplein worden renovatiewerken uitgevoerd die tot de lente van 2016 zullen duren. Er wordt uitgeweken naar locaties waarvan Peter de Caluwe hoopt dat ze “artiesten en publiek toch het nodige comfort” zullen bieden.

Reeds voor de laatste productie van dit seizoen, Rachmaninov-Troika in juni,  verhuist de Munt naar Cinema Marivaux. In de vertrouwde zaal aan het Muntplein worden renovatiewerken uitgevoerd die tot de lente van 2016 zullen duren. Er wordt uitgeweken naar locaties waarvan Peter de Caluwe hoopt dat ze “artiesten en publiek toch het nodige comfort” zullen bieden.

Deze handicap en het worstelen met bezuinigingen heeft volgens de intendant met de nodige inspanningen toch nog een programma mogelijk gemaakt dat “uit-munt-ende” kwaliteit biedt. Een aantal nieuwe namen bij regisseurs en dirigenten kunnen zeker de nieuwsgierigheid prikkelen: Damiano Michieletto, Richard Brunel en Alejo Pérez, om maar deze te noemen. Daarnaast komen vaste waarden als Robert Carsen (herneming Mozarts Mitridate) en de dirigenten Jérémie Rohrer en Christophe Rousset terug.

Het operaprogramma zet licht en vooral populair in met Donizetti’s L’Elisir d’amore in het Koninklijk Circus. Daar wordt ook de tragédie lyrique La Vestale van Gaspare Spontini (1774-1851) gepresenteerd: een nog zelden uitgevoerd werk uit de bloeitijd van het belcanto. De componist bracht een groot deel van zijn leven in Parijs door en de Munt presenteert de Franse versie die in 1807 in Parijs in première ging. In de Hallen van Schaarbeek wordt Powder her face van de hedendaagse Britse componist Thomas Adès gepresenteerd. Ook in het Paleis voor Schone Kunsten zijn voorstellingen, zoals een half-scenische Hänsel und Gretel van Humperdinck, een concertante Adriana Lecouvreur met dirigent Evelino Pidò en een rariteit van Anton Rubinstein, Demon, eveneens concertant.

Frankenstein

De wegens subsidievermindering geschrapte Monteverdi Incoronazione di Poppea, die René Jacobs zou dirigeren, is min of meer gecompenseerd met een herontdekte partituur van Florian Leopold Gassmann. L’opera seria, een opera die net over de operaproductie als bedrijf gaat en vooral refereert naar een “operahuis in crisistijden” (Koninklijk Circus) is een geschikte knipoog van de geestige Jacobs. Met Berlioz’ Béatrice et Bénédict hoopt de Munt terug te keren naar het eigen theater, waar het seizoen afgesloten wordt met een creatie in opdracht van de Munt gecomponeerd door de Amerikaanse componist Mark Grey: Frankenstein, naar de bestseller van Mary Shelley. De regie is in handen van Àlex Ollé van La Fura dels Baus, die ook het idee voor de opera leverde. Spanning verzekerd.

Uiteraard zijn er zoals steeds liedrecitals (Sally Matthews, Christiane Stotijn, Matthias Goerne en andere) en concerten met het Symfonieorkest van de Munt. Ook de middagconcerten, de zogenaamde Concertini, hebben op diverse locaties plaats.

Niettegenstaande de verminderde subsidie is de seizoensbrochure van de Munt een lijvig en luxueus gepresenteerd boek. De geschrapte producties zijn in een lichtgrijze tint opgenomen, zodat het duidelijk is wat de verlaagde subsidie teweegbrengt.